Inlägg från: huala igen |Visa alla inlägg
  • huala igen

Lågstadiets bokbingo - hur göra?

Anonym (Mamma) skrev 2025-04-22 11:49:32 följande:

Vi fyllde i det vi kunde fylla i, typ läst på morgonen och lat i sängen. Övrigt trams hoppade vi över. Att läsa i bilen är til exempel otänkbart för barn med anlag för åksjuka. 

Jag har läst lite av den senaste debatten i tråden och vi har självklart pratat med lärare (och studierektor) och vi anpassar så klart läxorna så gott det går. Faktum är dock att det ska lämnas in inritade klockslag, tiokompisar och fem rätta rader av tvåans multiplikationstabell och ingen anpassning kring detta är möjligt. 

Får ont i magen när jag läser hur dåligt de nivåanpassar och hur din dotter försöker parera bland förskoleuppgifter. Trodde skolan blivit bättre idag, än under min skoltid (70 talet) på att ta hand om barn som är tidiga i sin inlärning. 

Själv kommer jag med fasa ihåg alla timmar i ett grupprum läggande pussel i väntan på att de andra skulle komma ikapp. Får flashback av kommentarerna i tråden om att lära sig följa regler och att samarbeta med övriga klassen. 

Bra att ni är på väg att byta skola. 

Ett tips är att ge henne utmaningar hemma. Läser hon en bok kanske hon kan träna på sammanfatta boken i tal och skrift. Du kan läsa samma bok och samtala om innehållet vid matbordet.

Ni skulle kunna introducera henne till blockprogrammering för att utmanas inom matematiken. Scratch är ett bra program för de yngre. Det finns Angry bird och Disney infinity med fler som lär ut grunderna interaktivt.

Superviktigt att hon får utmaningar på sin nivå, risken är annars stor att hennes intresse för lärande stangerar. Samt att hon inte lär sig att lära sig.  
Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?