Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Lågstadiets bokbingo - hur göra?

Min dotter går i tvåan och fick hem ett bokbingo över lovet. Det ska lämnas in till läraren imorgon. Min unge har läst kopiöst mycket det här lovet och har hittills klämt fyra kapitelböcker och kommer sannolikt läsa ut en till idag. Bland dessa ingår bland annat Narnia, så det är inga lättlästa böcker hon läst. 

Bokbingot går ut på att man ska kryssa i massa trams. Hon ska läsa med en rolig hatt på huvudet, under bordet, för gosedjuren och när hon äter något gott, som exempel. När vi tittar på bingot får hon absolut inte ihop till ett bingo. Nu är hon lite stressad över det och jag funderar på hur vi ska göra. 

Antingen kryssar vi i det här tramset och låtsat som ingenting, eller så får hon lämna in ett ofärdigt bingo och se ut som om hon inte läst, när hon läst hur mycket som helst (jag skriver så klart ett meddelande på bingot). Jag kan inte tvinga på henne en hatt för tio minuters läsning, det är förminskande och fånigt och hon vägrar. Eftersom de brukar titta på det tillsammans i klassen, är dottern samtidigt mån om att visa att hon läst. 

• Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Q) skrev 2025-04-21 07:51:20 följande:

Men det är väl bara att göra det? Du skriver själv att hon kommer läsa ut en till bok idag så det är väl inte svårare än att hon sätter sig under bordet och läser en sida, tar på sig en hatt när hon läser en sida etc. 

Det är tio minuter per ruta. Och hon vägrar sitta obekvämt under bordet och läsa, när
    hon sitter bekvämt i sin fåtölj, med bra ljus, och läser hur länge som helst. Vilket jag absolut förstår. Den här läxan passar hennes syskon som är fem och precis kommit så långt att hon läser barnböcker för sig själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vera) skrev 2025-04-21 07:34:40 följande:

Prata med din dotter om att alla är olika. Bingon kanske kan stimulera ett barn som inte läser så mycket i vanliga fall till att läsa mer. Skolan ska vara för alla. Man behöver inte vinna allt. Ge de lässvagare barnen en chans att få skina. Det är hälsosamt  att klara av att underprestera ibland. 

Att fuska tycker jag inte du ska lära henne att göra. Det kommer altid finnas uppgifter som passar bättre eller sämre för ditt barn. Vill du att hon ska lär sig att fuska sig igenom de hon inte gillar? 

Hon har tvingats underprestera i tre år eftersom skolan aktivt hållit henne tillbaka. Nu har vi äntligen fått plats på en annan skola till hösten. 

Vi fuskar redan med läsläxan som ska läsas 15 minuter, tre gånger i veckan. Det är ett kort kapitel som tar fem minuter att läsa. Det en enkelt, enkelspårigt och dåligt språk, och jag kan inte döda hennes läslust genom att tvinga henne att läsa det gång på gång. Vår överenskommelse är att hon läser för sin syster ett par gånger i veckan. Sen kryssar jag i att hon läst sin bok alla tre gångerna. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-21 08:00:06 följande:
    Då så, lämna då in pappret tomt. Vad är problemet? Att hon missat göra en läxa? 
    Problemet är att läxan inte är inkluderande och att den dessutom redovisas i skolan. Ska jag döda mitt barns läslust genom att tvinga henne att läsa för sina gosedjur, eller sittandes under ett bord? Det främjar inte hennes läsglädje kan jag meddela. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-21 08:08:20 följande:

Jag skrev att ni skulle strunta i att göra läxan. På vilket sätt dödar det hennes läslust?

Hon har alltså i tre år antingen gjort dessa, för henne, mkt enkla läxor, eller struntat i dom. Men hon har ju kvar sin läslust. Så varför är denna läxa så speciell, när hon dessutom ska sluta på denna skola? 

Eller vill du bara skryta lite?

