Inlägg från: Anonym (Andrabarnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andrabarnet)

BF januari 2026

MammaMG skrev 2025-06-26 14:11:26 följande:
    Vad roligt! Alltid en lättnad att få se en liten krabat som lever och mår braHjärta

Hur mår ni andra här inne? Vilka veckor är ni i? Hur rullar vardagen på?

Hade varit roligt med en liten uppdatering. :)
    Hej! Jag ansluter mig gärna till tråden, är idag i vecka 9+0 och beräknad i slutet av januari. 😊 Vardagen rullar på fint. Jag är en av dem som inte har så mycket symptom, är mest trött. Det är skönt att läsa om andra som inte heller känner jättemycket, eller som åtminstone har vissa dagar med mindre symptom. Jag förväntade mig att må superilla, så när illamåendet uteblev så blev jag ju orolig till en början. Men har varit på ett tidigt VUL så vet att det faktiskt är en liten böna därinne. 😊
  • Anonym (Andrabarnet)
    MammaMG skrev 2025-06-23 06:58:22 följande:
    Symptomen fösvann några dagar, men kom tillbaka sen med full kraft. Allt såg bra ut på ul och bebis växer som hen ska. Blödningen kom troligen från moderkakan, så läkaren uppmanade mig att ta det lite lugnare i ett par veckor.

Idag är jag i vecka 10+6, tycker att symptomen varierar också från dag till dag, vissa dagar mår jag helt okej, andra dagar mår jag jätteilla och är helt utslagen.

Man vill ju bara må bra, samtidigt som man blir orolig när symptomen försvinner. Aldrig är man nöjd, haha
    Hade du gjort något speciellt innan du fick din blödning? Ansträngt dig på något sätt? Tänker eftersom läkaren sa att du skulle ta det lite lugnare. Jag undrar eftersom jag fick en väldigt lätt blödning efter ett träningspass härom dagen. Blev inte jätteorolig eftersom det var så lite, och det slutade sedan, men man undrar ju lite vart det kan ha kommit ifrån och om träningen kan ha orsakat det...?
  • Anonym (Andrabarnet)
    MammaMG skrev 2025-06-30 07:58:02 följande:
    Nej inget speciellt, jag var på jobbet när det började. Har stillasittande kontorsjobb så gjorde inget ansträngande alls.

Blödningar i graviditet är ju väldigt vanligt, och det kan ju bero på en hel massa saker. Jag tror dock att läkaren sa så till mig eftersom han såg att moderkakan var så lågt nere, och ifall man anstränger sig mycket eller lyfter tunga saker då, så kan det göra så att blödningen startar igen.

Nu är jag ingen läkare, men det kan ju hända att du haft nåt blodkärl som brustit eller så, men om din blödning var liten och den avtog direkt så tror jag knappast att det är någon fara :)
    Tack för svaret! Nej, jag är inte orolig, det var lite rosaröda strimmor som avtog direkt och har inte kommit tillbaka. Men hoppas i vilket fall att vi båda slipper fler blödningar ❤️

9+4 här idag och jag räknar ner dagarna till "den magiska gränsen". Vi har redan berättat för de flesta för att vi inte orkade smussla. Men är ju medveten om att vi berättade väldigt tidigt så det känns skönt att veta att risken minskar för varje dag som går. 🙏

Läste att det var någon i tråden som redan fått stor mage. Är det någon annan där det börjat synas ännu? Själv har jag lite övervikt så räknar inte med att det ska synas nåt förrän tidigast kanske vecka 15 eller så, trots att det är andra barnet.
  • Anonym (Andrabarnet)
    F37L skrev 2025-07-28 08:14:21 följande:

Även jag gjorde Nipt förra veckan, kommer inte få veta kön dock då det inte var privat utan offentliga vården. Lite synd.

Dock fick jag veta att det var två 😅😅
    Var ett intressant samtal att ringa hem till maken sen 😆

Ska dock in på nytt ultraljud hos läkare idag då det eventuellt var något vajsing med skallformen hos ena tvillingen...

Oj grattis, vilken överraskning det måste ha varit att få veta att det var två! Kan knappt föreställa mig hur jag skulle reagera 😅😂

Håller tummarna att det ser bra ut på ultraljudet idag ❤️🙏
  • Anonym (Andrabarnet)

Tack till er som delar med er om åldersnoja och att "börja om". Jag kan känna igen mig litegrann. Är 35 och kommer ha 15 år mellan mina barn. 😅 När jag fick min första fick jag höra att jag var så ung, och nu börjar jag känna mig gammal (i avseendet barnafödande alltså) och undrar ibland vad jag gett mig in på. Dock inte fått höra några kommentarer alls från omgivningen så det här är nog bara i mitt eget huvud.

Maramba, vad fint gjort av barnmorskan som fångade upp din åldersnoja och kommenterade att de flesta hon träffar som väntar tredje barnet är 40+! Det ska jag komma ihåg ifall jag och min man vill ha ett tredje barn efter det här (har känt mig osäker på om vi kan/borde eftersom jag redan nu vid andra barnet har lite åldersnoja).

Linezzz13, hoppas verkligen du söker och får hjälp för det mörka du känner just nu, då ska absolut inte behöva må så! Bra att du själv är uppmärksam på hur du mår, min erfarenhet är att det är så lätt att "vänja" sig vid att må dåligt att man inte fattar att man är inne en depression. Sök hjälp nu innan det blir värre! ❤️

Svar på tråden BF januari 2026