Anonym (Resenären) skrev 2025-04-23 17:48:35 följande:
Ok, ja jag vet inte vad du vill ha sagt med detta. Jag svarade Östersund på en fråga vad som är norra Sverige för det ligger ungefär i mitten, precis som du bekräftar.
Jag vill som sagt så långt norrut som möjligt. Varken Funäsdalen eller Östersund är alltså tillräckligt, även om det säkert är toppenställen det med. Men det får jag ta någon annan gång.
Jag skrev detta bara som positiv och som det verkade nödvändig information,
delvis pga att att du eller någon i tråden började resonera om olika möjligheter att resa till t ex Östersund eller Funäsdalen.
Jag hade fått intrycket av att du inte önskade resa till någonstans mitt i Sverige utan längre norrut, alltså inte till Funäsdalen.
När det då uppstod resonemang om hur resa till t ex Funäsdalen så var det uppenbart att åtminstone någon i tråden inte ens verkade ha tittat på Sverigekartan och då försökte jag leverera åtminstone en liten grundläggande info som verkade saknas men verkade behövas.
Jag har själv för ganska länge sedan flyttat från norra Sverige till Södra Sverige. Och jag vet av erfarenhet att det i Södra Sverige, och också från t ex Stockholm och söderut, väldigt ofta och generellt brister i mycket grundläggande kunskaper om Sveriges geografi.
Jag är mycket van vid att detta saknas.
Har ofta blivit förvånad, väldigt många gånger, när människor som anser sig ha goda eller allmänna kunskaper om det mesta inte ens klarar förstå de mest grundläggande förhållanden, som att det t ex ofta helt saknas uppfattning om det stora avståndet mellan Sundsvall och Kiruna (nära 90 mil!), och liknande relationer.
Jag är övertygad att människor i norr rent generellt har en bättre uppfattning gällande geografi och avstånden i södra Sverige, vid en jämförelse.
Jag har träffat många som tror att det kanske kan vara omkring 10-20 mil mellan Umeå och Kiruna. När jag har påtalat att det är längre så är det flera som har sagt typ "Det kan väl aldrig vara mer än 30 mil?",
medan avståndet i verkligheten är 60 mil...
Hoppas att mitt inlägg fick någon (i södra Sverige?) att titta på Sverigekartan och därmed få en lite bättre uppfattning om vad som är Sveriges mitt och vad som är norra Norrland.
F ö hoppas jag också att min info ska vara till nytta för någon och också för dig TS, kanske ledde det till att du åtminstone började kolla Sverigekartan?
Och jag är säker på att det kan vara till nytta för många fler från typ söder om Uppsala.
(Notera gärna att Uppsala ligger inte i Norrland...).