Inlägg från: Jono90 |Visa alla inlägg
  • Jono90

BF januari 2026

Hej och grattis! Jag plussade idag och bf varierar beroende på vilken kalkylator jag använder, allt från 2/1-6/1. Har en 3-årig dotter sen tidigare och hon kom på bf+12 så lägger inte jättemycket vikt vid det datumet ändå 😂

Är 34 år gammal. Har längtat men inte vågat bli gravid sista året pga stora problem med gallblåsan, nu är jag opererad och väldigt glad (om än lite chockad) över att vårt första försök till ett syskon verkar ha tagit! ☺️ 

Mår än så länge helt ok, lite lätt molande värk och stundtals lite illamående (men inte värre än att jag trodde det var mensen som var på g). 

Lycka till alla!

• Jono90

Första testet med veckoindikator i lördags visade 1-2 (kvällsurin dock) och i tisdags visade den 2-3 så det känns ju bra? men nu har jag bestämt mig för att avvakta minst en vecka innan jag testar för 3+. 

Ringde mottagningen igår och de tyckte jag kunde komma redan då, så jag var där på hälsosamtal igårkväll. Sjukt konstig känsla att boka in KUB och allt när man typ precis förstått att man är gravid 😂 Men kul såklart - vi hoppas ju det ska gå vägen!

• Jono90
    Snuvan skrev 2025-05-01 15:17:15 följande:

så roligt att hitta hit! :) plussade på stickan den 19 april, har fått lite varierande bf mellan 30 dec - 2 januari enligt apparna. enligt appen går jag in i vecka 6 idag. Har vetat snart i två veckor och veckorna går verkligen i snigelfart, nån som håller med? 

det är vårat första gemensamma barn så känner mig så pirrig! 

men alltså, denna tröttheten är det sjukaste? har legat i sängen i typ 24 timmar nu, det känns som att jag inte sovit en blund. Jag känner mig typ jet lagged, eller som om man flugit i 16 timmar men inte lyckats sova en blund  😂

jag tycker det först känns lite jobbigt och nästintill pinsamt att vara såhär trött?. men som min man klokt sa idag, jag får öva på att vila! Det är så lätt att tänka att man ska köra på som vanligt, men jag ska verkligen öva på att lyssna på kroppen, den har ju fullt upp med jobb därinne!

Nån mer som känner igen sig? ni som har varit gravida förr, har tröttheten blivit lite lättare med tiden? Tur att det är röd dag för jag vette tusan hur jag hade orkat arbeta en dag som denna 😅

Stort grattis! 

Med första barnet tyckte jag aldrig att jag drabbades av den där ?extrema tröttheten? men inser också nu, när jag har en 3-åring som kräver konstant aktivitet, att jag ändå låg rätt mycket på soffan om dagarna då 😂 Sen kan det såklart vara väldigt olika. Minns att det var värst i början och sista veckorna, övrig tid var rätt ok!

Är just nu i Stockholm på semester med familjen och håller på att gå under av trötthet + att illamåendet börjat så smått? hoppas det är kombinationen graviditet och förkylning för vet knappt heller hur jag skulle kunnat jobba idag 🙈 

• Jono90
    barnlängtan89 skrev 2025-05-07 08:06:30 följande:

Jag är sååå nojig. Mest för missfall, drömde tom att jag började blöda i natt, men också att jag inte är gravid utan egentligen har typ cancer och kommer dö. 🙈 Haha jag förstår ju hur knasigt de låter och egentligen tror jag nog inte att de ens är en möjlighet. Men kan tydligen inte låt bli att spela upp skräckscenarion.

Någon mer som har dessa tankar? 

Detta är inte hela tiden, mest är jag lycklig i min lilla bebisbubbla och bara så glad att jag faktiskt kunde bli gravid, det är fortfarande lite svårt att förstå, efter 37 försök gick det, vad är oddsen liksom?? 😅

Känns som jag nästan kommer undan lite för lätt med symptomen också, brösten är lite ömma, har lite stickande smärtor i magen med jämna mellanrum och ett lätt illamående. Så jag känner mig lite lagom gravid men utan att de påverkar min vardag. 😄

Är också sjukt nojig! För missfall? och framförallt att jag ska få MA och gå runt och TRO att jag är gravid i flera veckor nu i sommar - och sen inte vara det. Vet att jag nojade med första också men tror banne mig det är värre den här gången. Tagit betydligt fler tester iaf 🙈 blev plötsligt också mer eller mindre ?tvungen? att berätta för min chef idag, mååånga veckor tidigare än jag hade tänkt?  så nu tror jag typ att jag jinxat det och att det ska skita sig 🙈 hur funkar hjärnan egentligen.

