Kloka tonåringingar
Jag upplever det så här:
Mindre alkohol. Definitivt mindre. Alltså självklart att det förekommer men inte alls i samma utsträckning och intensitet.
Fler som skolkar mycket på gymnasiet. Mina två äldsta har ändå gått natur och det är många i varje klass som har kass närvaro och faktiskt inte klarar sig igenom. Men det är ju sjukt enkelt sen man fyllt 18 och bara behöver sjukanmäla sig via en app så det hjälper väl inte till.
Färre med anorexia. Vet inte om det bara var där jag växte upp men det var många då. Å andra sidan många fler som då har problem med närvaron i skolan och psykiska problem på andra sätt. Jag visste nog inga hemmasittare, nu vet jag flera.
Färre som idrottar, många många fler som får skjuts till skolan eller tar bussar på sträckor man själv gick.
Fler som är överviktiga, fler som köper lunch och fika utanför skolan (vi hade typ pengar till några tuggummin)
Färre som röker. Det förekommer ju nästan inte. Säg rökruta till dagens ungdomar och de skulle inte förstå vad du menar.
Mindre fysiska möten, mer digitalt häng med vänner. Både fördelar och nackdelar. Dottern pratar mycket facetime med vänner på annan ort t ex.
Och naturligtvis beror det på vilken ungdom man själv var och vilka man ser.