Inlägg från: Anonym (Medelåldersnojja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Medelåldersnojja)

Helt chockad

Låter som han hamnat i en medelålderskris. Typiska 45- 50 års åldern.

Det dramatiska, ogenomtänkta - ska flytta till en annan kvinna till varje pris.
    En kvinna han inte har en aning om hur det är att leva tillsammans med, bonusbarn han inte har en aning om hur de är eller kommer ta emot honom. Inte ens säkert att kvinnan kommer trivas i Sverige. 

Det skriker medelålderskris. Antagligen är hon yngre än dig också.
    Du kan bara bida din tid. Fast han säkert kommer krypande tillbaka kommer du säkert se honom med andra ögon, och allt är för sent.

Beklagar sorgen, men du kommer ha det bättre utan en man som vill ha en boss i sitt liv. Du kommer finna lyckan med eller utan en man. Han var bevisligen inget att hänga i granen, eftersom han inlett förhållande ( troligen) långt innan han avslutat erat. 

Jag har djupaste sympati med dig ts, men sett ur retroaspekt var det tur att ni inte var sambos. Vilket gjort det svårare att separera.

Fast herrejävlar vad sinnesjukt kallt av kvinnan, att ta hit sin man från Tyskland bara för att dumpa honom här. Förstår inte hur man kan leva med det på sitt samvete?

Anonym (Medelåldersnojja) skrev 2025-05-18 08:28:06 följande:

Jag har djupaste sympati med dig ts, men sett ur retroaspekt var det tur att ni inte var sambos. Vilket gjort det svårare att separera.

Fast herrejävlar vad sinnesjukt kallt av kvinnan, att ta hit sin man från Tyskland bara för att dumpa honom här. Förstår inte hur man kan leva med det på sitt samvete?

Edit Retroperspektiv
    Anonym (lämnad) skrev 2025-06-24 22:47:12 följande:

Det har gått två och en halv månad bara, jag började landa i att se en del saker hos min man som jag inte vet om jag tycker om men..jag är rätt inställd på att vilja fortsätta om han inser sitt misstag. Och från ingenstans kommer en annan person och fångar min uppmärksamhe, ex ett jag inte sett på 25 år. Total snurr i huvudet. Vad gör jag nu? 

Vad du än gör. Lev som om du vore singel och inte potentiellt upptagen. 
    Om du inleder något, ta det väldigt lugnt och dejta bara för att ha trevligt och kul, inte med tanke på en fortsättning.
    Anonym (lämnad) skrev 2025-06-25 17:06:59 följande:

Bra råd, tack 🙏🏼 jag vet inte riktigt vad jag vill men jag vet tydligt vad jag inte vill ha?jag kanske bara ska testa och inte ta det så allvarlig. på något sätt känns det som att, eftersom jag har sagt att jag vill fortsätta äktenskapet så är det konstigt om jag dejtar. Å andra sidan har ju han sagt att han inte vill vara gift med mig (men har fortfarande inte lämnat in några skilsmässopapper) från det perspektivet så kan jag ju inte gå och vara bunden som ni säger. Jag är ganska arg på honom, men jag är inte så intresserad av att hämnas eller att han ska veta om ifall jag träffar någon annan, det bara känns som att det skulle vara bra att känna efter hur det känns?

Jag tycker inte att du ska sätta livet på paus för att vänta på en man som kanske aldrig kommer tillbaka. Låt det som händer få hända helt enkelt.

Det kan vara så att ditt ex blir lite skakig om du börjar dejta, eller bara av att du har kul. Men han lär aldrig bestämma sig om han vet att du sitter och väntar på honom. Låt honom inte få den makten över dig.

Men vågar du lita på ditt ex igen om han skulle vilja komma tillbaka?

Om han befinner sig i en livskris, kan det bli väldigt mycket hoppande mellan vad han vill och inte. Har sett det hända rätt ofta. Slutar sällan särskilt bra :/

Om det ändå händer, så tycker jag att du ska kräva parterapi så att riskerna åtminstone minskar att det händer igen. Det problem som orsakade uppbrottet kommer inte gå över av sig själv. Vare sig det handlar om problem i relationen eller en medelålderskris.

