Anonym (Hoppaspåbebisnr3) skrev 2025-08-20 12:27:50 följande:
Åh, du får jättegärna skriva hur det går på RUL och ultraljudet i vecka 25 sen! Hoppas allt ser bra ut för er.
På den mottagningen jag går till gör de först ett bukultraljud i vecka 28 och om kanten på moderkakan inte syns tydligt gör de då direkt ett vaginalt ultraljud. Är moderkakan då mer än 2 cm ifrån den inre modermunnen görs inga vidare undersökningar. Är det mindre än 2 cm görs ett nytt ultraljud i vecka 32 och sen igen i vecka 36 (om man inte har blödningar för då kan de boka in ett snitt tidigare). Har man inte haft några symtom är det först i vecka 36 man beslutar om förlossningen. Är moderkakan 1-2 cm ifrån inre modermunnen får man föda vaginalt om kanten på moderkakan inte är tjockare än 1 cm och om huvudet kommit ner nedanför kanten samt ställer in sig normalt. Annars, eller om det är mindre än 1 cm till öppningen, blir det snitt, då ofta senast i graviditetsvecka 38. Låter det som liknande rutiner som hos er? Då jag har BF 8/1 blir graviditetsvecka 38 julaftonsveckan och det kanske låter töntigt men jag skulle helst inte föda den veckan. Jag skulle sååå gärna ha en mysig och lugn jul med mina två små barn innan bebisen kommer. Jag ska försöka att inte ta ut något i förskott men med två otroligt svåra förlossningar bakom mig skulle det vara väldigt härligt att få sin drömförlossning så här med sista barnet. Men jag är samtidigt så glad över att både jag och bebis mår bra, så jag försöker njuta av det och inte grubbla för mycket.
Åh, tack, vad fint. Även om jag själv bara haft i bakvägg så har många vänner beskrivit just det du säger men också att det bara blir tydligare och tydligare.
Tack, vi håller tummarna också :)
Vilken utförlig process, vad bra att du fått den förklarat för dig! Jag har bara hört om ett extra ultraljud hittills men gissar att det är något liknande för min del också. Tack för att du delar med dig.
Ja det börjar blir lite lite mer men i mitt tycke alldeles för lite haha. Jag älskar det det buffas där inne, längtar tills min man också ska kunna känna men det kommer nog ta lång tid den här gången.