• Anonym (Linus)

Hur berättar jag om henne?

Jag skulle vilja ha tips på hur jag berättar om min flickvän för mina närstående? Åldersskillnaden mellan oss är u20 år och hon är äldre, så det är ganska känsligt eftersom jag vet att min mamma kommer att reagera på det inte är jättestor skillnad mellan dem i ålder (dock så ser min mamma väldigt mycket äldre ut än henne). 

Min flickvän ser mycket yngre ut, typ 30, så det är aldrig nån som reagerar på oss ute och mina kompisar som har träffat henne tycker att hon är skitsnygg rentav. 

Jag står min mamma nära och hon har redan fattat att jag har träffat någon, men jag har inte kunnat ge henne några detaljer. Vi menar båda allvar med relationen och ska flytta ihop, så det är verkligen inte bara en tillfällig fling. Har aldrig haft såhär starka känslor för någon annan tidigare och då har jag ändå haft två långa relationer. Jag vet hur cheesy det låter, men vi är liksom själsfränder och inte bara ett par. Det vi har funnit är unikt. 

Nu vill jag alltså ha tips på hur jag ska droppa bomben om ålderskillnaden för min mamma på ett lämpligt vis. 

• Svar på tråden Hur berättar jag om henne?
  • Anonym (Kimchi)

Måste du berätta om åldern det första du gör? Du verkar ju fokusera på det också. Ni möts vid lämpligt tillfälle och din mamma får träffa henne. Eftersom åldern inte har betydelse för er så gör ingen big deal av det. Blir det diskysdion och åsikter så bryt. Vänligt men bestämt. Din mamma tänker säkert i eget syfte i så fall - barnbarn. 

• Anonym (Linus)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-04-23 08:40:18 följande:

Måste du berätta om åldern det första du gör? Du verkar ju fokusera på det också. Ni möts vid lämpligt tillfälle och din mamma får träffa henne. Eftersom åldern inte har betydelse för er så gör ingen big deal av det. Blir det diskysdion och åsikter så bryt. Vänligt men bestämt. Din mamma tänker säkert i eget syfte i så fall - barnbarn. 

Ja det kanske vore det enklaste. Dock kommer min mamma aldrig att kunna gissa rätt ålder på henne för hon ser som sagt mycket yngre ut. Så åldersfrågan kommer ju att komma upp senare iaf. Men det är ju en ingångsväg som antagligen är lite lättare. 

Hade säkert gått att få till barnbarn om vi velat det. Hon blev liksom gravid pga slarv i början av vårt förhållande, men valde att göra abort. Sen har hon två barn som är små ännu och som jag är nära, så känner inte riktigt behovet av egna barn. 

• Fjäril kär

Men låt åldern vara. Om DU gör det till en grej kommer din mamma självklart hoppa på den inbjudan och börja argumentera. 
    Bara släpp det. Helt.

Din flickvän får själv ta den diskussionen OM  frågan ens kommer upp. Det är i så fall hon som ska argumentera- inte du. 

Åk och käka middag ihop och tala om att ni ska flytta ihop och ta resten därifrån om det överhuvudtaget kommer en fråga på ålder.

För din egen del så är du bara tyst. Om åldern inte betyder något ska du väl givetvis inte ens tala om saken. Bara nej.

• burleskburkläsk

Kul att höra om dig och din kvinna...som andra redan nämnt: de andra behöver inget veta om åldern.

Njut av livet och er kärlek! 🤗

• Anonym (Kerstin)

Jag hade blivit galen om min son kom hem med en 20 år äldre kvinna. Vill att han ska vara lycklig. Men det är på tok för mycket. Jag rekommenderar att ni ljuger om ålder.

• Anonym (Linus)
    Anonym (Kerstin) skrev 2025-04-23 18:50:22 följande:

Jag hade blivit galen om min son kom hem med en 20 år äldre kvinna. Vill att han ska vara lycklig. Men det är på tok för mycket. Jag rekommenderar att ni ljuger om ålder.

Är ju hur lätt som helst för henne att kolla upp min flickväns ålder när vi flyttat ihop. Inte så jäkla smart att ljuga då väl? 

Så du hade blivit galen även om din son var jättekär, hade en sund och kärleksfull relation och blev behandlad som en prins?

Kan säga att så bra som jag mår i min nuvarande relation har jag aldrig mått, hon är fantastisk mot mig. Mina tidigare flickvänner som varit jämngamla med mig har inte varit kassa på något vis, men de kommer ändå inte ens i närheten. 

• Anonym (Ålder?)

Hur gammal är du, Linus? Eftersom du skriver att det fortfarande finns tid för barn och din flickvän är 20 år äldre än dig, så lär du vara väldigt ung? Då kanske det inte är så konstigt om din mamma reagerar starkt.

Men det är väl bara att inte nämna åldern. Men inte ljuga om hon skulle fråga.

• Anonym (Attef)
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-23 09:09:59 följande:

Ja det kanske vore det enklaste. Dock kommer min mamma aldrig att kunna gissa rätt ålder på henne för hon ser som sagt mycket yngre ut. Så åldersfrågan kommer ju att komma upp senare iaf. Men det är ju en ingångsväg som antagligen är lite lättare. 

Hade säkert gått att få till barnbarn om vi velat det. Hon blev liksom gravid pga slarv i början av vårt förhållande, men valde att göra abort. Sen har hon två barn som är små ännu och som jag är nära, så känner inte riktigt behovet av egna barn. 

Du behöver nog fundera nu på frågan om barn ändå.

Ofta blir det så att i början av ett förhållande där kvinnan är äldre än mannen, så tänker inte killen så mycket på barn, han är ju ung. Men så småningom kommer han fram till att det  är en viktig bit i livet i alla fall. Som han inte vill vara utan.

Sedan kan förhållandet avslutas länge fram, sånt vet man ju aldrig i förväg. Men skulle det hända så kan man inte garantera att du kommer att träffa någon annan inom rimlig tid efter separationen, som det känns så nära och rätt med. Det kan ju dröja måbga år.  Eller om den personen då är i barnafödande ålder. 
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Ålder?) skrev 2025-04-23 22:57:01 följande:

Hur gammal är du, Linus? Eftersom du skriver att det fortfarande finns tid för barn och din flickvän är 20 år äldre än dig, så lär du vara väldigt ung? Då kanske det inte är så konstigt om din mamma reagerar starkt.

24
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 03:41:30 följande:

24
    Lite yngre än min yngsta son... jag hade INTE gillat om han kom hemsläpande på en kvinna 40+. Det är åldern på min äldsta sons fru. Den sonen är 41.

Herregud, när jag var i din kvinnas ålder var min äldsta son äldre än vad du är nu.

Som mamma kan man inte förbjuda sitt barn att välja den partner den vill, dock måste man inte vara glad och nöjd med barnets val. Det har jag  full förståelse för om din mamma inte kommer att vara.

Din kvinna är gammal nog att vara din mor... hur gammal är din mamma?
Svar på tråden Hur berättar jag om henne?