• Anonym (Flickan)

Kärlek och åldersskillnad

Jag har blivit förälskad i en man som är betydligt äldre än jag. Jag reste hem från det land där han bor, med en förhoppning om att glömma honom. Nu kan jag inte det. Har bestämt mig för att resa tillbaka till honom. Vad som oroar mig mest är att bli avvisad på grund av åldersskillnaden. Hur ska jag hantera min oro? 

• Svar på tråden Kärlek och åldersskillnad
  • fornminne

Jag skulle säga att åldersskillnad spelar störst roll om den yngre är i tonåren eller 20-årsåldern. Då har även en relativt blygsam åldersskillnad betydelse. Givetvis inte om den ena är 20 och den andra 25, men om den ena är 20 och den andra 30 som någon skrev.

Men så snart båda har varit vuxna i några år, får åldersskillnaden mindre betydelse. Då kan det skilja ganska många år och ändå fungera. Man växer liksom ikapp.

• Anonym (AB)
    Tyra myra skrev 2025-04-22 14:54:06 följande:
    Tror du tyvärr har lite fel i ditt resonemang. Åldersskillnaden märks mindre med åren inte mera. 

Njae... i ett visst spann kan det fungera bra med stor ålderskillnad. En 40-åring som är tillsammans med en 60-åring är nog ok för rätt så många, men om du är 60 år så kan det vara lite trist att vara med en 80-åring.
    Sedan finns det säkert undantag där kärlek övervinner allt osv osv.
  • Anonym (B)
    Anonym (HärpåFL) skrev 2025-04-22 17:58:02 följande:
    Okej, men ofta i såna här trådar ser man moralister som tycker att högst 5 års skillnad är acceptabelt. Tycker det känns väldigt inskränkt.
    Det hör nog till undantagen att folk har invändningar mot 6-7 års åldersskillnad om inte den ena i paret är i tonåren. Själv träffade jag min man när jag var 27 och han 34 och ingen har någonsin reagerat på det.
  • Anonym (Wr)
    Anonym (Carinata) skrev 2025-04-22 23:23:54 följande:

Ålder har ju en viss betydelse. Men klarar du av att bo i ett annat land med en mycket äldre man med Värderingar som ungefär Dina föräldrar. Klarar du av att hållas tillbaka och krävas på de typiskt kvinnliga göromålen. Glöm utbildning, bra jobb och egen karriär. Klarar du dig utan det så kör på. Du lär ju bli ett vackert kuttersmycke. Kanske en bland flera. 

Du har rätt om det verkligen är så, men vi vet inte vilket land som det gäller, eller vilka värderingar just den här mannen har.
  • Anonym (Gråben)

Ser att ni tar upp åldersskillnader här och det verkar som om många tror att vi åldras i lika takt. 

Då måste jag berätta att jag en frisk och pigg 69-åring som är gift med en 70-åring som knappt tar sig upp från stolen och kräver ständig passning.

Så man vet aldrig vad som väntar. 

Jag tror att vi måste ta vara på livet och stunderna istället för att planera för en framtid som kanske inte finns.

Jag känner många 80 och 85 åringar som är pigga och ännu vitala. Medan min partner började tackla av redan vid 60.

• Anonym (Nja)
    Anonym (AB) skrev 2025-04-23 09:09:56 följande:
    Njae... i ett visst spann kan det fungera bra med stor ålderskillnad. En 40-åring som är tillsammans med en 60-åring är nog ok för rätt så många, men om du är 60 år så kan det vara lite trist att vara med en 80-åring.
    Sedan finns det säkert undantag där kärlek övervinner allt osv osv.
    Här håller jag med. När den äldre fortfarande inte är "gammal" och hyffsat vital kan det fungera som vilket jämngammalt par som helst. Men ju äldre han blir, desto större kommer åldersskillnaden bli eftersom han kommer bli gammal snabbare. Det går liksom inte att bromsa det biologiska åldrandet och det kommer märkas. Han kan bli dement vid 75-80, det är inte ovanligt, inte vara lika rörlig och inte ha kvar lusten att fortfarande hitta på saker. 
  • Anonym
    Anonym (Ursula) skrev 2025-04-22 16:48:25 följande:
    Dom paren jag träffat som är i den åldern eller t o m 90 och 70, den äldre har hållit sig otroligt ung och man märker absolut inte av någon åldersskillnad alls. 
    Det stämmer knappast skulle jag säga. Det är stor skillnad på 70 och 90 oavsett allt.

Men som vanligt känner anonyma skribenter till folk som passar som exempel på allt.

Vet att jag är anonym också men det saknar betydelse då jag inte har extremexempel att babbla om. Som dessutom knappast ens existerar.
  • Anonym
    Anonym (Nja) skrev 2025-04-23 14:59:39 följande:
    Här håller jag med. När den äldre fortfarande inte är "gammal" och hyffsat vital kan det fungera som vilket jämngammalt par som helst. Men ju äldre han blir, desto större kommer åldersskillnaden bli eftersom han kommer bli gammal snabbare. Det går liksom inte att bromsa det biologiska åldrandet och det kommer märkas. Han kan bli dement vid 75-80, det är inte ovanligt, inte vara lika rörlig och inte ha kvar lusten att fortfarande hitta på saker. 
    Det är inte alltid det är "han" som är det äldre heller för den delen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2025-04-23 16:14:18 följande:
    Det är inte alltid det är "han" som är det äldre heller för den delen.
    Nej, jag menar såklart åt både håll men nu är TS den yngre kvinnan så utgick från det. Inte så svårt att förstå kanske?
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2025-04-23 16:12:40 följande:
    Det stämmer knappast skulle jag säga. Det är stor skillnad på 70 och 90 oavsett allt.

Men som vanligt känner anonyma skribenter till folk som passar som exempel på allt.

Vet att jag är anonym också men det saknar betydelse då jag inte har extremexempel att babbla om. Som dessutom knappast ens existerar.
    Exakt, hur naiv får man vara. 70 och 90 är ju enorm skillnad, snälla nån. 
Svar på tråden Kärlek och åldersskillnad