• Anonym (Sinue)

Helt chockad

Anonym (lämnad) skrev 2025-06-25 17:06:59 följande:

Bra råd, tack 🙏🏼 jag vet inte riktigt vad jag vill men jag vet tydligt vad jag inte vill ha?jag kanske bara ska testa och inte ta det så allvarlig. på något sätt känns det som att, eftersom jag har sagt att jag vill fortsätta äktenskapet så är det konstigt om jag dejtar. Å andra sidan har ju han sagt att han inte vill vara gift med mig (men har fortfarande inte lämnat in några skilsmässopapper) från det perspektivet så kan jag ju inte gå och vara bunden som ni säger. Jag är ganska arg på honom, men jag är inte så intresserad av att hämnas eller att han ska veta om ifall jag träffar någon annan, det bara känns som att det skulle vara bra att känna efter hur det känns?

Anonym (lämnad) skrev 2025-06-25 17:06:59 följande:

Bra råd, tack 🙏🏼 jag vet inte riktigt vad jag vill men jag vet tydligt vad jag inte vill ha?jag kanske bara ska testa och inte ta det så allvarlig. på något sätt känns det som att, eftersom jag har sagt att jag vill fortsätta äktenskapet så är det konstigt om jag dejtar. Å andra sidan har ju han sagt att han inte vill vara gift med mig (men har fortfarande inte lämnat in några skilsmässopapper) från det perspektivet så kan jag ju inte gå och vara bunden som ni säger. Jag är ganska arg på honom, men jag är inte så intresserad av att hämnas eller att han ska veta om ifall jag träffar någon annan, det bara känns som att det skulle vara bra att känna efter hur det känns?

En sak som jag funderat på är att personer som skilt sig två gånger, har en 73 % risk att tredje äktenskapet slutar i skilsmässa. 

Nu tänkte jag inte på dig TS, för du verkar ju ha haft mycket goda skäl att skilja dig från din första make! 

Utan jag tänkte på det gamla ex. som du nu har tankar på att dejta. Har han väldigt många äktenskap/samboförhållanden bakom sig? Det kan vara en varningssignal.

Men om du bara är ute efter lite frihetskänsla och inte är så allvarlig, kanske det inte gör något?

Ditt nuvarande ex. verkar tveka lite, men ingen vet ändå var det.hela slutar för hans del. Det kan ändå sluta med att han skickar in papperena. 

Vilken förvirrande situarion som du befinner dig i!
  • Anonym (Sinue)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-06-27 18:32:48 följande:

Ja, det är förvirrande men några delar börjar klarna. Jag träffade det gamla ex:et. Vi har inte setts på nästan 25 år. Han har några relationer bakom sig, dock med goda relationer i behåll gällande barn vilket för mig är en enorm redflag (om man pratar illa om sina ex).  Jag är mest ute efter en frihetskänsla, se hur det känns med någon annan och...jag vet kanske inte riktigt vad jag vill där, det får kanske tiden utvisa. Jag vet att jag INTE vill ha en "ny" familj, så en person som känner att de måste flytta ihop, blanda barn och umgås dygnet runt går bort. Även en som inte kan kommunicera känslor. På de två punkterna verkar han okej. MEN, det som hände blev inte alls som jag tänkt. Ni som följt tråden vet ju att jag ställt mig in på att få tillbaka min man, att jag gett honom till september på att fundera och sen skriver vi under skilsmässopapper om han fortfarande är säker på att äktenskapet är slut då. 

Jag har verkligen funderat, vridit och vänt på hur det varit, vad jag kompromissat om, vad han kompromissat om, hur ett "nytt" äktenskap efter allt det här skulle se ut eftersom det skulle bli som att börja från början igen på ett sätt. Exempelvis det ni undrar: kommer jag någonsin att kunna lita på honom igen? Det skulle definitivt kräva parterapi och från hans sida någon form av erkännande av att han faktiskt brutit ett löfte han gett inte bara mig utan gud (han är rätt troende och var den som insisterade på giftemål). Samt detta: vilka problem orsakade egentligen detta? Var det en medelålderskris, att han inte står ut med att bo själv, att han vill ha en kvinna att ta hand om eller bli bossar av...? Det är bara han som vet och det skulle krävas att han vill ta reda på det. 

Men jag träffade exet och, det här kommer att låta knäppt men: jag trodde aldrig att det som skulle komma att bli den definitiva sista spiken i mitt äktenskaps kista skulle vara detta. Jag insåg plötsligt att det jag sexuellt vill ha av en man, min man eller vilken som helst, är något min nuvarande man aldrig kommer att kunna ge mig. Det var något av en chock. Jag insåg att jag under de senaste åren försökt driva vårt sexliv mot en viss punkt och han har varit delvis med på det. Jag vill inte vara alltför explicit men han har med tiden tagit ut svängarna lite mer från att varit ganska blyg/traditionell och jag menar inte att det är något fel i det, det är bara inte vad jag egentligen vill ha. Det känns så banalt att skriva det här men jag blev så att säga tagen på sängen rent mentalt, det var som om en pollett trillade ner och på ett sätt så speglar det kanske stor del av vårt förhållande. 

