Anonym (lämnad) skrev 2025-07-21 14:28:32 följande:
Hej,
ni som följt tråden har sett mig gå från katastrof och nästintill katatonisk till lite mer levande igen. Sommaren kom igång, jag har varit iväg på ytterligare en veckas egensemester som jag inte räknade med men som visade sig läkande på en massa sätt. Har dejtat lite mer med olika och bara roat mig under premissen att ingen av oss letar efter något stadigvarande (vill inte krossa någon annans hjärta bara för att mitt krossades...). Känt att jag tidvis kunnat släppa tankarna och bara vara i nuet och i mitt och barnens liv.
Jag landade i att den gemensamma resan vi skulle göra med tonåringen åker han och jag själva på utan mannen och tar med hans bästa kompis. Bilsemestern är ombokad till en tågsemester för mig, tonåringen, äldsta barnet och hens bästa kompis i september. Så får alla det de önskade om än på andra sätt utan att mannen är involverad.
Han kommer snart hem från en längre semester med sin nya. Under den här tiden frågar han då och då om jag är med någon annan, tex när jag reser. Har inte besvarat det med mer än skämt men det ligger så klart nära till hands att säga: "ja, och han är sååå mycket bättre än du!" men nej. Det värsta med hela den här situationen är all ilska och besvikelse den förde med sig, att jag känt att jag vill hämnas, vara elak. Och en sån person vill jag inte vara! Så jag berättar inget. Det är dessutom min ensak. Jag förstår inte varför han ska ha reda på det, är det bara för att kontrollera mig? Är det vanligt?
Nu har han sagt att han vill prata när han kommer hem. Genast får jag ont i magen. Vad vill han? Är hon gravid, ska de flytta utomlands, vill han introducera henne nu med en gång? Hur jag än försöker att inte tänka på det kan jag inte låta bli att oroa mig. Önskar att han inte körde de här spelen. Hade han brytt sig ett uns om mig hade han tagit det när han kom hem istället för att skriva mitt i natten för att flagga för att han inte mår så bra och vill prata. Nåja. Inget jag kan göra annat än att vänta...
Oavsett vad han har att komma med vet jag inte hur jag kommer att reagera. Jag kanske inte måste svara alls utan bara säga: tack för att du berättar eller något liknande? Vad det än är så är det ju inget jag kan påverka, allt i hans liv är ju upp till honom.
Det är ju jättefint att du kan njuta av sommaren, lite grand i alla fall! Toppen för just nu är det ju jätteskönt. Och vi behöver alla ha upplevt det, för att det sedan i vinter ska kännas lite lättare.
Så du började hitta fast mark under fötterna, med trevliga semesteraktiviteter, nu och planerade lite senare. Tillsammans med dina barn, låter ju spännande med tågluff!
Så kom hans SMS och störde din bearbetning och din sommar! Väldigt olyckligt skulle jag säga. Och hans frågor om ifall du träffat någon. Lite svartsjuka antar jag?
Jag tycker att han absolut inte har något med det att göra! Ni har ju inte tagit en paus i förhållandet, utan han har påbörjat ett nytt förhållande. Bra att du håller honom på avstånd, så ditt andra liv kan få pågå i fred i alla fall.
Så ja, det är nog bra att du håller ditt privatliv just privat för honom!
Klokt också att du inte involverar dig i ett nytt förhållande precis nu! Sedan vet man ju inte om du kommer att bli förälskad i någon som du börjar träffa, sånt kan ju trots allt hända.
Ditt ex verkar väldigt omogen som skriver ett SMS mitt i natten, som nu lämnar dig frågande. För det dröjer väl en tid före han är tillbaka och ni kan ha ert samtal.?
Förstår att du funderar på vad det innebär. Det kan ju vara precis vad som helst! Så det bästa är väl att tänka: "Jag ska fundera på det han vill berätta när vi träffas, det är ingen ide att spekulera nu". Så att du kan fortsätta med din egen sommar, och ta en paus från honom.
Det klart att du är arg och tänker mycket elaka tankar!
Vi är ju inga helgon och du har blivit djupt sårad av det som han har gjort!
Låt de elaka och hämndlystna tankarna komma och gå! Håll inte fast vid dem, utan låt dem finnas och sedan passera naturligt, spä inte medvetet på dem. För din egen skull (och för dina barnens skull).
Det brukar gå i vågor.
Nej du kommer nog inte att bli elak, men däremot mer beredd på att oväntat elände kan dyka upp i livet. Lite desillusionerad och kanske kommer du att få svårare att lita på en partner.
Jag har tänkt att du har lyckats agera klokt under den här tiden! Tänkt på dina barn och hur du kan ordna för framtiden. Haft mycket god förmåga att styra dig, trots känslokaos! Det är verkligen inte lätt!
Relationer är det svåraste vi har, och utifrån det som du har berättat, så har ditt ex inte haft så bra träning i det hemifrån, eftersom de inte var så nära i hans familj. Så därför blir det onödigt mycket krångel i det hela. Men oavsett är ju situationen svår!
Så mitt råd är att låta famtiden bära sina frågor och bekymmer, men inrikta dig på sommaren här och nu, trots allt.