• Anonym (Sonen är 15 år)

Varför är min son såhär?

Hittar på konstiga lekar, där han snurrar runt, kollar ner på golvet och sedan upp på taket. Han skall alltid komma på någonting, som alltid är dumt att göra. Så som att klättra upp på ett staket.

Han kan kasta föremål eller springa efter och råkar knuffa omkull någon och sedan säger han alltid: ''OJ...Vad hände?''.

Om han råkar bita sig själv i läppen/munnen medan han äter, så kan han springa iväg, skrika och hålla på. Som om han fick väldans ont. Å andra sidan kanske han är extra känslig, jag vet inte.

Han är inte särskilt snäll mot sin lillebror heller. Kommenterar, kritiserar honom när vi äter mat. Säger att han biter på gaffeln eller skeden.

Gnäller alltid över att saker står ''långt'' ifrån honom i matbordet och gnäller att lillebror har större utrymme. När vi la sakerna i matbordet på olika ställen, gnällde han över att saker är ''för långt bort'' ifrån honom och att lillebror har så lyxigt, för att allt är så nära honom.

Han är inte snäll mot sin lillebror och bli förundrad över varför lillebror slutat prata med honom.

Han försöker hela tiden vara någon som är ''aggressiv'' och vill alltid härma någon som han tycker är ''intressant'', så som Gordon Ramsay. Men han har också intresserad sig över en kille som inte är en bra person. Han är kriminell, jobbar inte och är aggressiv. Av någon anledning har han blivit välkomnad av denna killen. Nu tycker sonen att han är häftig. Tycker att alla andra är ''töntar''.

Min son är 15 år.

• Svar på tråden Varför är min son såhär?
  • Anonym (Sonen är 15 år)

Han är 16 år, menade jag!

• Anonym (Ssk)

Vad säger lärare, elevhälsan?

• Anonym (X)

Låter som NPF. Kontakta BUP och begär en utredning snarast.

• Anonym (X)

Det låter som autism, just sättet att svänga i temerament, ha svårigheter med att socialicera och att dras till bråkiga/kriminella är typiskt just för att de blir "accepterade" på ett annat sätt än bland de som är neurotypiska, (och för att många med kriminellt beteende har egna problem med NPF)

Det finns ingen medicin mot autism men det finns sätt att jobb med det, och det är bra för er som föräldrar att förstå hur ni ska kunna arbeta med hans problem.

• klyban
    Anonym (M) skrev 2025-04-17 10:06:14 följande:

Det är bara torsdag.

Bara tekniskt, för imon är det helg.

behöver inte vara korrekt, men låter som TS son har en utåtagerande diagnos.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nyanser i spektrumet)
    Anonym (X) skrev 2025-04-17 15:59:16 följande:

Det låter som autism, just sättet att svänga i temerament, ha svårigheter med att socialicera och att dras till bråkiga/kriminella är typiskt just för att de blir "accepterade" på ett annat sätt än bland de som är neurotypiska, (och för att många med kriminellt beteende har egna problem med NPF)

Det finns ingen medicin mot autism men det finns sätt att jobb med det, och det är bra för er som föräldrar att förstå hur ni ska kunna arbeta med hans problem.

Du är väl medveten om att långtifrån alla autister dras till kriminella? En del är tvärtom extremt laglydiga, ibland så till den grad att det blir jobbigt för både dem själva och omgivningen. Och många är mer mittemellan i förhållande till lagen, men sticker ut på andra sätt.

Men jag håller med dig om att det tycks som att killen som beskrivs i trådstarten kan få en autismdiagnos om han blir utredd.
  • Anonym (X)
    Anonym (Nyanser i spektrumet) skrev 2025-04-17 16:32:42 följande:
    Du är väl medveten om att långtifrån alla autister dras till kriminella? En del är tvärtom extremt laglydiga, ibland så till den grad att det blir jobbigt för både dem själva och omgivningen. Och många är mer mittemellan i förhållande till lagen, men sticker ut på andra sätt.

Men jag håller med dig om att det tycks som att killen som beskrivs i trådstarten kan få en autismdiagnos om han blir utredd.
    Självklart är jag det. no need for mansplaining. Det jag påpekar är ju att just de saker som TS tar upp är tecken på autism, eftersom hon ställer sig frågande ju till varför han dras till den här killen så finns det ju en förklaring till det. Många NPFare söker ut varandra.
  • Anonym (Ni)

Det jag är mest nyfiken på är hur ni hanterar honom? Vad ger ni för respons när han är elak mot sin bror eller när han är aggressiv?

• Anonym (Nyanser i spektrumet)
    Anonym (X) skrev 2025-04-17 22:50:30 följande:
    Självklart är jag det. no need for mansplaining. Det jag påpekar är ju att just de saker som TS tar upp är tecken på autism, eftersom hon ställer sig frågande ju till varför han dras till den här killen så finns det ju en förklaring till det. Många NPFare söker ut varandra.
    Folk som läser ditt inlägg och saknar förkunskaper kan lätt tolka det väldigt fel. Det var framförallt därför jag förklarade så ingående.
Svar på tråden Varför är min son såhär?