Har typ exakt samma symtom som du (+ kissig heeela tiden) så känns ändå lugnande att läsa. Har också bokat ett VUL om två veckor? längtar!

• Jono90

Kör också privat tidigt ultraljud, får köra en timme då det inte finns i min by? vi får hoppas det blir värt det 🙈

Lägger till mig i BF-listan! Appen säger 1/1 men tror det kommer bli framflyttat några dagar, får uppdatera efter VUL i så fall 😅

BF-lista

1/1 Jono90
    3-6/1 barnlängtan89
    16/1 - MammaMG
    21/1 - Maramba

• Jono90

Anonym (är inte säker): Du har fått goda råd av Barnlängtan89 tycker jag? testa dig när du är redo, och om det är positivt är det kanske klokt att hitta någon du kan bolla dina funderingar med. Jag tycker absolut inte 43 år är för gammalt för att få barn, men oavsett vad testet visar och vad du skulle besluta dig för ska du göra det som känns bäst för DIG ❤️

Angående det där med att berätta - så svårt! Första graviditeten visste bara min närmsta kollega och en vän fram till vecka 14 typ, då började vi berätta för föräldrar och syskon och kompisar. Tyckte det var SÅ jobbigt att berätta och drog ut på det 🙈 Den här gången vet redan flera på mitt jobb (blev typ tvunget, inte vad jag hade valt) och sambons bror. Tror jag kommer berätta för min mamma snart (vi är väldigt nära) men sen avvakta tills KUB. Men får se! Orkar inte heller smussla och ljuga denna gång 😂

• Jono90
    Anonym (Trean) skrev 2025-05-13 13:45:32 följande:

Rapport om Xonvea om ni är fler som börjar må illa snart. Det är förvisso tidigt så det kan ju bli värre men än så länge har xonvea tagit bort mitt illamående nästan helt och hållet. Otroligt! Och då tar jag inte ens full dos än. 

Får man fråga ?hur pass? illa du mått? Tänker om du kräks, eller mår illa delar av dagen eller har konstant illamående typ..? 🙈 Udda fråga kanske men har Xonvea liggandes och funderar på om/när jag ska börja ta? mår stundtals illa under dagarna nu men mest på kvällen, och inte katastrofalt än, så tänker att jag kanske bör vänta tills det blir värre haha. Känner du av biverkningar typ trötthet? Åt bara Lergigan Comp med förra barnet och tyckte de väl var helt ok men så fick jag dessa nu? 

• Jono90
    Maramba skrev 2025-05-19 12:26:29 följande:

Hej tjejer! Hur mår ni?

4+4 idag och fick 3+ på clearblue digital vilket känns skönt. 😊 önskar man kunde fortsätta testa och få 4+ osv 😅. 

känns som evigheter till min tidiga ul som är bokat till 7+4. 

många i gruppen ligger långt före mig - nån som varit på ultraljud än? 

förra graviditeten mådde jag väldigt illa. Den här gången har jag inte känt av något direkt illamående än men det kanske är för tidigt.

Mår okej nu, har dock fått sjukanmäla mig från jobbet idag. Har börjat må sååå illa sista veckan, vecka 7+3 idag. Vet att det började ungefär nu i min förra graviditet med. Har precis börjat ta Xonvea och tycker än så länge att de hjälper bra mot illamåendet, blir dock galet trött av dem! Hoppas man vänjer sig lite snart?

Har VUL imorgon och är sjukt nervös! 😬  Tog till och med ett gravtest i morse (trots att jag inte tänkt ta fler)? och fick lätt panik när strecket blev svagare än tidigare! Googlade och läste om Hook-effekten, testade det och fick faktiskt ett starkare streck. Så ja förhoppningsvis är mina hcg-nivåer väldigt höga, hoppet lever lite utifrån det men åhhh tänk om man bara kunde spola fram till typ vecka 13-14 och andas ut (lite) 🙃🙈
  • Jono90
    Selmalight skrev 2025-05-20 09:52:29 följande:

Hej! Jag såg gruppen på facebook med ?vi som har bf januari 2026? vet ni om ens vänner på facebook ser om man går med där? ???? är någon av er med där? 

all lycka till för er som kämpar mot ett Plus och stort grattis till er som är där! 🍓

Jag är med där! Har förstått det som att vänner inte kan se att man går med/är med där - endast medlemmar i gruppen kan se andra medlemmar och det som skrivs 😊
  • Jono90
    Maysee skrev 2025-06-02 18:55:11 följande:

Är i vecka 9+3 nu och illamåendet blir bara värre. Kräks flera gånger per dag. Någon annan i samma sits?

har fått Lergigan som funkat ok fram tills vecka 9, nu hjälper inget?