Jag har på olika plan försökt driva honom någonstans där han själv inte är, både gällande det sexuella men även på andra plan. Jag har pushat honom att skapa starkare känslomässiga band till barnen genom att påtala vad som behöver göras rent konkret (ge dem uppmärksamhet, intressera dig, prata, prata, prata..). Jag har begärt familjeterapi och att han skulle gå i egenterapi för att lära sig kommunicera men det slutade med att jag fick gå med för terapeuten fick inte ur honom något alls. Han och jag har kunnat kommunicera så mycket bättre de senaste 4 åren och jag har nog tänkt som med sexet: se där, utveckling! Snart kommer detta att spilla över på barnen, vi är på väg mot ett mål och jag puttar honom ditåt....

Det är bara det att jag inte vill putta mer. Om han ångrar sig angående skilsmässa så är det jag som kommer att få dra i parterapi mm och nej, jag vill inte mer. Vi har haft det bra på en massa olika sätt men jag misstog en gradvis utveckling för framgång för att jag inte förstod vad mitt eget mål var och att det inte matchar hans. Det här är ju bara min subjektiva tolkning men efter den där natten känner jag att jag inte kommer att kunna gå tillbaka. Det är inte heller schysst av mig, tänker jag, att försöka forma honom till någon han kanske (antagligen inte) vill vara så jag behöver verkligen släppa här och bara hålla distans ett tag och sen hoppas på att vi kan ha ett tillräckligt gott förhållande som föräldrar. 

Herregud, man vet verkligen inte alltid vart livet för en. 

Det låter nästan som att du är lättad, att en lång kamp som du har fört är över. Du insåg att ni förmodligen aldrig skulle komma fram till harmoni, att ni är för olika psykologiskt.

Det ni har gått igenom har säkert hjälpt din exman att utvecklas, men att bli en annan kan han inte. Och inte du heller. Som du säger är det inte rätt att vridas så mycket så att slutresultatet inte längre är du själv. Detsamma gäller ju honom.

Skönt att höra att du också kan se de goda sidorna som ert förhållande har haft! Det är en slags garanti för att du inte snanbt bestämt att förhållandet är slut, utan att ta in hela bilden av ert förhållande. 

Ibland tar livet nya och väldigt oväntade vändningar. Både.du och dim exman har utvecklats. Blir troligtvis bättre partners i nästa förhållande. 

Relationer som inte har varit destruktiva för någon part, är inget som man behöver ångra. Istället ger de utveckling och självförståelse på sikt. 

Så nu behöverr du inte sätta ditt liv på vänt till september! Utan kan börja leva vidare nu, istället för att bara vänta. 

Men ge det hela ett tag innan du pratar om detta med din exman. Låt det hela mogna mer hos dig själv nu. Det är mitt råd om jag ska ge något. 

• Anonym (Sinue)

Det låter lite hoppfullt nu! Att du börjar leva ditt eget liv.

Det var sorgligt att läsa om hur ert gemensamma liv föll ihop och hur dåligt du och barnen mådde! Du ger ändå intryck av att vara en stark person, men det hjälper ju inte så mycket när man hamnar i en livskris! 

Så jag hoppas att du kan uppleva några fina sommarstunder framöver och att vardagen kommer med lugn och läkning framöver! Att du kan njuta av livet, trots att det tog en oväntad vändning. 

Livet det är som det är, det enda vi kan göra är att försöka göra det bästa som är möjligt av det. Som att styra en båt på ett oberäkneligt hav. 

• Anonym (Sinue)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-07-06 09:56:40 följande:

Tack och tack för dina råd Sinue ???? nu drar jag utomlands en vecka själv och tar hand om mig själv lite.

Han ska på semester med henne snart men jag har bestämt mig för att inte fråga om deras relation, planer mm. Dels är jag osäker på hur ärlig han är, dels är jag inte betjänt av att veta. Ska de flytta ihop lär han ju nämna det förr eller senare och det är egentligen det enda jag behöver veta pga barnen. 

Jag tänkte bjuda honom på middag ute i slutet av sommaren (innan dess vill jag inte träffas faktiskt), säga tack för den här tiden, nu skiljer vi oss och fokuserar på att vara bra föräldrar med bra samarbete. Mycket i vårt äktenskap var bra, hans närvaro har gjort en del positivt med mig även om han nu sårade mig sjukt mycket så skulle det vara skönt att avsluta på en positive note och gå in i nästa fas utan en massa tjafs men markera slutet och början på något annat. 

Låter väldigt klokt och framtidsfokuserat! Det sparar din energi också. Så lycka till framöver!
  • Anonym (Sinue)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-07-21 14:28:32 följande:

Hej,

ni som följt tråden har sett mig gå från katastrof och nästintill katatonisk till lite mer levande igen. Sommaren kom igång, jag har varit iväg på ytterligare en veckas egensemester som jag inte räknade med men som visade sig läkande på en massa sätt. Har dejtat lite mer med olika och bara roat mig under premissen att ingen av oss letar efter något stadigvarande (vill inte krossa någon annans hjärta bara för att mitt krossades...). Känt att jag tidvis kunnat släppa tankarna och bara vara i nuet och i mitt och barnens liv. 

Jag landade i att den gemensamma resan vi skulle göra med tonåringen åker han och jag själva på utan mannen och tar med hans bästa kompis. Bilsemestern är ombokad till en tågsemester för mig, tonåringen, äldsta barnet och hens bästa kompis i september. Så får alla det de önskade om än på andra sätt utan att mannen är involverad. 

Han kommer snart hem från en längre semester med sin nya. Under den här tiden frågar han då och då om jag är med någon annan, tex när jag reser. Har inte besvarat det med mer än skämt men det ligger så klart nära till hands att säga: "ja, och han är sååå mycket bättre än du!" men nej. Det värsta med hela den här situationen är all ilska och besvikelse den förde med sig, att jag känt att jag vill hämnas, vara elak. Och en sån person vill jag inte vara! Så jag berättar inget. Det är dessutom min ensak. Jag förstår inte varför han ska ha reda på det, är det bara för att kontrollera mig? Är det vanligt? 

Nu har han sagt att han vill prata när han kommer hem. Genast får jag ont i magen. Vad vill han? Är hon gravid, ska de flytta utomlands, vill han introducera henne nu med en gång? Hur jag än försöker att inte tänka på det kan jag inte låta bli att oroa mig. Önskar att han inte körde de här spelen. Hade han brytt sig ett uns om mig hade han tagit det när han kom hem istället för att skriva mitt i natten för att flagga för att han inte mår så bra och vill prata. Nåja. Inget jag kan göra annat än att vänta...

Oavsett vad han har att komma med vet jag inte hur jag kommer att reagera. Jag kanske inte måste svara alls utan bara säga: tack för att du berättar eller något liknande? Vad det än är så är det ju inget jag kan påverka, allt i hans liv är ju upp till honom. 

Det är ju jättefint att du kan njuta av sommaren, lite grand i alla fall! Toppen för just nu är det ju jätteskönt. Och vi behöver alla ha upplevt det, för att det sedan i vinter ska kännas lite lättare. 

Så du började hitta fast mark under fötterna, med trevliga semesteraktiviteter, nu och planerade lite senare. Tillsammans med dina barn, låter ju spännande med tågluff! 

Så kom hans  SMS och störde din bearbetning och din sommar! Väldigt olyckligt skulle jag säga. Och hans frågor om ifall du träffat någon. Lite svartsjuka antar jag?

Jag tycker att han absolut inte har något med det att göra! Ni har ju inte tagit en paus i förhållandet, utan han har påbörjat ett nytt förhållande. Bra att du håller honom på avstånd, så ditt andra liv kan få pågå i fred i alla fall.

Så ja, det är nog bra att du håller ditt privatliv just privat för honom!

Klokt också att du inte involverar dig i ett nytt förhållande precis nu! Sedan vet man ju inte om du kommer att bli förälskad i någon som du börjar träffa, sånt kan ju trots allt hända. 

Ditt ex verkar väldigt omogen som skriver ett SMS mitt i natten, som nu lämnar dig frågande. För det dröjer väl en tid före han är tillbaka och ni kan ha ert samtal.? 

Förstår att du funderar på vad det innebär. Det kan ju vara precis vad som helst! Så det bästa är väl att tänka: "Jag ska fundera på det han vill berätta  när vi träffas, det är ingen ide att spekulera nu". Så att du kan fortsätta med din egen sommar, och ta en paus från honom. 

Det klart att du är arg och tänker mycket elaka tankar!
    Vi är ju inga helgon och du har blivit djupt sårad av det som han har gjort!

Låt de elaka och hämndlystna tankarna komma och gå! Håll inte fast vid dem, utan låt dem finnas och sedan passera naturligt, spä inte medvetet på dem. För din egen skull (och för dina barnens skull). 
    Det brukar gå i vågor.

Nej du kommer nog inte att bli elak, men däremot mer beredd på att oväntat elände kan dyka upp i livet. Lite desillusionerad och kanske kommer du att få svårare att lita på en partner.

