• Anonym (Lagbrytare)

Handen på hjärtat, återvinner du textil enligt lagen?

Jag gör det inte. Det är långt till närmaste ÅVC som tar emot textil. Jag har ett stort miljörum i närheten där jag kan lämna in i princip allt, förutom textil. Vår second hand-butik går på knäna av allt de måste ta emot. Textil och skor som inte kan användas mer, slänger jag därför bland brännbart. 

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Handen på hjärtat, återvinner du textil enligt lagen?
  • Anonym (Lagbrytare)
    Jemp skrev 2025-04-21 13:45:25 följande:

Återvinner såklart tyg sen flera år tillbaka. Enstaka strumpor kan följa med bara.

Men kontakta din kommun med frågan, de är väl skyldiga att tillhandahålla nu tror jag. 

Det finns i kommunen, men inte där jag bor och jag har svårt att motivera att köra bil närmare en mil för att återvinna en gammal bikinitrosa och två trasiga strumpor.
  • Jemp
    Anonym (Sofia) skrev 2025-04-21 13:53:41 följande:
    På vilket sätt återvinns tyget/plaggen? 
    Precis som du försöker antyda finns det ett stort problem i hanteringen. Den nya lagen tvingar förhoppningsvis fram snabbare framtagning av lösning på det. 
  • Anonym (Trasan)
    Mayjel skrev 2025-04-21 13:40:22 följande:

Har en klädcontainer precis utanför mitt hem och de tar endast emot hela klädesplagg i gott skick.

Jag följer denna regel och lägger fräscha kläder i den containern och trasiga kläder i soprummets container för brännbart, vilken inkluderar just trasiga plagg.

Så skulle man göra tidigare, men det kom en ny lag vid årsskiftet som säger att man inte får slänga trasiga kläder som restavfall. De ska sorteras ut och lämnas för återvinning. 

Hos oss ändrade de så att organisationen som tar emot kläder nu även tar emot textilavfall. Men så är det nog inte överallt. På en del ställen måste man själv köra till en återviningscentral, vilket kan bli rätt bökigt.
  • Jemp
    Anonym (Lagbrytare) skrev 2025-04-21 13:59:39 följande:
    Det finns i kommunen, men inte där jag bor och jag har svårt att motivera att köra bil närmare en mil för att återvinna en gammal bikinitrosa och två trasiga strumpor.

Ja, det är ju rimligare till att börja med att samla på sig en del först. 

Men det jag var osäker på var hur pass nära de är skyldiga att tillhandahålla. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-04-21 13:52:27 följande:
    Var hamnar dina halvtrasiga träningskläder sedan?
    Jag lagar mina kläder tills de är bortom all räddning, sedan återbrukar jag tygerna så gott jag kan genom att sy nytt. Träningskläder däremot är svårare att återbruka så dem lämnar jag in på Stadiums insamling. Nu var det dock ca 2 år sedan jag hade en samling utslitna träningskläder som jag lämnade in. Vet ej om de skulle ha något emot att man t ex lämnade gamla jeans eller lakan eftersom de inte kontrollerar något, men det kanske de inte vill ha och det bara skapar massa onödigt jobb för dem så jag har undvikit det.
  • Anonym (ful fan)

Jag återvinner nästan ingenting. Det är långt till återvinningen, ännu längre för vissa saker, och jag får inte ihop så mycket att återvinna att det är "värt besväret". Det mesta hamnar i hushållsavfallet. 

• Anonym (Elin)

Kommer nog slänga textil i brännbart. Har ännu inga trasiga plagg.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-04-21 13:52:27 följande:
    Var hamnar dina halvtrasiga träningskläder sedan?
    Aha, jag kanske missförstod din fråga. Som jag har förstått det så återvinner eller återbrukar något företag som Stadium samarbetar med, för att skapa nya träningskläder eller skänka kläder till behövande. Sen har jag ju faktiskt inte så bra insikt i hur det fungerar, men jag väljer att tro att kläderna hanteras bra och kommer till nytta.
  • Anonym (?)

På vår ÅVC i stan finns inte textil som egen fraktion i sorteringen utan slängs i det som kallas Energi-återvinning = brännbart.
    Jag trodde att den nya lagen skulle innebära att textil blev en helt egen fraktion i sorteringen.
    Dessutom har man olika containrar för hård och mjukplast men på de mindre returstationerna är det bara en container för plast, oavsett den är hård eller mjuk.
    Verkar onekligen lite lattjo......

• Anonym (Halvtomhalvt)

Jag samlar textil i en stor säck, när den är full får jag lämna in den till återvinning.
    Men jag ska erkänna att enstaka strumpor och underkläder fortfarande hamnar i vanliga sopposen hemma, ibland för att jag är glömsk, ibland för att jag inte orkar gå ut till förrådet med en strumpa.

Svar på tråden Handen på hjärtat, återvinner du textil enligt lagen?