• Anonym (Linus)

Hur berättar jag om henne?

Jag skulle vilja ha tips på hur jag berättar om min flickvän för mina närstående? Åldersskillnaden mellan oss är u20 år och hon är äldre, så det är ganska känsligt eftersom jag vet att min mamma kommer att reagera på det inte är jättestor skillnad mellan dem i ålder (dock så ser min mamma väldigt mycket äldre ut än henne). 

Min flickvän ser mycket yngre ut, typ 30, så det är aldrig nån som reagerar på oss ute och mina kompisar som har träffat henne tycker att hon är skitsnygg rentav. 

Jag står min mamma nära och hon har redan fattat att jag har träffat någon, men jag har inte kunnat ge henne några detaljer. Vi menar båda allvar med relationen och ska flytta ihop, så det är verkligen inte bara en tillfällig fling. Har aldrig haft såhär starka känslor för någon annan tidigare och då har jag ändå haft två långa relationer. Jag vet hur cheesy det låter, men vi är liksom själsfränder och inte bara ett par. Det vi har funnit är unikt. 

Nu vill jag alltså ha tips på hur jag ska droppa bomben om ålderskillnaden för min mamma på ett lämpligt vis. 

• Svar på tråden Hur berättar jag om henne?
  • Anonym (Svärmor)

Ts, hur länge har ni varit tillsamman?
    Kanske står någonstans men jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer.

• Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:27:45 följande:
    Lika många år, det är sant.
    MEn du är inte mycket mer än ett barn och hon är medelålders.
    Ett barn? Jag har kompisar som är tvåbarnsföräldrar. Som är gifta. Du skämmer ut dig själv. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 16:24:07 följande:
    Incest handlar bara inte om åldersskillnader utan om sexuella relationer inom familjen. 
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 16:24:07 följande:
    Incest handlar bara inte om åldersskillnader utan om sexuella relationer inom familjen. 

Jag vet att incest inte handlar om åldersskillnad men tanken på att du kan vara hennes barn.....
  • Anonym (Linus)
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:29:19 följande:

Ts, hur länge har ni varit tillsamman?
    Kanske står någonstans men jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer.

Nästan 10 månader. 
  • Ascendere
    Anonym (Linus) skrev 2025-04-24 16:34:05 följande:
    Nästan 10 månader. 
    Oj, det är ju ingenting i sammanhanget, då är ni antagligen fortfarande i förälskelse-fasen då man är mer ller mindre konstant hög på oxytocin, dopamin och andra hormoner. 
    Vänta ett par år så ni märker att ni har en fungerande vardag även utan dessa innan ni fattar några stora beslut. 
  • Anonym (Linus)
    Ascendere skrev 2025-04-24 16:46:42 följande:
    Oj, det är ju ingenting i sammanhanget, då är ni antagligen fortfarande i förälskelse-fasen då man är mer ller mindre konstant hög på oxytocin, dopamin och andra hormoner. 
    Vänta ett par år så ni märker att ni har en fungerande vardag även utan dessa innan ni fattar några stora beslut. 
    Vet du vad? Dessa beslut fattar jag själv utan ditt tyckande. Det enda jag ber om råd med i sammanhanget är hur jag lägger fram det till min egen mamma på bästa sätt och jag har redan fått bra svar i tråden tycker jag. 
  • Anonym (Svärmor)
    Ascendere skrev 2025-04-24 16:46:42 följande:
    Oj, tänker som du. Tio månade är ingenting!

Att flytta ihop borde inte vara ett alternativ innan det gått ett par år, minst. Speciellt när kvinnan är gammal nog att vara mor till sin pojkvän.

Får hoppas att den som flyttar in hos den andra iaf hyr ut sin bostad i andrahand ett år, det har man laglig rätt till.

Ts, gör det. För jag antar att det är du som flyttar in hos kvinnan då hon har ett hem som räcker till i storlek med tanke på hennes barn.

Undrar vad barnens far/fäder kommer att tycka, inte för att det är avgörande på något sätt men ändå...
  • Anonym (Attef)

De flesta som flyttar ihop hyr ut sin bostad i andra hand först, för att se att det fungerar att bo ihop i vardagen. Det är helt lagligt, men man måste kontakta värden före.

Många unga människor flyttar ihop relativt snabbt faktiskt. 10 månader är rätt vanligt, inget konstigt alls.

Sedan brukar man säkra upp genom att ocnså ställa sig i olika bostadsköer, för säkerhets skull. 

• Krocko
    Anonym (Svärmor) skrev 2025-04-24 16:24:07 följande:
    Varför kallar man ens en snart 50-årig kvinna för flickvän...?
    Men hon är 44. Det är inte snart 50?
  • Anonym (Attef)

Men hur svårt kan det vara? Låt människor som tycker om varandra vara med varandra, så länge som de inte skadar någon så är allt frid och föjd!

Svar på tråden Hur berättar jag om henne?