• Anonym (Trött)

Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta

Dom senaste 2 månaderna så har sambons barn som är i 30 års åldern sovit över 4 gånger och jag tycker det blir alldeles för mycket för mig. Jag är utbränd och har inte mycket ork och jag tycker det blir alldeles för mycket tid med han. Jag känner mig elak som känner så men det tar på mina krafter. Den helgen han inte sover över så är vi hos han och hälsar på en av dagarna. Jag har tagit upp detta med sambon att det blir alldeles för ofta men hon tar illa upp. Hur ska jag göra? Har inte ork eller lust att träffa han varje vecka. Hoppas inte jag låter allt för hemsk men har inte ork till detta.

• Svar på tråden Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta
  • Dexter dot com

Du måste vara ärlig med att i ert hem behöver du få återhämtning och hon får träffa sonen hemma hos honom. Är du ok med att han hälsar på ett par timmar och vad är anledningen till att han måste sova kvar?

• Anonym (Becka)

Jag förstår inte varför du följer med och hälsar på honom. Det är ju perfekt läge för mor-och-son-tid för dem och egentid för dig.

• Anonym (Pia)

Stanna hemma när din sambo åker dit. 

Och det är helt ok att säga att du inte orkar besök. Du är sjuk och behöver vila. Sonen kanske kan komma en stund på dagen eller att han och din sambo sticker iväg och gör något tillsammans? 

• Tecum

Din sambo behöver skärpa sig och inse att du är sjuk, du behöver bli tydligare mot henne. Visa henne inläggen här om hon inte fattar. Och när hon besöker honom får hon göra det själv. Har hon inte körkort måste hon ordna transport på annat sätt.

• Studentpappa

Hon behöver en hobby och du kan väl stanna hemma? Varför du följer med om du inte vill är ju obegripligt?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Trött)

Tack så mycket för alla svar. Jag tar till mig av det ni enhälligt sagt och kommer att sätta större krav och helst slippa övernattning från och med nu. Vuxna människor ska inte behöva sova över hos föräldrar om man bor så pass nära som i det här fallet tycker jag, det är en timmes resväg en väg.
    Det blir lätt att jag kör över mig själv och följer med till han eller låter han sova över för att jag vill vara snäll och ställa upp men jag får börja tänka mer på mig själv helt enkelt. Några timmar går an om han kommer men när det blir flera dagar i sträck mår jag uruselt för att jag har för lite ork.

• Anonym (Trött)
    Dexter dot com skrev 2025-04-19 14:52:38 följande:

Du måste vara ärlig med att i ert hem behöver du få återhämtning och hon får träffa sonen hemma hos honom. Är du ok med att han hälsar på ett par timmar och vad är anledningen till att han måste sova kvar?

Ja några timmar går bra och anledningen till att han vill sova över tror jag är för att han vill ha sällskap men det kan han väl ha hemma hos sig med min sambo isf. Jag är inte intresserad av att ha nån som sover över bara för att umgås hela dagarna. Det blir för mycket för mig.
  • Studentpappa
    Anonym (Trött) skrev 2025-04-20 21:32:47 följande:
    Ja några timmar går bra och anledningen till att han vill sova över tror jag är för att han vill ha sällskap men det kan han väl ha hemma hos sig med min sambo isf. Jag är inte intresserad av att ha nån som sover över bara för att umgås hela dagarna. Det blir för mycket för mig.
    Är det något fel på sonen eller har bara mamman inte klippt navelsträngen?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Becka)
    Studentpappa skrev 2025-04-21 06:35:09 följande:
    Är det något fel på sonen eller har bara mamman inte klippt navelsträngen?
    Jag tänkte detsamma. Om man är runt trettio och är så beroende av sin mamma, för att inte känna sig ensam, så är det nog något som inte står rätt till.

Ibland önskar man att det fanns gruppboenden för personer som klarar sig själva, rent praktiskt, men inte socialt.
Svar på tråden Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta