Inlägg från: Anonym (Linus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linus)

Hur berättar jag om henne?

Jag skulle vilja ha tips på hur jag berättar om min flickvän för mina närstående? Åldersskillnaden mellan oss är u20 år och hon är äldre, så det är ganska känsligt eftersom jag vet att min mamma kommer att reagera på det inte är jättestor skillnad mellan dem i ålder (dock så ser min mamma väldigt mycket äldre ut än henne). 

Min flickvän ser mycket yngre ut, typ 30, så det är aldrig nån som reagerar på oss ute och mina kompisar som har träffat henne tycker att hon är skitsnygg rentav. 

Jag står min mamma nära och hon har redan fattat att jag har träffat någon, men jag har inte kunnat ge henne några detaljer. Vi menar båda allvar med relationen och ska flytta ihop, så det är verkligen inte bara en tillfällig fling. Har aldrig haft såhär starka känslor för någon annan tidigare och då har jag ändå haft två långa relationer. Jag vet hur cheesy det låter, men vi är liksom själsfränder och inte bara ett par. Det vi har funnit är unikt. 

Nu vill jag alltså ha tips på hur jag ska droppa bomben om ålderskillnaden för min mamma på ett lämpligt vis. 

• Svar på tråden Hur berättar jag om henne?
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-23 08:40:18 följande:

Måste du berätta om åldern det första du gör? Du verkar ju fokusera på det också. Ni möts vid lämpligt tillfälle och din mamma får träffa henne. Eftersom åldern inte har betydelse för er så gör ingen big deal av det. Blir det diskysdion och åsikter så bryt. Vänligt men bestämt. Din mamma tänker säkert i eget syfte i så fall - barnbarn. 

Ja det kanske vore det enklaste. Dock kommer min mamma aldrig att kunna gissa rätt ålder på henne för hon ser som sagt mycket yngre ut. Så åldersfrågan kommer ju att komma upp senare iaf. Men det är ju en ingångsväg som antagligen är lite lättare. 

Hade säkert gått att få till barnbarn om vi velat det. Hon blev liksom gravid pga slarv i början av vårt förhållande, men valde att göra abort. Sen har hon två barn som är små ännu och som jag är nära, så känner inte riktigt behovet av egna barn. 

• Anonym (Linus)
    Anonym (Kerstin) skrev 2025-04-23 18:50:22 följande:

Jag hade blivit galen om min son kom hem med en 20 år äldre kvinna. Vill att han ska vara lycklig. Men det är på tok för mycket. Jag rekommenderar att ni ljuger om ålder.

Är ju hur lätt som helst för henne att kolla upp min flickväns ålder när vi flyttat ihop. Inte så jäkla smart att ljuga då väl? 

Så du hade blivit galen även om din son var jättekär, hade en sund och kärleksfull relation och blev behandlad som en prins?

Kan säga att så bra som jag mår i min nuvarande relation har jag aldrig mått, hon är fantastisk mot mig. Mina tidigare flickvänner som varit jämngamla med mig har inte varit kassa på något vis, men de kommer ändå inte ens i närheten. 

• Anonym (Linus)
    Anonym (Ålder?) skrev 2025-04-23 22:57:01 följande:

Hur gammal är du, Linus? Eftersom du skriver att det fortfarande finns tid för barn och din flickvän är 20 år äldre än dig, så lär du vara väldigt ung? Då kanske det inte är så konstigt om din mamma reagerar starkt.

Men det är väl bara att inte nämna åldern. Men inte ljuga om hon skulle fråga.

Anonym (Ålder?) skrev 2025-04-23 22:57:01 följande:

Hur gammal är du, Linus? Eftersom du skriver att det fortfarande finns tid för barn och din flickvän är 20 år äldre än dig, så lär du vara väldigt ung? Då kanske det inte är så konstigt om din mamma reagerar starkt.

Men det är väl bara att inte nämna åldern. Men inte ljuga om hon skulle fråga.

