Inlägg från: Anonym (äktenskapsförord!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (äktenskapsförord!)

Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

justice09 skrev 2025-04-22 17:01:29 följande:
    Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

Ja det är så att jag är gift med en kvinna från utlandet i (hennes land). Hon bor inte i Sverige och det kommer ta 1-2 år tills hon får komma hit via anknytning till mig.

Då jag tänkte registrera mig som gift vilket man måste enligt svensk lag om är gift utomlands. Så har jag frågor till er som kanske kan hjälpa mig. Vad jag bör tänka på för att undvika fällor? 

Jag äger inga fordon och vi ska bo i en hyresrätt som står på mig. Så på den delen kanske jag inte behöver oroa mig så mycket för. Men jag har en hel del pengar sparade på banken sedan tidigare då jag jobbat länge och sparat samt arv. Så kan hon om vi är gifta och hon kommer hit och sedan efter några eller flera år ta halva pengarna jag har på kontot?

Samt så väntar jag med att köpa nya fina möbler tills hon kommer då jag vill att hon ska vara med och välja och vara lycklig med mig. Om vi då skiljer oss kommer vi behöva dela på möblerna? För hon har inte en krona här i Sverige och jag kommer köpa allt. Jag kommer dessutom försörja henne första tiden och betala hyran. Tills hon kanske framöver börjar jobba. 

Så vad bör jag göra tänka på innan jag registrerat mig som gift?

Tack I förhand!
    /Mvh

Bor ni i Sverige och har tillgångar här gäller ju svenska lagar och är du gift och inte har äktenskapsförord så får hon ju hälften vid skilsmässa och ärver allt om du dör dvs om du inte har barn sen innan eller att ni skaffar gemensamma barn.
    Vill du inte att hon ska få tillgång till dina tillgångar skulle ni ha skrivit äktenskapsförord innan ni gifte er, ni kan skriva det även nu efteråt men då måste ni båda godkänna att hon inte får något vid skilsmässan.
    Kontakta jurist för hjälp hur ni kan skriva vid skilsmässa.
    justice09 skrev 2025-04-22 17:49:32 följande:
    Menar du att fast jag bara gift mig med henne utomlands så kan jag inte skriva ett äktenskapsförord innan jag registrerat mig som gift här i Sverige?
    Ni kan skriva äktenskapsförord både före och efter att ni gift er, men du kan inte själv skriva ett äktenskapsförord. Innan bröllopet hade du kunnat berätta för henne att du vill skriva äktenskapsförord om ni ska gifta er och att det t ex skulle vara ett villkor för att ni skulle gifta er.
    Nu kan hon gå med på äktenskapsförord eller neka att skriva på för det.
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
    Vänd dig till Skatteverket.

Flyttar hon till Sverige ska ni registrera äktenskapet.
    Antar att hon kommer till Sverige just på premisserna att ni är gifta
    och att hon är din fru, annars kan hon få problem med uppehållstillstånd
    och då gäller ju erat äktenskap enligt svensk lag och dom reglerna om ni inte har äktenskapsförord.
    Ni måste diskutera gemensamt hur och vad ni ska skriva och att ni båda är med på vad ni skriver under. 

Utländskt äktenskap utomlands

När två personer har ingått äktenskap utomlands och äktenskapet är giltigt enligt utländsk lag kan äktenskapet gälla också i Sverige. För det krävs enligt 1 kap. 7 § IÄL att äktenskapet gäller i

landet där äktenskapet ingicks, det vill säga vigsellandet

landet som har gett en utländsk vigselförrättare ett förordnande att viga, eller

landet där personerna var medborgare eller hade hemvist.

Personerna kan ingå det utländska äktenskapet på olika sätt, till exempel genom en vigsel eller genom att underteckna ett äktenskapskontrakt. Avgörande för giltigheten i Sverige är att äktenskapet gäller utomlands och att rättsverkningarna motsvarar ett äktenskap enligt svensk rättsordning.

justice09 skrev 2025-04-22 20:10:28 följande:
    Så då är det väl bra att vi inte är gifta här i Sverige. Jag ska prata med henne och försöka få henne att skriva under äktenskapsförord. Så att jag inte blir blåst om det skulle ske en skilsmässa i framtiden.

Om vi skiljer oss nu så är det hennes lands lagar som gäller alltså Marockos lagar. Där tror jag kvinnor inte får så mycket än det dem skrev under på hos en så kallad adoul. Alltså en typ av religiös advokat. Vi skrev då att hon skulle få 8000 kr ungefär för det var det hon sa.
    Fast hon ska ju komma till dig om ett par pga anknytning och anknytningen är ju att ni är gifta så du måste ju registrera äktenskapet för att hon ska få komma hit genom anknytning.
    Eller hur tänkte du annars att anknytningen skulle gälla?
Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?