Inlägg från: Anonym (Zzzz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zzzz)

Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?

Du måste ansöka om att få äktenskapet godkänt i Sverige, och registrera det om det godkänds. 

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskap/attgiftasigisverigeelleriutlandet.4.76a43be412206334b89800020579.html?q=VIgsel

Hon kan inte ta hälften av dina pengar, efter giftemål äger var och en fortfarande vad de ägde innan, och skulder är personliga. 

Men om ni skiljs har hon rätt till hälften av pengar, möbler etc. Era tillgångar läggs ihop, efter att era skulder dragits av, och delas 50/50. Det spelar ingen roll om du köpte soffan eller fick arvet innan ni gifte er, allt delas. 

Som flera påpekat kan ni skriva ett äktenskapsförord, underskriven av båda och registrerat hos Skatteverket. 

Om ni inte har äktenskapsförord och skiljs innan fem år, eller du bidragit mycket mer till era tillgångar, kan du ansöka om jämkningen och då blir fördelningen kanske inte 50/50. 

Du kan alltid hoppas på att giftermålet godkänns i Sverige, då kan du fixa äktenskapsförord först. Hon kanske inte vill skriva på ett sånt. 

• Anonym (Zzzz)
    justice09 skrev 2025-04-22 19:20:21 följande:
    Så fast hon inte bor här och vi är inte gifta i Sverige så kan hon ta halva pengarna jag har på kontot alltså?
    Om äktenskapet godkänds i Sverige och ni skiljer er, ja.
  • Anonym (Zzzz)
    justice09 skrev 2025-04-22 21:05:52 följande:
    Jag tänkte prata med henne om äktenskapsförordet först. Om hon inte vill skriva under så gör jag slut med henne och hon och jag får skilja oss i Marocko. 
    Då blir vi aldrig registrerade som gifta här. Hon kan inte komma till Sverige då heller. Så då kanske hon inte kan ta min halva.
    Antar att hon är muslim då. Hoppas du har koll på detta om du inte är muslim, hon får inte gifta sig med icke-muslim och kan bli avskuren från sin familj om hon gör det. 
Svar på tråden Gifta mig med kvinna från utlandet, vad bör jag tänka på?