24
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 05:44:59 följande:
    Lite yngre än min yngsta son... jag hade INTE gillat om han kom hemsläpande på en kvinna 40+. Det är åldern på min äldsta sons fru. Den sonen är 41.

Herregud, när jag var i din kvinnas ålder var min äldsta son äldre än vad du är nu.

Som mamma kan man inte förbjuda sitt barn att välja den partner den vill, dock måste man inte vara glad och nöjd med barnets val. Det har jag  full förståelse för om din mamma inte kommer att vara.

Din kvinna är gammal nog att vara din mor... hur gammal är din mamma?

Hon är 55 och ser ut att kunna vara min flickväns mamma åldersmässigt. Min flickvän ser INTE ut att kunna vara min mamma och hennes yngsta barn är på 2 år och hon har inget barn i min ålder. Så jag förstår inte vad du håller på med? Jag bryr mig ärligt talat inte heller, jag älskar henne och vill leva med henne. 

Du hade alltså föredragit att din son levde i sorg efter någon han älskar framför att han levde med någon som enligt dig är för gammal för honom? Det är nämligen vad som skulle hända för mig om jag inte fick leva med min flickvän. Det vi har är speciellt och kan inte ersättas med något annat. Jag tror ändå att min mamma kommer att se hur lycklig hon gör mig, för sån här har jag aldrig varit innan i relationer. 

• Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 05:47:57 följande:
    Att ljuga gör saken ännu värre när sanningen kommer fram.
    Ts mamma kan ta reda på sanningen på ett ögonblick oavsett, och det lär hon göra då det iaf är uppenbart att denna kvinna är bra mycket äldre än ts.

Sedan undrar jag vad en kvinna i 40-45-årsåldern ser i en pojke på 24, för det är inte mycket mer än så man hunnit bli vid denna ringa ålder. 

Bara tanken på min 40-åriga son med en "kärring" i min ålder gör mig alldeles matt.

Jag är ingen pojke, jag är en ung man. Det finns ingenting med mig som är pojke. Jag har både studerat vidare och börjat jobba med det jag är utbildad till. Har bott hemifrån sedan jag var 18 och är van vid att klara mig själv. Har bott sambo tidigare. På jobbet umgås jag bara med de som är 30+ för de andra är så omogna och ute och festar hela tiden, detta gäller även tjejerna. 

Sen att du som kvinna refererar till en annan kvinna i din egen ålder som kärring är bara ledsamt, det säger mycket om din egen självbild och att du låtit dig påverkas av åldersdiskriminering. Det finns såklart kvinnor i den åldern som är ofantligt attraktiva och kan golva vem som helst oavsett ålder för att de utstrålar självsäkerhet, elegans och livsglädje. 

Jag har valt min flickvän för hur hon får mig att må, känna och vad hon lockar fram i mig. Jag har hittills aldrig träffat en enda tjej i min ålder som varit ens i närheten av att göra det med mig som hon åstadkommit. Det här är det jag sökt efter men trodde att jag aldrig kommer finna, tills hon dök upp. Jag släpper henne inte. 

• Anonym (Linus)
    Ascendere skrev 2025-04-24 08:11:31 följande:

Det här kommer troligen leda till en skitstorm av negativa kommentarer, men..

Sammanfattat så är du är ung, utan egna barn och dejtar en ensamstående småbarnsmamma? 

Hade jag varit din förälder så hade jag också reagerat, det är inte en bra situation för dig  av flera skäl. 
    Det kan låta hårt men för ditt eget bästa, gör slut och träffa någon som inte har barn med en annan man, så du får större möjligheter att bygga din egen familj från grunden. 
    Det låter ändå som att du någonstans vill ha egna barn, och då är det enormt mycket bättre att skaffa det med någon som inte har barn redan. 

Ascendere skrev 2025-04-24 08:11:31 följande:

Det här kommer troligen leda till en skitstorm av negativa kommentarer, men..

Sammanfattat så är du är ung, utan egna barn och dejtar en ensamstående småbarnsmamma? 

