• Kvinna7

Vilka var dina första tecken på klimakteriet?

Eländet började för snart 10 år sedan med oregelbundna blödning. Från en mens som var som en klocka till utdragna med endast 1-2 veckor emellan. Stötblödde flera dagar per gång. Gav mig kraftig järnbrist. Kontaktade gyn och insättning av hormonspiral. Det fick stopp på blödningarna. Stänk blödde dock pga spiralen i ungefär 6 månader innan det blev "som vanligt" igen. Fick "mens" varje månad. Väldigt sparsamt. Sen blev jag som en annan person. Helt galen. Var otrogen mot min man. Ville skiljas. Tvingade honom att ha ett öppet förhållande för jag ville vara fri. Jisses vilken idiot jag var. Höll på som värsta tonåringen i typ 5 år. För 6 år sedan kom vallningarna. Först några få per dag till 20-30 dygnet runt. Testade silverax som jag läst var bra mot vallningar och det fungerade ett år ca. Sen kom det tillbaka. Fick då östrogenbehandling med plåster. Har haft det ungefär 4 år nu. Fungerar bra. Plåstren är dock jämt restade så numera har jag gel. Kletigt, men fungerar också bra. Juste, viktökning 10 kilo under ca 5 år. Trots tung styrketräning samt bra kost. Usch. Lägg till sömnbesvär, oro, deppighet. Klimakteriet är fasen värre än puberteten. 

Svar på tråden Vilka var dina första tecken på klimakteriet?