Jag har tänkt att du har lyckats agera klokt under den här tiden! Tänkt på dina barn och hur du kan ordna för framtiden. Haft mycket god förmåga att styra dig, trots känslokaos! Det är verkligen inte lätt!

Relationer är det svåraste vi har, och utifrån det som du har berättat, så har ditt ex inte haft så bra träning i det hemifrån, eftersom de inte var så nära i hans familj. Så därför blir det onödigt mycket krångel i det hela. Men oavsett är ju situationen svår! 

Så mitt råd är att låta famtiden bära sina frågor och bekymmer, men inrikta dig på sommaren här och nu, trots allt.
  • Anonym (Sinue)

Oj! Jag håller med, han orsakade ett jordskred i allas era liv och nu har han ångrat sig! Förstår att du blev rasande! 

Låt det landa i både dig och honom. Försök att ge det tid att sjunka in. Jag skulle inte lita på det han säger direkt. Han åker säkert berg och dalbana i känslolivet nu. 

Ja alla förälskelser håller ju inte, det brukar variera mellan en dag och ett halvår sådär. Sen återstår det att se om man kan utveckla vardagskärleken. Vilket han troligtvis inte tyckte att det gick i deras fall, om man vågar lita på att han är genomtänkt. 

Så vila på det hela och låt dina egna känslor ha sin gång och se vad de leder till. Du är ju inte densamma som för ett halvår sedan. Du har gått igenom många faser! Fått andra perspektiv på dig själv, på honom och på er relation. 

• Anonym (Sinue)

Det kan ju också vara så att han hade en stark anknytning till dig, trots förälskelsen. 

• Anonym (Sinue)

Ja, du behöver låta processen ha sin gång, med alla tankar och känslor. Se åt vilka olika håll det går och vilken riktning som är starkast. 

Det är ju olika mellan människor hur mycket man har behov av att vara tillsammans på dagarna, när man är ett par, där verkar ni vara olika? 

Jo, man kan ha kvar sin anknytning till någon och ändå bli förälskad i någon annan. Men sätten man kan hantera det på skiljer sig åt.

Du har fått nya perspektiv på honom och ert förhållande och på vad du själv vill. 

Nej ta aldrig på dig mer än hälften av hushållsarbetet när du jobbar heltid! Annars riskerar du att hamna bland de utbrändas skara. Men det är väl inte så aktuellt nu när barnen är stora och ni bor i var sin lägenhet. Dessutom vet du ju inte om du vill bo tillsammans med någon alls, verkar trivas som singelboende. 

Det kan ju vara så att du hade mindre tid för ditt ex när du både arbetade mycket och studerade samtidigt?

• Anonym (Sinue)

Ja, fortsätt att ta en dag i taget, man kan inte forcera så viktiga saker! Man behöver tid att både vara i känslorna och i tankarna.

Även om du själv inte tycker att det är så turbulent just nu, så är det ju ändå väldigt fundamentala saker som du funderar över.

Ni verkat ju vara lika i att ni båda satsar hårt på ert arbete. Men att din fd partner är lite handfallen när det gäller känslomässiga relationer. 

Det viktiga är ju att man själv kan finna någon slags harmoni i tillvaron, och det kan ju finnas olika vägar till dit. Som faktiskt är helt individuella. Men där verkar du ju kunna ha kunnat styra och finna egna vägar tidigare. 

• Anonym (Sinue)

Ja, det går inte att bara gå tillbaka till något före efter en sådan här sak!

Du har ju gjort ett stort arbete med att separera känslomässigt från honom. Det är ju vad du gjorde när du sörjde. Kan ta lång tid att ta in honom igen, om ni skulle bestämma er för att fortsätta. Idag ser du ju också annorlunda på det förhållande som ni hade tidigare, ser era roller och er själva ur ett annat perspektiv. 

Han verkar inte ha gjort något grundläggande känslomässigt arbete av samma slag, eftersom han frågar om vem du kanske har varit med under den här tiden, väldigt omoget. 

Det kanske ändå är du som behöver föreslå parterapi, antingen enbart för att kunna fungera bra tillsammans som föräldrar eller eventuellt pröva sig fram till en relation. Det är inte säkert att han begriper det på egen hand. 

Kommer aldrig att fungera med er två som eventuellt par,  om du inte får berätta om hur sårad, sviken ich respektlöst behandkad du kände dig.

Det här ör ju inte en kort  otrohetsaffär, som t.ex att han var tillfälligt otrogen med någon på en konferens, vilket är illa i sig, utan han påbörjade en ny seriös relation.

Det skulle göra mig betänksam. Vad var det för skav i honom i er relation som fick honom att gå så långt? Det behöver du få veta.

Svar på tråden Helt chockad