Hade jag varit din förälder så hade jag också reagerat, det är inte en bra situation för dig  av flera skäl. 
    Det kan låta hårt men för ditt eget bästa, gör slut och träffa någon som inte har barn med en annan man, så du får större möjligheter att bygga din egen familj från grunden. 
    Det låter ändå som att du någonstans vill ha egna barn, och då är det enormt mycket bättre att skaffa det med någon som inte har barn redan. 

Jag vill inte ha egna barn nej. Jag har en genetisk sjukdom i släkten som jag inte vill föra vidare, så detta är till och med exemplariskt för mig.

Sen så dejtar vi inte, vi är tillsammans och ska flytta ihop. Vi bor dock praktiskt taget redan ihop, för vi har varit oskiljaktiga sedan vi möttes och tillbringar så mycket tid ihop som det bara går. Jag älskar barnen och de är jättefästa vid mig med, så det är inga problem heller. 

Varför skulle jag byta bort det bästa som finns mot något sämre? 

• Anonym (Linus)
    Jemp skrev 2025-04-24 08:50:31 följande:
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 07:40:21 följande:

Hon är 55 och ser ut att kunna vara min flickväns mamma åldersmässigt. Min flickvän ser INTE ut att kunna vara min mamma och hennes yngsta barn är på 2 år och hon har inget barn i min ålder. Så jag förstår inte vad du håller på med? Jag bryr mig ärligt talat inte heller, jag älskar henne och vill leva med henne. 

Du hade alltså föredragit att din son levde i sorg efter någon han älskar framför att han levde med någon som enligt dig är för gammal för honom? Det är nämligen vad som skulle hända för mig om jag inte fick leva med min flickvän. Det vi har är speciellt och kan inte ersättas med något annat. Jag tror ändå att min mamma kommer att se hur lycklig hon gör mig, för sån här har jag aldrig varit innan i relationer. 

Hon har ju levt lika länge som du redan innan du föddes..
    Som att du så småningom blir tillsammans med hennes dotter (om ni nu inte levt ihop).

Det låter som att det gått väldigt snabbt i er relation? Bor du själv idag? 

Jemp skrev 2025-04-24 08:50:31 följande:
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 07:40:21 följande:

Hon har ju levt lika länge som du redan innan du föddes..
    Som att du så småningom blir tillsammans med hennes dotter (om ni nu inte levt ihop).

Det låter som att det gått väldigt snabbt i er relation? Bor du själv idag? 

Ja? Spelar det någon roll tycker du? Det gör henne bara mer attraktiv i mina ögon, jag lär mig av henne varje dag vilket är fantastiskt. 

Det har gått snabbt för att det kändes rätt på en gång. Jag har egen lägenhet, men vi ses nästan hela tiden ändå. Ibland hos mig, ibland hos henne. När hon har barnen praktiskt taget bor jag där. 

• Anonym (Linus)
    Jemp skrev 2025-04-24 08:47:08 följande:

Jag håller med om att ts inte bör göra någon stor grej av åldersskillnaden i början, men självklart är det inte tjejen som ska lämnas till diskussionen med sin svärmor när den dagen kommer!

TS: barn är ju inte så troligt om hon redan är såpass gammal, viktigt att du har med dig det. 

Men varför jämför du deras ålder (och utseende, vad det nu har med saken att göra) när det skiljer så mycket på dem?

Som jag skrev i andra inlägg har hon redan blivit gravid med mig en gång precis i början då vi var lite slarviga med skydd (gjorde abort).

Jag har en genetisk sjukdom i släkten som gör att jag inte vill skaffa biologiska barn, så hade hellre adopterat annars. Men som jag ser det är detta bättre än adoption. Barnen är fortfarande små och har knutit an till mig och jag till dem. Jag hade inte velat ha det annorlunda. 

• Anonym (Linus)
    Anonym (J) skrev 2025-04-24 12:24:21 följande:

När jag var 24 var jag på krogen och härjade runt, man tänkte bara just där och då. Mina vänner var likadana. 

Nu poff när alla är 30+ så är det helt annorlunda i både åsikter och beteende . 

