• Anonym (Resenären)

Resa från södern till norra Sverige

Hej!
    jag söker tips på hur man kan ta sig från södra Sverige till norra Sverige tur och retur på bästa sätt.

Förslag mottages tacksamt på avreseorter i Västergötland, Östergötland och Småland. Vad det gäller destination så tar jag också gärna förslag. Gärna så långt norrut som möjligt.

Tåg och Flyg är att föredra framför buss.

Jag har max en vecka till förfogande och jag siktar på slutet av juni.

• Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige
  • Anonym (Resenären)
    cosinus skrev 2025-04-23 09:04:57 följande:

Avreseorterna kan jag inte hjälpa mig dig med. Men såhär då.

Om du vill riktigt långt norrut och till fjäll och ska ta dig dit utan bil så då är ju abisko/björkliden/riksgränsen praktiskt eftersom tåget faktiskt går dit. Man kan såklart även flyga till Kiruna och byta till tåg eller flyga till Luleå och byta till tåg. 

Åre kan man också åka tåg till om det är godkänt långt norrut men mellan Åre och abisko har du ingen möjlighet att ta dig med tåg.

Däremot går det bussar och flyg till Hemavan så Tärnaby/Hemavan går ta sig till genom tåg eller flyg till Umeå och sen buss till Hemavan eller då flyg till Hemavan (om de flyger på sommaren, det ska jag kanske låta vara osagt).

Nattåget tar ju tid. Men du sover iaf bort en stor del av tiden och slipper byte från flyg till buss/tåg vilket på de flesta ställen inte ligger precis bredvid varandra utan kräver någon typ av flygbuss.

Tack för input!
  • Anonym (Norrlänning i södra Sverige)
    Anonym (Resenären) skrev 2025-04-22 22:38:22 följande:
    Ja det kan funka. Men varifrån åker man och vart kommer man? Jag upplever det som väldigt svårt att söka när jag letar. 
    Hoppas du åtminstone är så pass påläst att du känner till så grundläggande fakta som att Funäsdalen är beläget ca 15 mil längre söderut Östersund?

Funäsdalen är belägen ganska mitt i Sverige, geografiskt norr/syd, alltså ungefär i jämnhöjd med Sveriges mittpunkt.

Avståndet från t ex Växjö till Funäsdalen är "endast" omkring 76 mil.
    Och sedan återstår en lite längre sträcka på mer än 100 mil om du vill fortsätta resa t ex till Karesuando som ligger mer i "riktiga" Norrland.
  • Anonym (Resenären)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverige) skrev 2025-04-23 11:59:00 följande:
    Hoppas du åtminstone är så pass påläst att du känner till så grundläggande fakta som att Funäsdalen är beläget ca 15 mil längre söderut Östersund?

Funäsdalen är belägen ganska mitt i Sverige, geografiskt norr/syd, alltså ungefär i jämnhöjd med Sveriges mittpunkt.

Avståndet från t ex Växjö till Funäsdalen är "endast" omkring 76 mil.
    Och sedan återstår en lite längre sträcka på mer än 100 mil om du vill fortsätta resa t ex till Karesuando som ligger mer i "riktiga" Norrland.

Ok, ja jag vet inte vad du vill ha sagt med detta. Jag svarade Östersund på en fråga vad som är norra Sverige för det ligger ungefär i mitten, precis som du bekräftar.

Jag vill som sagt så långt norrut som möjligt. Varken Funäsdalen eller Östersund är alltså tillräckligt, även om det säkert är toppenställen det med. Men det får jag ta någon annan gång.

Anonym (Resenären) skrev 2025-04-23 17:48:35 följande:

Ok, ja jag vet inte vad du vill ha sagt med detta. Jag svarade Östersund på en fråga vad som är norra Sverige för det ligger ungefär i mitten, precis som du bekräftar.

Jag vill som sagt så långt norrut som möjligt. Varken Funäsdalen eller Östersund är alltså tillräckligt, även om det säkert är toppenställen det med. Men det får jag ta någon annan gång.

Jag skrev detta bara som positiv och som det verkade nödvändig information,
    delvis pga att att du eller någon i tråden började resonera om olika möjligheter att resa till t ex Östersund eller Funäsdalen.

Jag hade fått intrycket av att du inte önskade resa till någonstans mitt i Sverige utan längre norrut, alltså inte till Funäsdalen.
    När det då uppstod resonemang om hur resa till t ex Funäsdalen så var det uppenbart att åtminstone någon i tråden inte ens verkade ha tittat på Sverigekartan och då försökte jag leverera åtminstone en liten grundläggande info som verkade saknas men verkade behövas.

