Skatteverket nekar folk att återvända. Trots födda här!!!
Någon som hittat olåsta artiklar ang detta?
Artikeln handlar om personer som vill folkbokföra sig här men delvis jobbar/pluggar utomlands. Det är inte så att någon som jobbat utomlands och nu permanent ska flytta tillbaka till Sverige nekats.
Citat från artikeln:
"Grundregeln för folkbokföring i Sverige är att var du står skriven ska spegla var du bor. I de allra flesta fall är det en enkel procedur att folkbokföra sig på sin adress, men om du till exempel studerar vår och höst utomlands och är hemma och jobbar vinter och sommar, kan det vara krångligare"
[...]
"CB bestämde sig för att flytta hem igen hösten 2023.
Då hade han inte varit skriven i Sverige på flera år på grund av jobb och boende i Hong Kong, Spanien och Sydafrika. Plötsligt låste banken hans konton på grund av att han inte kunde visa var han var skriven. Även körkortet blev krångligt att förnya.
? Jag är inte mer än 180 dagar någonstans, och då kändes det mest logiskt att vara skriven i Sverige. Jag var inställd på att flytta hem mitt bolag från Hong Kong och söka lite konsultuppdrag hemma."
"Men Skatteverket gör bedömningen att CB har sin egentliga hemvist i utlandet.
?Du har din sysselsättning utomlands och tillbringar mer tid utomlands än i Sverige?, står det i beslutet.
CB medger att han tänkt bo både i Sydafrika och Spanien några månader om året, men övervägande del av året planerar han att tillbringa i Sverige. Hans inkomst är i dag knuten till utlandet, dels för att bolaget är placerat i Hong Kong, dels för att han hyr ut lägenheter i Sydafrika. Han äger även två fastigheter i Spanien.
Avsikten är alltså att flytta hem bolaget, men det kräver att någon i styrelsen är skriven i Sverige. CBhar även sökt jobb i Sverige."
De har också intervjuat en tjej som pluggar en treårig utbildning i Dublin, där skatteverket enligt artikeln uppmanat henne att inte vara skriven i Sverige.
Citat:
"Men terminerna är kortare i Irland än hemma och både somrar och vintrar flyttar hon därför hem för att jobba, totalt innebär det att hon är i Sverige nästan halva året.
Då vill man ju ha en försäkring men enligt mitt försäkringsbolag måste jag vara folkbokförd i Sverige för att vara försäkrad.
Även att ta körkort under sommarlovet blev komplicerat på grund av att hon inte var skriven i Sverige. FW upplever att hon straffas för att hon varit mån om att göra rätt för sig.
? Andra svenskar som studerar i Irland har inte ringt Skatteverket för att kolla vilka regler som gäller och de har inte skrivit ut sig. Det har underlättat väldigt mycket för dem."
Så,artikeln beskriver svårigheter för personer som växelvis vistas utomlands och i Sverige.
För förtydligande, i artikeln förekommer personerna med fullständiga namn och bild, men jag valde att anonymisera här.