Inlägg från: Anonym (Uy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uy)

Lågstadiets bokbingo - hur göra?

Anonym (Mamma) skrev 2025-04-21 07:57:11 följande:
    Det är tio minuter per ruta. Och hon vägrar sitta obekvämt under bordet och läsa, när
    hon sitter bekvämt i sin fåtölj, med bra ljus, och läser hur länge som helst. Vilket jag absolut förstår. Den här läxan passar hennes syskon som är fem och precis kommit så långt att hon läser barnböcker för sig själv.
    Låter mer som en pensionär. Sitta bekvämt i en fåtölj med bra ljus?! 
    Barn bryr sig varken om bra ljus eller att sitta bekvämt. Att sitta med benen i kors på ett golv är fullt normalt för en 7åring och inte alls obekvämt. Bra ljus började jag bry mig om vid 40. Älskar man att läsa så gör man det överallt och inte bara där det är som bekvämast.

Om hon inte ens klarar av att göra enkla, fullt åldersadekvata saker i läxa, hur ska hon då fixa svåra saker?
    Du borde vara den som får din tjej att slappna av lite mer. Hon kan väl inte vägra varje huvudbonad ni har i huset i 10 ynka minuter? Är det så får du säga till på skarpen. Herregud 10 minuter med mössa inne, ska det vara så obegripligt för en 7åring som borde vara full av lek och bus och tokiga upptåg.
  • Anonym (Uy)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-21 08:02:54 följande:
    Problemet är att läxan inte är inkluderande och att den dessutom redovisas i skolan. Ska jag döda mitt barns läslust genom att tvinga henne att läsa för sina gosedjur, eller sittandes under ett bord? Det främjar inte hennes läsglädje kan jag meddela. 
    Om läslusten dödas så lätt så var den nog inte särskilt stark från början.
  • Anonym (Uy)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 14:13:35 följande:
    Så har inte vi uppfattat eller informerats om alls. Visst att dom ska lämna in bingot efter loven men ingen har någonsin sagt mer än så.Jag skummade igenom kommentarerna här och skulle göra som någon tidigare nämnde. Lämna bingon blankt och skriva en egen lapp med hur mycket och ofta dottern läst eller bara kryssa i hela bingot Med en liten kommentar att ni skippade alla skojigheter (ja för att låta trevlig) men att dottern har läst stenhårt i bok bla bla och bla bla. 
    Då verkar dottern oförmögen att göra i hennes tycke mindre tillfredsställande uppgifter. Fast det är hon väl redan, med mammas goda minne?

Dottern kan läsa bra, men misslyckades ändå med bingouppgiften. Oavsett hur mycket hon läst så har hon inte förstått eller gjort läxan. Hon har bara nöjesläst under premisser hon själv valt.
    Ett så litet barn som vägrar ta på en hatt eller sitta under bordet hemma kommer inte våga fjanta sig med kompisar eller vara framgångsrik i tex teater heller och bör träna på att släppa loss lite. Det finns något att lära för alla!
Svar på tråden Lågstadiets bokbingo - hur göra?