Fruktansvärt illamående från lunch och framåt typ, men kräks inte tack och lov! Stackare!

Kan du kanske be om att få testa någon annan medicin? Vet att många kräks mindre eller inte alls med hjälp av Xonvea t ex? och där finns ju andra mediciner som är starkare än Lergigan med, har dock inte själv erfarenhet av dem. Jag hade kontaktat BM och frågat!

• Jono90
    Litenrosa skrev 2025-06-10 17:04:25 följande:

Hej! 

Jag är gravid för första gången, bf 30/1 och är alltså nu i v7. Jag mår SKIT!!!! Illamående dygnet runt, får knappt i mig något att äta och hade helst sovit alltid. Jag är yr och kan definitivt inte jobba. Jag spyr inte än men känns hela tiden som precis innan man kräks. Postafen hjälper lite lek definitivt inte mycket. Är det någon annan som mår såhär dåligt? Jag blir tyvärr deppig av att må såhär och kan inte känna lyckan över det lilla fröet i magen just nu? :(

Först och främst: grattis! 

Jag mår också skit? har varit sjukskriven i över 3 veckor nu pga illamående, är sjukt trött och blir nedstämd över att bara ligga hemma. Orkar/kan inte göra någonting så hemmet bara förfaller och känner mig som världens sämsta mamma/sambo/vän... hungrig hela tiden men all mat och dryck smakar skit? det är inte konstigt man blir deppig!

Kan trösta dig med att illamåendet (för de allra flesta) går över, ofta runt andra trimestern (är själv i vecka 10 nu och hoppas det snart ska vända). Håll ut!!! Det är faktiskt helt okej att inte känna att allt är fantastisk JUST PRECIS NU, när du mår såhär, du kommer kunna glädjas åt det förr eller senare ❤️????? och kanske kan du testa andra mediciner (lergigan eller xonvea hjälper många) eller åksjukearmband så länge?

• Jono90
    studerade skrev 2025-06-12 09:40:07 följande:

Ingen kunnig som vill göra en dold/anonym Facebook grupp istället? Tycker de är enklare att skriva och hitta/scrolla där ☺️

Det finns en grupp för alla med BF januari 2026. Den är privat så bara de som är med i gruppen ser vad som skrivs i den, dock är den synlig så alla kan söka på den och ansöka om medlemsskap (men man ser väl inte mer än gruppnamnet då typ).

Men anonym är man ju int förstås så det var kanske inte så du menade 😅 

• Jono90
    MammaMG skrev 2025-06-26 14:11:26 följande:
    Vad roligt! Alltid en lättnad att få se en liten krabat som lever och mår braHjärta

Hur mår ni andra här inne? Vilka veckor är ni i? Hur rullar vardagen på?

Hade varit roligt med en liten uppdatering. :)

Vecka 13 nu, 12+5 mer exakt. Gjorde NIPT förra veckan och fick precis svar att allt såg bra ut! Jätteskönt 🥰 Tycker det värsta illamåendet börjar släppa, blir mest jobbigt om jag hinner bli hungrig samt på kvällarna? har börjat trappa ner medicinen så får vi se. Är väldigt trött fortfarande men mest varannan dag nu. Vardagen är lite svår pga detta (hemmet är typ kaos 😂) men har iaf semester så det är jag tacksam för! Har berättat för allt fler nu och ska berätta för dottern i helgen! DET längtar jag till, hon önskar sig en bebis varje dag?
    Hur mår du själv? :)

• Jono90
    Anonym (Ellzbellz) skrev 2025-06-27 13:07:28 följande:
    Betalade ni själva för NIPT eller är det standard i er region ? :)

Vi betalade själva, tyvärr 🤪 i min region får man KUB men NIPT ingår bara om man får dåliga siffror där. 

• Jono90
    Maramba skrev 2025-07-03 20:56:27 följande:
    Minns du hur många dagar du behövde vänta på provsvaret från NIPT? 😊
     Det gick oväntat fort! De sa 10 arbetsdagar ungefär, men jag gjorde provet onsdag em och torsdagen veckan därpå ringde de med provsvaren 😊 så ja, typ 5-6 dagar!
Svar på tråden BF januari 2026