Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta

Dom senaste 2 månaderna så har sambons barn som är i 30 års åldern sovit över 4 gånger och jag tycker det blir alldeles för mycket för mig. Jag är utbränd och har inte mycket ork och jag tycker det blir alldeles för mycket tid med han. Jag känner mig elak som känner så men det tar på mina krafter. Den helgen han inte sover över så är vi hos han och hälsar på en av dagarna. Jag har tagit upp detta med sambon att det blir alldeles för ofta men hon tar illa upp. Hur ska jag göra? Har inte ork eller lust att träffa han varje vecka. Hoppas inte jag låter allt för hemsk men har inte ork till detta.

• Svar på tråden Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta
  • Anonym (Trött)

Tack så mycket för alla svar. Jag tar till mig av det ni enhälligt sagt och kommer att sätta större krav och helst slippa övernattning från och med nu. Vuxna människor ska inte behöva sova över hos föräldrar om man bor så pass nära som i det här fallet tycker jag, det är en timmes resväg en väg.
    Det blir lätt att jag kör över mig själv och följer med till han eller låter han sova över för att jag vill vara snäll och ställa upp men jag får börja tänka mer på mig själv helt enkelt. Några timmar går an om han kommer men när det blir flera dagar i sträck mår jag uruselt för att jag har för lite ork.

• Anonym (Trött)
    Dexter dot com skrev 2025-04-19 14:52:38 följande:

Du måste vara ärlig med att i ert hem behöver du få återhämtning och hon får träffa sonen hemma hos honom. Är du ok med att han hälsar på ett par timmar och vad är anledningen till att han måste sova kvar?

Ja några timmar går bra och anledningen till att han vill sova över tror jag är för att han vill ha sällskap men det kan han väl ha hemma hos sig med min sambo isf. Jag är inte intresserad av att ha nån som sover över bara för att umgås hela dagarna. Det blir för mycket för mig.
  • Anonym (Trött)
    Studentpappa skrev 2025-04-21 06:35:09 följande:
    Är det något fel på sonen eller har bara mamman inte klippt navelsträngen?
    Anonym (Becka) skrev 2025-04-21 11:06:42 följande:
    Jag tänkte detsamma. Om man är runt trettio och är så beroende av sin mamma, för att inte känna sig ensam, så är det nog något som inte står rätt till.

Ibland önskar man att det fanns gruppboenden för personer som klarar sig själva, rent praktiskt, men inte socialt.

Glömde bort att kolla tråden. Jag tror att sonen mår dåligt för att det är strul med hans sambo men jag tycker det är fånigt att dom inte kan lösa det själva utan då ska han fly från problemen och sova hos oss. Nu har det varit lugnt i en vecka men det drar säkert igång snart igen med övernattning... Har sagt att jag orkar ett tag till men att jag kommer säga nej framöver om det blir för ofta. Någon gång per år kan jag sträcka mig till men inte mer. Det känns inte sunt annars.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Becka) skrev 2025-05-06 18:58:00 följande:
    Oj, det låter ju som att det finns risk att han kan bli boende på heltid hos er - ifall det spricker med sambon, menar jag. Hoppas att det inte slutar så illa!
    Det tror jag inte att jag hade orkat, då hade jag nog flyttat ut. Hoppas det inte blir så illa.
  • Anonym (Trött)
    beli skrev 2025-05-10 09:55:23 följande:
    Vad har din sambo svarat när du sagt att du inte följer med till hennes son?
    Jag har inte haft ork att ta upp det än utan jag biter ihop och hänger med. Jag är rädd att sambon kommer ta det väldigt illa så jag drar ut på det tyvärr.
    Anonym skrev 2025-05-10 10:04:54 följande:
    Är ni så trångbodda att du inte kan komma undan när sonen hälsar på?
    Jag hade inte kunnat neka mitt barn att övernatta, oavsett ålder.
    Och då bor jag i en liten tvåa.

Men kan förstå att det kan kännas lite för mycket, dock handlar det om din sambos barn som inte verkar må jättebra. Då är det självklart att som mamma ställa upp.
    Jag hade valt sonen framför dig, alla dagar i veckan.
    När sambons son sover över så är han i vardagsrummet och vill umgås hela dagarna och då finns det liksom ingenstans att ta vägen för mig förutom att vila i sovrummet. Vi har ett gästrum men där sover han bara och resten av tiden spenderar han i vardagsrummet.

Jo precis. Jag förstår att han inte mår bra men det finns en gräns för vad jag orkar stå ut med och det känns som den väldigt snart är nådd. Jag avvaktar och ser om det lugnar ner sig med övernattningarna och gör det inte det får jag ta ställning då. Hade inte sonen mått dåligt hade jag sagt ifrån redan men jag får försöka offra mig lite till. Jag är väl medveten om att jag inte kommer i första hand och jag kan förstå det men för mitt eget mående så kanske jag inte ska fortsätta acceptera när min kropp säger ifrån ordentligt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Malin) skrev 2025-05-10 14:30:33 följande:
    Vänta inte för länge, ditt mående är lika viktigt som hans och är man utbränd riskerar den typ av stress du är utsatt för att förlänga läkningen. Om din sambo inte förstår hur du mår är kanske särbo en lösning?
    Men jag hade nog dumpat, hon tycks inte värdera dig särskilt högt.
    Tack det var väldigt snällt tänkt. Nu är det på tal om att han ska sova över till helgen och denna gång är det sonen, hans sambo och deras dotter som ska komma. Fick världens huvudvärk bara tanken av att ha dom här igen så jag får se vad jag gör. Börjar bli rejält trött på att ha sambons son här.
  • Anonym (Trött)

Glömde svara på frågan om att bli särbo. Det hade inte varit en dum idé om det fortsätter men hade inte det tagit död på relationen? Fast jag mår dåligt av att ha det så här. Trist att en vuxenbebis ska förstöra så mycket för relationen.

Anonym skrev 2025-05-10 15:23:26 följande:
    Hon värdesätter sin son högst, vilket är bra och högst normalt.

Nån måtta får det väl vara? Visst kan hon välja att prioritera sitt barn men är det normalt att ens vuxna barn kommer och sover över minst en gång i månaden? Helt orimligt i min värld och väldigt konstigt när det bara tar 40min med bilen en väg.
  • Anonym (Trött)

Går det inte att redigera sina tidigare inlägg? I stundens hetta så skrev jag saker som inte var eftertänkta. Sambons son förstör inte relationen. Jag menar att han förstör för min återhämtning men det är mitt eget fel att jag tillåter det ske gång på gång. Ville bara få det förtydligat.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Malin) skrev 2025-05-12 16:45:09 följande:
    Nej det går inte att redigera.

Ta inte på dig skulden, din sambo har också ett ansvar som inte vill förstå hur dåligt du mår.
    Stort tack för dina omtänksamma och snälla kommentarer. Jag tror det kan vara svårt att sätta sig in i en situation som jag är i nu när jag inte orkar umgås med andra för långa stunder men jag tror jag lyckades nå fram lite idag. Framöver blir det nog mer lugn och ro i hemmet.

Tack till alla som gett mig råd och stöttning i tråden 🙂
Svar på tråden Orkar inte att sambons vuxna barn sover över för ofta