Jag hänger inte riktigt med längre. Är TS man ett offer för att han blev lurad av kvinnan? 

I min värld är man möjligen det om det är en engångshändelse, men han valde att separera från TS för hennes skull? 

Eller har jag missuppfattat något?

Anonym (Medelåldersnojja) skrev 2025-09-27 14:40:00 följande:

Jag hänger inte riktigt med längre. Är TS man ett offer för att han blev lurad av kvinnan? 

I min värld är man möjligen det om det är en engångshändelse, men han valde att separera från TS för hennes skull? 

Eller har jag missuppfattat något?

Tillägg: Var han inte också obönhörlligt säker på sin sak, att det aldrig skulle bli  TS och han igen? Det låter inte som ett offer i mina öron?
    Anonym (lämnad) skrev 2025-10-10 09:59:46 följande:

Nu är frågan hur man egentligen bygger upp det där förtroendet igen...? Tipset hittills är att det får ta tid och det förstår jag också, samtidigt är det som att gå omkring i en mardröm stundtals. Det är som om allt utom mitt eget hem är förgiftat, jag använder all mindfulness och distraktion i världen men triggers är många och det krävs så lite för att det ska tippa över.

Jag bad honom att berätta när han träffar henne och det gjorde han...sen var han borta två veckor och på den tiden ändrades detta till att han inte uppfattat att han skulle berätta exakt varje gång eftersom han inte förstod vitsen. De är på samma möten och ses i matsalen på jobbet men det är massor av andra människor där, han menade att han trodde att jag menade om de skulle ses och prata enskilt...för mig var det ett sätt att börja känna mig tryggare och nu ser jag bara att vi har olika tolkningar och det är svårt att inte tolka det som att hans verklighetsuppfattning är viktigare än min. Men för mig blir det som ett steg tillbaka. Jag är ju inte där, jag ser inte alla steg i hans arbetsdag så jag har bara antagit att hon inte varit på jobbet...och när vi pratade om det kändes det som att han tyckte att min önskan var orimlig...tills han insåg hur ledsen och framför allt förbannad jag blev. Det kändes så otroligt provocerande att han ens antyder en åsikt om ifall min önskan är rimlig eller inte med tanke på situationen och jag halkar in i tankar om hur jag vill vara elak/hämnas som det tar mig så mycket energi att mota bort. 

Jag vill inte vara den där kontrollerande människan men jag kan inte komma på andra sätt just nu och så ändrar han bara spelreglerna för att i hans huvud är det slut och över och han vill bara slippa se henne. Men så är ju inte verkligheten. Och det finns inga andra passande jobb ute heller, fast han söker. Han bad massor om ursäkt och bad om en chans till med detta för han ser det som att vi missförstod varandra men för mig blir det bara fel att han ska "rapportera" nu, jag vill inte känna mig i det underläget, det stämmer illa med min personlighet och riskerar att bara göra det värre. 

Men hur gör man? 

Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Kan förstå att det är sjukt jobbigt. Som om det inte vore nog att behöva hantera en otrohet så ska man behöva stå ut med att ses dagligen utöver det.

Om du klarar av det är du extremt stark. För mig hade det inte funnits en tanke på att laga en otrohet, om inte personerna slutar träffas helt och hållet. D.v.s inte samma jobb. Fast jag tror personligen inte jag klarat av att reparera otrohet eftersom jag är en filosof, så min hjärna hade inte tillåtit det alls. 

MEN OM?så hade minsta kravet varit noll-kontakt.
    Jag hoppas du klarar det, men ställ dig själv frågan om det är värt ditt dåliga mående. Om svaret är ja så önskar jag dig lycka till.

Försök bestämma dig för en tidpunkt som detta borde vända, och om det inte gjort det tills dess kanske det är bäst att överväga separation.

Svar på tråden Helt chockad