• Anonym (Känsligperson)

Jobbig och pinsam minnen som dök upp!

När jag vaknade så dök jobbig och pinsam minnen upp!
    Och det är när jag gick på IV-programmet på gymnasiet!

Det var den sämsta perioden i hela mitt liv då. Jag kände mig som en loser och önskade att jag hade fått gå på nationella programmet. Och jag önskar att jag aldrig hade varit med på klassfoton då man fick välja om man vill vara med eller inte (jobbigt!). Nu vet alla att jag har gått på den programmet😖

Jag vet att man får bita ihop och lämna allt det där bakom sig, men den minnen dök plötsligt upp igen! Jag vill glömma bort den perioden för alltid!

• Svar på tråden Jobbig och pinsam minnen som dök upp!
  • Anonym (Känsligperson)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-19 06:26:09 följande:
    Det är ju inte alltid så lätt att glömma, tyvärr. Men att låta tiden gå och att skaffa sig ett någorlunda bra liv som man trivs med är väl det bästa.

Hur har du det nuförtiden? Är det så att du inte mår så bra och att det är därför dessa minnen poppar upp?
    Det är minnen som gör att jag inte mår bra. Jag skäms så mycket på den tiden att jag inte ville vara social och synas.
  • Anonym (Känsligperson)
    Fjäril kär skrev 2025-04-19 06:49:56 följande:
    Men varför?  Alla vantrivs inte på IV .

Jag hade några klasskompisar i högstadiet som pga diverse diagnoser ovh strul hamnade på IV men dom trivdes faktiskt och dom klarade sig utmärkt.  En av dom är idag chef på ett stort företag. 
    Det är ju skillnad, jag har inga diagnos. Jag hade sämst betyg och hamnade på IV som jag icke önskade.

Jag är dessutom ingen framgångsrik. Jag är fortfarande loser!
  • Anonym (Känsligperson)
    Fjäril kär skrev 2025-04-19 06:49:56 följande:
    Men varför?  Alla vantrivs inte på IV .

Jag hade några klasskompisar i högstadiet som pga diverse diagnoser ovh strul hamnade på IV men dom trivdes faktiskt och dom klarade sig utmärkt.  En av dom är idag chef på ett stort företag. 
    ???
  • Deceree1

Jag önskar att elever som ska gå IV skulle se det som en stor chans och möjlighet att läsa in de ämnen som fattas för att komma in på ett program. Det är en möjlighet som är fantastisk eget. Jag vet att eleverna inte ser det så i början utan tycker att de är förlorare och jämför sig själva med sina jämnåriga men ju längre tiden går, där på IV, och ju fler ämnen de betar av så kommer de ändå att tycka att det va bra att de fick den här chansen. IV är något bra, tänk om inte det hade funnits. Se det som en chans att jobba ifatt så att ni kan söka in på era önskade val. MVH en fd skolvärdinna ♥️

• Anonym (IV_kul)

Jag gick IV-programmet ett halvår i väntan på att komma in på den utbildning/ det program jag sökt i första hand till nästkommande hösttermin, och vi hade riktigt kul. Slappt och så, men vi fick bl.a. göra en del jobb och kreationer åt biblioteket, som gjorde att jag blev mer insatt i hur allt går till på ett bibliotek.

• Anonym (Känsligperson)
    Deceree1 skrev 2025-04-20 09:39:27 följande:

Jag önskar att elever som ska gå IV skulle se det som en stor chans och möjlighet att läsa in de ämnen som fattas för att komma in på ett program. Det är en möjlighet som är fantastisk eget. Jag vet att eleverna inte ser det så i början utan tycker att de är förlorare och jämför sig själva med sina jämnåriga men ju längre tiden går, där på IV, och ju fler ämnen de betar av så kommer de ändå att tycka att det va bra att de fick den här chansen. IV är något bra, tänk om inte det hade funnits. Se det som en chans att jobba ifatt så att ni kan söka in på era önskade val. MVH en fd skolvärdinna ♥️

Men då orkar man inte att går om gymnasiet när man börjar på ett nytt program, att börjar från 1:an. Då tar det 4 år eller längre!

Det är inte många som gillar IV, därför borde IV läggas ner!!
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Känsligperson) skrev 2025-04-21 00:09:09 följande:
    Men då orkar man inte att går om gymnasiet när man börjar på ett nytt program, att börjar från 1:an. Då tar det 4 år eller längre!

Tyvärr finns det inte mycket till val i nuläget. Klarar man inte att ta sig in på ett gymnasieprogram måste man åtminstone få chansen att läsa in det som saknas. Vad ska annars hända med de som saknar betyg? Ska de bara släppas? Ska de gå om nionde klass? För att släppa in dem på program de inte har behörighet till är inte rättvist vare sig mot dem själva eller de som redan klarat betygskraven.
  • Anonym (?)

Vad skulle de som inte kom in på ett vanligt program göra istället?

Tar du lite kurser första året på IV borde det gå att börja ett vanligt program sen.  Ett års förskjutning

Alternativt läsa kvar på IV, kompletera på komvux och sen yh, högskola eller jobb
  • Deceree1

Men IV är väl bara ett år? Det brukar räcka för att läsa in de ämnen som fattas. 
Svar på tråden Jobbig och pinsam minnen som dök upp!