Inlägg från: Anonym (Naiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Naiv)

Varför går vissa i första hand till familjerätten?

Det finns såå många människor i denna värld som har stora problem, psykiska problem, personlighetsstörningar, diagnoser, listan kan göras lång och tyvärr finns det många föräldrar som aldrig borde vara föräldrar. 

Jag har hört flera exempel i min närhet på föräldrar som inte kan kommunicera och det handlar om hat och hot. Jag vet detta också av egen erfarenhet.

Det kan vara omöjligt att i huvudtaget prata med en människa med dessa problem. Du kan inte kommunicera med en sådan människa. Det är omöjligt och för att i huvudtaget ha en chans att få till regelbundna tider åt ens barn och bestämma var barnet/barnen ska vara så vänder man sig till familjerätten.

Det är dessutom ett krav för att sedan vända sig till tingsrätten. Det har ingenting med terapi att göra. Många människor är helt enkelt omöjliga att resonera och bestämma saker med till och med att bestämma hos vem barnet ska vara och när. 

Tyvärr är jag ett offer för detta och jag vet inte från en dag till en annan hos vem barnet ska vara för hens förälder inte kan kommunicera om det mest grundläggande.

• Anonym (Naiv)

Familjerätten är alltså en instans innan tingsrätt där föräldrar får hjälp att upprätta ett tydligt schema hos vem barnet ska vara.

Det är till för barnets bästa och för att det ska bli tydligt för alla. Det torde minska konflikterna mellan föräldrarna då saker är bestämt svart på vitt. Samt göra det tydligt för barnet och bidra till rutiner kring hämtningar och lämningar och hur de ska ske på bästa sätt för att även det minska risken för konflikter mellan föräldrar och göra det som i den situationen är bäst för barnet.

• Anonym (Naiv)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-19 22:04:10 följande:
    Och varför skaffar man barn med en människa som är så sjuk? Normen brukar ju vara att två halvtrasiga själar finner varandra. Ytterst sällsynt att en trygg och stabil person blir tillsammans och skaffar barn tillsammans med en totalt skadad människa. Även om den andre gärna ser sig själv som väldigt bra och att den andre är den dumma, instabila och sjuka. 
    Väldigt fördomsfull inställning att tro att s.k. "sjuka" blir tillsammans med "sjuka". Det finns många livssituationer som kan uppstå och människor förändras också över tid eller visar olika sidor före och efter barn. Det finns alla möjliga familjesituationer eller olika problem som människor kan ha så du inte kan tänka dig det. 

Jag har träffat på många vettiga föräldrar men tyvärr med en inte vettig medförälder så vet inte varför du tror världen är funtad på det sättet. 
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-19 22:09:29 följande:
    Och varför kan man inte gå till en familjeterapeut innan då menar du? Där man faktiskt kan prata om varför man bråkar och hitta lösningar där? Känns ju som en mer rimlig lösning. Ett sådant fokus finns inte hos familjerätten. 
    För att vissa människor är omöjliga att kommunicera med dvs det leder bara till mer bråk, för att det inte kommer leda någonstans eller för att den andra parten inte vill. Kan finnas många orsaker. 

För att ena parten bara har som fokus att få till ett samarbete gällande var barnet ska vara. Hur kommer det sig att du ställer denna fråga? Är det något som berör dig på något sätt i ditt liv? 
Svar på tråden Varför går vissa i första hand till familjerätten?