Anonym (lämnad) skrev 2025-12-17 19:44:41 följande:
Tack, jag såg den artikeln, den var bra. Men i dessa står det ju att all kontakt med den han varit otrogen med ska upphöra...det är det jag ser överallt. Jag förstår att det måste släppas vid något tillfälle och att detta finns i mig. att det är jag som måste jobba med det: oron etc. MEN: jag vill se att jag kan lita på att han gör det vi bestämmer först, inte minst för att han har tendensen att undvika konflikt, ta den enkla utvägen mm.
Han har funderat och vi har pratat. Han är helt säker på att han vill att vi ska ha en relation, jag är ganska säker men tvivlar mycket mer än han gör. Hans tvivel handlar om att han ser hur dåligt jag mår och förstår inte varför jag vill vara i det. Det är väl mitt tvivel också, kanske.
Jag vill se att han gör allt han kan. Jag tänker tex: de att slippa ha kontakt på jobbet. Det innebär ett obehag för han måste säga något till sin chef (men han kan ju hitta på vad som helst). Då föredrar han att försöka hitta ett annat jobb, vilket är helt orimligt men en "lättare" utväg. Men den ger andra konsekvenser, t ex för mig och barnen. Så det är enklast för honom. Det blir som att han slinker undan, på samma sätt som han slank undan att berätta för mig innan jag ställde honom mot väggen...han hade 8 veckor på sig att berätta.
Och samtidigt blir det mer och mer klart för mig att detta nog reaktiverat gamla trauman. Någon annan hade reagerat annorlunda, för mig är det som att tilliten till nästan allt raserats, och jag tror att det har delvis med min bakgrund att göra. Men jag har fått tider till EMDR och hoppas på det.
Efter vad jag har förstått så tar det lång tid för de flesta att komma över en otrohet. För några går det aldrig riktigt över.
Men om din tilltro till allt har raserats, så ligger det nog mer bakom din reaktion än otroheten i sig, precis som du själv tänker. För de andra goda kontakterna i livet som du har, de har ju inte ändrats av det som hänt mellan din man och dig. De andra relationerna är ju förhoppningsvis kvar. Vi vilar ju i kontakten med fler människor än vår partner, och har en trygghet i det. .
Så det är nog jättebra med någon slags traumaterapi, speciellt om du känner dig allmänt orolig i vardagen, sover dåligt och har svårt att koppla av.
Yoga, tai-chi och meditation kan också lugna sinnet.
Ja, en del människor är undvikare av konflikter som din man verkar vara. Men nu sårade det hela dig bara mer än om han hade varit ärlig och snabbt berättat vad som pågick för dig.
Har du berättat detta för honom? Och att du hellre vill ta en dålig nyhet så snabbt som möjligt, att du föredrar det framför att leva i ovisshet.
Jag förstår att du vill att han håller överenskommelsen, att ni är öppna mot varandra ökar din trygghet. Speciellt som han inte alltid har varit det. Men eftersom han är en undvikare så får du nog påminna honom ibland.
Det här är en verklig kris för dig på många fler sätt.