Mm, samma med de under 30 på mitt jobb, jag är inte sån så jag umgås inte med dem alls. Har liksom ingenting gemensamt. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (J) skrev 2025-04-24 12:23:07 följande:

Det är lätt att kära ner sig . Men tänk på hur ni gör i framtiden. Om du tex vill ha barn när du är 30-35. Osv.

Jag har svarat på det här om barn flera gånger i tråden, men antar att många svarat bara efter att ha läst trådstarten. Biologiska barn i framtiden är inte aktuellt för mig. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 14:47:38 följande:
    Och inte bara nästan. Denna kvinna är gammal nog att vara ts mamma.
    Det gör det hela inte bara osmakligt utan även obegripligt.
    Det där är bara fördomsfullt. Osmakligt är att ha åsikter om andras kärlek. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-04-24 15:57:50 följande:
    Inte mig du svarar men.......
    Om ngn har en partner som kan vara ens barn; jag skulle iaf börja fundera över typ incest. 
    Incest handlar bara inte om åldersskillnader utan om sexuella relationer inom familjen. 
  • Anonym (Linus)
    Jemp skrev 2025-04-24 15:58:53 följande:

Klart det spelar roll. 

Jag hade blivit orolig som din mamma om hon sett den här tråden. Inte enbart utifrån åldern, utan också att det går så snabbt och med barn inblandade. Har du och din flickvän diskuterat hur din roll som bonuspappa ska se ut? Kommer du behålla lägenheten under en prövoperiod?

Vi bor praktiskt taget ihop sedan 8?9 månader så någon prövoperiod tycker jag inte behövs längre. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:24:07 följande:
    Varför kallar man ens en snart 50-årig kvinna för flickvän...?
    Enligt ditt resonemang är jag snart 30. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:27:45 följande:
    Lika många år, det är sant.
    MEn du är inte mycket mer än ett barn och hon är medelålders.
    Ett barn? Jag har kompisar som är tvåbarnsföräldrar. Som är gifta. Du skämmer ut dig själv. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:29:19 följande:

Ts, hur länge har ni varit tillsamman?
    Kanske står någonstans men jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer.

Nästan 10 månader. 
  • Anonym (Linus)
    Ascendere skrev 2025-04-24 16:46:42 följande:
    Oj, det är ju ingenting i sammanhanget, då är ni antagligen fortfarande i förälskelse-fasen då man är mer ller mindre konstant hög på oxytocin, dopamin och andra hormoner. 
    Vänta ett par år så ni märker att ni har en fungerande vardag även utan dessa innan ni fattar några stora beslut. 
    Vet du vad? Dessa beslut fattar jag själv utan ditt tyckande. Det enda jag ber om råd med i sammanhanget är hur jag lägger fram det till min egen mamma på bästa sätt och jag har redan fått bra svar i tråden tycker jag. 
  • Anonym (Linus)
    Jemp skrev 2025-04-25 14:05:53 följande:
    Frågan är ju om det är rimligt att man nyskild med två barn flyttar ihop så snart. 
    Du antar en massa saker som inte stämmer. Hon är varken nyskild eller flyttar ihop snart. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Uuuuuuuu) skrev 2025-04-25 17:14:25 följande:

Urk, hon kommer se gammal ut ganska så snart. Visst, hon kan testa plastikkirurgi, men det hjälper föga, gamla kärringars ålder lyser igenom ändå. Se på hur äcklig Madonna ser ut numera tex. Vänta bara tills hon går igenom klimakteriet hahaha, det kommer förändra precis allting. 

Det är tydligt att du aldrig har älskat någon. Tror du på riktigt att jag skulle tycka att hon blev ful om hon kom in i klimakteriet och fick några rynkor? Då får du tänka om. Jag har sett 60-åriga kvinnor som jag fortfarande skulle kalla attraktiva. UTAN plastikkirurgi, för det är inget jag gillar. Vi har uppenbarligen olika bild av skönhet. 
Svar på tråden Hur berättar jag om henne?