Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Finns det något bättre ord än tröghet?

Inerthet tänker jag borde funka. Adjektivet inert finns ju redan i svenskan, så det känns inte särskilt långsökt att lägga till ett -het för att göra ett substantiv av det.

Jag förmodar att tanken är att du ska använda ordet som en rubrik, för att sedan beskriva begreppet mer utförligt, så att man förstår vad det innebär. 

Jag håller med om att ordet tröghet blir väldigt missvisande. 

• Anonym (J)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-24 11:24:25 följande:
    Autistic interta / Inertism hos de med autism

Inertismen visar sig genom en långsammare startprocess, där igångsättning av tex projekt kan ta längre tid än normalt.

Varsågod.
    Intressant! Var hittade du det?
  • Anonym (J)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-24 23:13:40 följande:
    Fast det är inte google, sådär skriver du texten om du vill att den ska se korrekt ut.
    Du kan inte bara hitta på namn och översättningar själv utan du använde dig så långt som möjligt av de kliniska termerna för att materialet ska vara korrekt. Oavsett vad du tycker om icke pålästa socialtanter och deras förmåga att förstå materialet.
    Hur har du kommit fram till att inertia och inertism är de korrekta svenska kliniska termerna?

Google hittar bara en bloggpost och en reddit-tråd med "autistisk inertia" och ingenting med"autistisk inertism". 
Svar på tråden Finns det något bättre ord än tröghet?