Hon har gjort dem, av plikt samtidigt som hon tyckt att det varit fruktansvärt tråkigt. Det har inte varit lika roligt att läsa den spännande boken, när hon känt sig fånig i en hatt samtidigt. Det har inte varit så kul att läsa, när hon suttit obekvämt under bordet. De senaste läxorna har jag låtit henne välja lite själv, men nu vill hon verkligen inte hålla på. Och jag själv är lite tveksam. Å ena sidan tycker jag att man ska göra läxorna. Å andra sidan är har jag tröttnat på att skolan aldrig möter upp på hennes nivå, inte minst nu när jag märker att det börjar tära på henne. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-21 08:08:20 följande:

Jag skrev att ni skulle strunta i att göra läxan. På vilket sätt dödar det hennes läslust?

Hon har alltså i tre år antingen gjort dessa, för henne, mkt enkla läxor, eller struntat i dom. Men hon har ju kvar sin läslust. Så varför är denna läxa så speciell, när hon dessutom ska sluta på denna skola? 

Eller vill du bara skryta lite?

Din sista kommentar är för övrigt väldigt symptomatisk för vår situation. Förståelsen för barn som ligger långt fram är extremt låg och de förväntas acceptera vilken nivå som helst. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-04-21 08:16:14 följande:

Fast du har startat en tråd om något som inte är ett problem längre eftersom ni ska byta skola. Ni har hanterat det i tre år, din dotter tycker fortfarande om att läsa kapitelböcker. 

Så jag frågar igen, vad är problemet och vad vill du med tråden? 

Det är ett problem fram till hösten. Fram tills dess går hon ju kvar i skolan. 

Problemet är att läxan håller en väldigt låg nivå, men att mitt barn förväntas göra det eftersom den redovisas i klassen imorgon. Jag ser på henne att hon lider. Jag söker lite inspel från andra. Om det är ett problem för sig, behöver du inte svara i tråden. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Inte alls svårt) skrev 2025-04-21 08:53:15 följande:

Din dotter har fått en läxa. Antingen gör hon den eller så gör hon inte den. Finns säkert nån rad hon får till. 

Föräldrar som förminskar barns läxor på leknivå är värre än läxan på leknivå i sig.

Du skriver om att dottern är för duktig och ambitiös (tolkat fritt). Då klarar hon denna läxan. Lär ditt barn att vara vidsynt inför uppgifter i livet. Är viktigare än att hoppa över eller anse sig "för bra". 

Vi sliter varje vecka med läxor på extremt banal nivå. Det ska övas tiokompisar och övas analog klocka tio minuter per dag och mitt barn går under av den simpla nivån som är. Hon gör pliktskyldig det hon ska, men det är så tråkigt och noll kunskapshöjning. Just läsning är hennes fristad. Där kan hon läsa fritt på sin nivå, mycket enklare än vad hon kan göra i andra ämnen. 

Läxor fyller absolut en funktion och mitt barn är oerhört plikttrogen, men det finns en gräns för vad man kan tvinga ett barn till. 

• Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2025-04-21 08:40:27 följande:

Det här handlar ju egentligen inte om hennes läskunskap utan att hon inte vill följa instruktionerna. Jag ser inte riktigt det du tycker är förnedrande? 

Jag har också ett barn som ligger långt fram där vi anpassar vanliga läsläxan, men den här ser jag inte riktigt problemet med. Antingen så gör hon läxan, eller så får hon lämna in den ofärdig med en kommentar från dig. 

Vad ska de ge henne att göra saker hon inte är bekväm med? Har du för vana att tvinga dina barn att göra saker som inte ger dem något, inte utvecklar deras kunskaper men däremot får dem att känna sig obekväma och fåniga?
  • Anonym (Mamma)
    asdfgh skrev 2025-04-21 09:17:36 följande:

När vi hade sån läsläxa fanns det dels en del som var själva bingot och sen skulle man även kryssa i hur mycket man läst. Så även om man bara kunde bocka i att man gjort en "rolig" sak så kunde man få in mängder med kryss för vanlig läsning . De slog ihop alla kryss och om de fått ihop tillräckligt många fick de en rolig aktivitet. Tror inte de redovisade på personnivå.

Vilket enkelt sätt att anpassa och bjuda in till läsglädje för alla nivåer! Det här med genomgång av läsbingot är helt galet för övrigt.
Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?