• Anonym (St)

Vill att min särbo steriliserar sig

Hej!

Jag har en liten fundering som jag inte riktigt vet hur jag ska lägga fram. 

Min särbo (vi planerar att bli sambos så fort det går ihop med livet) har två barn sen tidigare. Han vill inte ha fler barn, jag vill inte ha egna barn. Jag mår otroligt dåligt av alla preventivmedel jag provat, har just nu p spruta som funkar någorlunda men jag blöder oregelbundet och länge och mår inte toppen psykiskt. 

Jag skulle vilja att min särbo steriliserar sig istället, hur lägger man fram den frågan? Jag skulle även själv kunna tänka mig att sterilisera mig men eftersom jag inte har några barn sen tidigare vet jag inte om jag vill, tänk om jag någon gång skulle ändra mig även om jag inte tror det. Han vill absolut inte ha fler barn och har som sagt redan fått två, så känner att det är mer rimligt om han skulle göra det. Även om jag vill leva mitt liv med denna man, går det ju ändå att lösa barn på annat sätt om man skulle få för sig det som kvinna.

hur ska jag prata med honom om detta? Tycker det känns så svårt. 

• Svar på tråden Vill att min särbo steriliserar sig
  • Anonym (Nej)

Det kan du inte begära av honom. Däremot kan ni använda kondom om det är väldigt jobbigt för dig. 

Själv så steriliserade jag mig då jag inte tål preventivmedel som sig. Det är mitt problem att lösa. Visste att man kunde göra IVF om jsg skulle ångra mig. Det är inte lika lätt för män att ångra sig. 

Nu är jag och min sambo på G att skaffa barn med IVF. Har inte ångrat min sterilisering. Så skönt att aldrig behöva tänka på det eller vars orolig. 

• Anonym (St)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-24 23:24:04 följande:

Det kan du inte begära av honom. Däremot kan ni använda kondom om det är väldigt jobbigt för dig. 

Själv så steriliserade jag mig då jag inte tål preventivmedel som sig. Det är mitt problem att lösa. Visste att man kunde göra IVF om jsg skulle ångra mig. Det är inte lika lätt för män att ångra sig. 

Nu är jag och min sambo på G att skaffa barn med IVF. Har inte ångrat min sterilisering. Så skönt att aldrig behöva tänka på det eller vars orolig. 

Nej tänkte inte begära det av honom. Men skulle vilja diskutera ämnet. Visste inte att man kan göra ivf som steriliserad kvinna? Intressant ändå 

• Anonym (Nej)
    Anonym (St) skrev 2025-04-24 23:26:35 följande:

Nej tänkte inte begära det av honom. Men skulle vilja diskutera ämnet. Visste inte att man kan göra ivf som steriliserad kvinna? Intressant ändå 

Men vi säger att ni går isär eller han dör. Då står du med samma problem igen med preventivmedel. Du kan alltid fråga, han kanske själv har tänkt på det. Men om han säger nej eller verkar osäker tycker jag inte du ska sätta någon press utan det är nej.

De klipper ju bara av äggledarna. Allt annat funkar som vanligt. Du har mens, din cykel, dina hormoner, ägg och allt. De bara hindrar att ägget når livmodern. Men då plockar man äggen och sätter in istället. Men du måste betala det själv. Personligen tycker jag det har varit värt det att slippa hormoner och ångest. 
  • Dexter dot com

Jag tycker inte du ska ta upp frågan om han vill sterilisera sig utan säg att du funderar på att sterilisera dig alt använda kondom i fortsättningen vilket ger honom möjligheten att själv föreslå sterilisering om det är det han vill.

• Anonym (Olga)

Det är väl inget konstigt alls att lägga fram som ett alternativ. Ta upp det lite lättsamt på ett icke krävande sätt. Om han inte vill.så släpper du det direkt bara. Kondom finns och är ett alternativ. Lycka till 

• Anonym (en annan fru)
    Anonym (Olga) skrev 2025-04-25 05:51:35 följande:

Det är väl inget konstigt alls att lägga fram som ett alternativ. Ta upp det lite lättsamt på ett icke krävande sätt. Om han inte vill.så släpper du det direkt bara. Kondom finns och är ett alternativ. Lycka till 

Jag är latexallergiker.
    Och plastkondomerna prasslar helt värdelöst, passar dåligt och gör sexet värdelöst.

Så nej, kondom är inte ett alternativ för mig, det blir så kass så jag är hellre utan.
  • Anonym (Husfrun)

Kan ni ha ett vanligt samtal om preventivmedel? Du verkar ju ha problem med vissa och det är väl inte konstigt att prata om vad som fungerar bäst? Då kan man ju ta upp sterilisering som möjlighet och bara prata om hur man ser på den saken, vilka för och nackdelar som finns för kvinna respektive man. Då finns det varken en värdering i det eller ett förslag om att någon av er ska göra detta och du får en möjlighet att avläsa hans reaktion. 

• Anonym (Snittad man)
    Anonym (Husfrun) skrev 2025-04-25 12:55:23 följande:

Kan ni ha ett vanligt samtal om preventivmedel? Du verkar ju ha problem med vissa och det är väl inte konstigt att prata om vad som fungerar bäst? Då kan man ju ta upp sterilisering som möjlighet och bara prata om hur man ser på den saken, vilka för och nackdelar som finns för kvinna respektive man. Då finns det varken en värdering i det eller ett förslag om att någon av er ska göra detta och du får en möjlighet att avläsa hans reaktion. 

Instämmer helt med husfrun. Lägg fram det som en möjlighet.

Jag steriliserade mig efter mina två barn, och ett par oönskade graviditeter med abort. Min nya kvinna hade också två barn, så vi var nöjda.

Det var jättebra för mig med vasektomin, har aldrig ångrat mig. Var dryga 40 då.

Dock tycker jag att samhället borde erbjuda att spara sperma (om det är medicinskt möjligt). Jag mötte en man som steriliserat sig alldeles för ung, och ångrade sig. Det var väldigt besvärligt att skära upp pungen och leta fram ett gäng spermier.
  • Anonym (Husfrun)

Min man är också steriliserad. Vi träffades när båda var klara med barn och han hade redan ordnat detta. Tycker det är helt fantastiskt, så skönt att slippa preventivmedel och jag märker ingen skillnad rent sexuellt. 

Håller med om att det borde finnas möjlighet att frysa sperma likväl som ägg. 

Svar på tråden Vill att min särbo steriliserar sig