• Anonym (Resenären)

Resa från södern till norra Sverige

Hej!
    jag söker tips på hur man kan ta sig från södra Sverige till norra Sverige tur och retur på bästa sätt.

Förslag mottages tacksamt på avreseorter i Västergötland, Östergötland och Småland. Vad det gäller destination så tar jag också gärna förslag. Gärna så långt norrut som möjligt.

Tåg och Flyg är att föredra framför buss.

Jag har max en vecka till förfogande och jag siktar på slutet av juni.

• Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige
  • Anonym (12345)

Flyg till Arlanda, därifrån flyg till Kiruna. Bara att googla på avreseorter och tider.

• Anonym (s)

vad anser du vara norra sverige?

• Anonym (Hm)
    Anonym (s) skrev 2025-04-22 22:26:41 följande:

Vackert. 
  • Grässtrå77

Nattåg! Eller dagtåg så du får se mer av Sverige. Kanske dagtåg upp och nattåg hem? 

Är det fjällen du vill se? I så fall är Funäsdalen trevligt. Dit går det visserligen inte tåg hela vägen utan det är buss sista biten. Det är ju inte längst upp i Sverige direkt, men lättillgänglig natur.

Längs kusten är Örnsköldsvik och Höga kusten vackert. Inte heller det allra längst upp, men om du aldrig varit i norra Sverige tidigare så är det i alla fall Norrland.

• Anonym (s)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 22:29:01 följande:
    Vackert. 
    fjäll
  • Anonym (Resenären)
    Anonym (s) skrev 2025-04-22 22:26:41 följande:

Jag anser nog att allt över Östersund är norra Sverige men jag vill ju längre upp än så. Så långt upp som möjligt som sagt.
  • Anonym (Resenären)
    Grässtrå77 skrev 2025-04-22 22:31:25 följande:

Nattåg! Eller dagtåg så du får se mer av Sverige. Kanske dagtåg upp och nattåg hem? 

Är det fjällen du vill se? I så fall är Funäsdalen trevligt. Dit går det visserligen inte tåg hela vägen utan det är buss sista biten. Det är ju inte längst upp i Sverige direkt, men lättillgänglig natur.

Längs kusten är Örnsköldsvik och Höga kusten vackert. Inte heller det allra längst upp, men om du aldrig varit i norra Sverige tidigare så är det i alla fall Norrland.

Ja det kan funka. Men varifrån åker man och vart kommer man? Jag upplever det som väldigt svårt att söka när jag letar. 
  • Anonym (Resenären)
    Anonym (12345) skrev 2025-04-22 22:25:44 följande:

Flyg till Arlanda, därifrån flyg till Kiruna. Bara att googla på avreseorter och tider.

Det kan absolut fungera. Landvetter - Arlanda - Kiruna.
  • Anonym (Resenären)
    Grässtrå77 skrev 2025-04-22 22:31:25 följande:

Och visst vill jag se fjällen men samtidigt är det inte målet. Jag vill mest se norra Sverige eftersom jag inte gjort det tidigare. Fjällen är en bonus.
  • cosinus

Avreseorterna kan jag inte hjälpa mig dig med. Men såhär då.

Om du vill riktigt långt norrut och till fjäll och ska ta dig dit utan bil så då är ju abisko/björkliden/riksgränsen praktiskt eftersom tåget faktiskt går dit. Man kan såklart även flyga till Kiruna och byta till tåg eller flyga till Luleå och byta till tåg. 

Åre kan man också åka tåg till om det är godkänt långt norrut men mellan Åre och abisko har du ingen möjlighet att ta dig med tåg.

Däremot går det bussar och flyg till Hemavan så Tärnaby/Hemavan går ta sig till genom tåg eller flyg till Umeå och sen buss till Hemavan eller då flyg till Hemavan (om de flyger på sommaren, det ska jag kanske låta vara osagt).

Nattåget tar ju tid. Men du sover iaf bort en stor del av tiden och slipper byte från flyg till buss/tåg vilket på de flesta ställen inte ligger precis bredvid varandra utan kräver någon typ av flygbuss.

Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige