Inlägg från: Anonym (Håjaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håjaja)

Vilka var dina första tecken på klimakteriet?

Det första tecknen var att jag, som alltid varit frusen, inte var frusen längre. Och att jag fick torra slemhinnor, främst i munnen, men även i de yttre delarna av underlivet.

Något år senare började mensen krångla, det gick kortare emellan och jag störtblödde vissa månader, så mycket att jag fick sjukskriva mig de dagar som det var som värst (jag hade innan dess alltid haft regelbunden, sparsam mens). Eftersom jag förlorade så mycket blod drabbades jag av anemi och var tvungen att äta järn. Häromkring kom också de första regelrätta vallningarna om nätterna, innan dess var jag som jag sade mest varmare. Och jag blev så torr i underlivet att det var svårt att ha sex.

Nu är det 6 år sedan de första tecknen dök upp, och jag äter hormoner. Slemhinnorna är bättre av det, men jag sover dåligt och tycker att mina tankar är luddiga ibland. Mensen är långt emellan och oregelbunden, och när den väl kommer är det mest som en blodblandad flytning. Att den slutar helt är nog nära.

Jag tycker att jag på kort tid fått mycket rynkor, och håret har blivit torrt och livlöst. I början gick jag upp i vikt, men de extra kilona har jag fått bort genom dietande.

Svar på tråden Vilka var dina första tecken på klimakteriet?