• Anonym (B)

Kan man bli dömd för det?

Ingen "fredagdagstråd", snabba svar tack!

Om man har laxerande godis hemma (barn med konstant förstoppning) och en bekant som lånade huset tryckte i sig massor av det och blev jättedålig och nu anmält det, kan man bli dömd av det? De låg i en plastlåda, hemgjorda.

• Svar på tråden Kan man bli dömd för det?
  • Anonym (Jag)

Personen har olovandes försett sig med godis ni förvarat i ert skafferi i er bostad och nu anser den att det är ert fel. Herregud är människan totalt korkad eller? Nej ni kan inte bli dömda. 

• Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 10:02:50 följande:
    Klart vi inte bjöd på det, det låg i en plastlåda på barnets hylla i skafferiet.
    Då kan ni anmäla hen för att ha snattat barnets godis. Inte en chans ni kan fällas för detta. Vad blev det för kroppsskada? Gjorde hen på sig?
  • Goneril

Nej, ni kan inte bli dömda för detta. I så fall gör ni en motanmälan, tillgreppsbrott 8 kap. Brottsbalken, tillämpbar när någon olovligen tar något som tillhör en annan. Han hade väl inte rätt att ta godiset? Dessutom klämde han i sig alltihop, tillgrepp. Den här typen av vardagsbrott leder inte till påföljd, normalt sett,  utan bli bara en "pinne" i statistiken. 

• Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2025-04-25 10:09:35 följande:
    Då kan ni anmäla hen för att ha snattat barnets godis. Inte en chans ni kan fällas för detta. Vad blev det för kroppsskada? Gjorde hen på sig?
    Blev inlagd, tog flera dagar innan magen var normal igen. Fick vätskebrist och nåt annat jag inte minns nu.
  • Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 10:19:52 följande:
    Blev inlagd, tog flera dagar innan magen var normal igen. Fick vätskebrist och nåt annat jag inte minns nu.
    Det var helt självförvållat då hen snattade godiset olovandes.  Vilken idiot som tror han kan anmäla för det.
  • Anonym (F)

Vissa är inte kloka. Nej, du kommer inte bli dömd för det här och om idioten tror att han kan driva process mot dig för det här är komiskt. 

Jag skulle ignorera hoten. Och inte släppa in denne i mitt hem igen.

• Anonym (HJ)

Nej, de kan du inte. Du hade inget uppsåt således faller det. Det går inte heller att klassa som oaktsamhet med tanke på att det inte är någon farlig substans som ligger lättåtkomligt. Släpp det, det kommer läggas ner. 

• Anonym (Frida)

Vad skulle du bli dömd för?

Om personen hade frågat "får jag smaka på godiset" hade den situationen kunnat undvikas. Nu har hen fått lära sig konsekvenserna av att inte kunna skilja på ditt och mitt. Ingen kommer ta hens anmälan på allvar.

• Meddelande borttaget
  • Egon den stora
    Anonym (B) skrev 2025-04-25 10:19:52 följande:
    Synden straffar sig själv,  som man sa förr i världen.  Men ändå sjukt kul.  Att något stjäl godis och sedan tror att han ska kunna anmäla att han blir dålig är inget annat än humor. 
Svar på tråden Kan man bli dömd för det?