Jag har själv för ganska länge sedan flyttat från norra Sverige till Södra Sverige. Och jag vet av erfarenhet att det i Södra Sverige, och också från t ex Stockholm och söderut, väldigt ofta och generellt brister i mycket grundläggande kunskaper om Sveriges geografi.
    Jag är mycket van vid att detta saknas.
    Har ofta blivit förvånad, väldigt många gånger, när människor som anser sig ha goda eller allmänna kunskaper om det mesta inte ens klarar förstå de mest grundläggande förhållanden, som att det t ex ofta helt saknas uppfattning om det stora avståndet mellan Sundsvall och Kiruna (nära 90 mil!), och liknande relationer.

Jag är övertygad att människor i norr rent generellt har en bättre uppfattning gällande geografi och avstånden i södra Sverige, vid en jämförelse.

Jag har träffat många som tror att det kanske kan vara omkring 10-20 mil mellan Umeå och Kiruna. När jag har påtalat att det är längre så är det flera som har  sagt typ "Det kan väl aldrig vara mer än 30 mil?",
    medan avståndet i verkligheten är 60 mil...

Hoppas att mitt inlägg fick någon (i södra Sverige?) att titta på Sverigekartan och därmed få en lite bättre uppfattning om vad som är Sveriges mitt och vad som är norra Norrland.

F ö hoppas jag också att min info ska vara till nytta för någon och också för dig TS, kanske ledde det till att du åtminstone började kolla Sverigekartan?
    Och jag är säker på att det kan vara till nytta för många fler från typ söder om Uppsala.

(Notera gärna att Uppsala ligger inte i Norrland...).

TS, jag läste nu igenom inläggen och såg att du skrev 
    "Ja det kan funka"
    gällande då t ex Funäsdalen och Örnsköldsvik.

Vilket jag alltså anser tyder på att du och flera verkligen var i stort behov av den info som jag har gett.

Jag fick intryck av att det tydde på detta.
    Men jag ber om ursäkt om jag förargat dig eller någon annan, kanske förargat genom avslöjande?,
    och jag ber om överseende om jag så totalt har missuppfattat resonemangen... 

• Anonym (Resenären)
    Anonym (Norrlänning i södra Sverige) skrev 2025-04-24 14:51:59 följande:

TS, jag läste nu igenom inläggen och såg att du skrev 
    "Ja det kan funka"
    gällande då t ex Funäsdalen och Örnsköldsvik.

Vilket jag alltså anser tyder på att du och flera verkligen var i stort behov av den info som jag har gett.

Jag fick intryck av att det tydde på detta.
    Men jag ber om ursäkt om jag förargat dig eller någon annan, kanske förargat genom avslöjande?,
    och jag ber om överseende om jag så totalt har missuppfattat resonemangen... 

Ja det svaret gällde mest att man kan ta natt-tåg. Men det spelar ingen roll.

Det är så infekterat det där med vad som är norra Sverige och inte. Det var därför jag skrev i början att jag vill längre upp än Östersund. Mellansverige har jag större möjlighet att ta mig till vid annat tillfälle men jag börjar inse att längst upp blir inte av om jag inte drar snart. 

Jag ville helst till Kiruna eller Gällivares breddgrader men eftersom Luleå verkar ligga logistiskt bra till kanske jag får sänka ambitionerna lite.

Planen var att ta motorcykeln men den är alldeles för jobbig att åka långt med och jag har ju bara en vecka. Bränna 70 mil på en dag, som nästan krävs om jag ska hinna hem på en vecka är otänkbart. Man vill ju göra mer än att åka också.

• Anonym (?)

Har du en vecka på dig är ett förslag att du flyger till Kiruna. Sen tar du dig till Riksgänsen för fjäll. Däreftre inlandsbanan till Östersund och sen hem.

Lämpliga övernattningar kan då vara Kiruna, Riksgränsen/abisko, Gällivare, Arvidsjaur/Storuman, Östersund.

• Grässtrå77

Det var jag som skrev om Funäsdalen och Örnsköldsvik och som jag skrev i inlägget så är jag medveten om att det inte är norra Norrland.

Jag hade väl lite fördomar om TS tankar om Norrland och tänkte att hen kanske nöjde sig med att komma en bra bit upp i Norrland. Många har ju inte varit norr om Uppsala och Dalarna och då kan det ju räcka att åka till Funäsdalen och Örnsköldsvik på första resan norrut.

• Jemp

Ta nattåget till tex Kiruna. Det avgår från Stockholm, dit du givetvis kan åka tåg från hemorten.

Svar på tråden Resa från södern till norra Sverige