• EpicF

Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?

Självklart är det ok att vilja ta en vandringsturer med bara sin närmaste familj. Man behöver inte ge en anledning till att man inte vill ha med sin syster och barnens kusiner. 

Det är bara något dunfår acceptera. Och ja, du är löjligt som hänger upp dig i det. 

Vad är det du tycker är "helt sjukt"?

• EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-25 10:39:32 följande:
    Jo det förstår jag och de är ofta ensamma med famljen. Vi sågs sist i julas. Detta var dessutom inget speciellt, utomhus bland andra som vandrar. 

Men att säga nej när man är vuxen till andra. Jag tycker ändå det är lite att ta i. 
    De ville ta en vandringsturer och fira påske själva. Det är varken märkligt eller "att ta i" att säga nej till andra. 
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-25 11:33:39 följande:

Det har man. 

Dock är det svårt att styra över sina känslor och inte bli ledsen/besviken när man själv öppnat sitt hem och gjort mycket för att vara en familj. Känns inte som att det är samma behandling tillbaka och det är lite det som känns tråkigt. Känns bara kallt. Men man kanske ska bli likadan själv och inte vara så medbjudande.

Eller så fortsätter du göra på ditt sätt och din syster på sitt sätt. 

Vissa är som du, bjuder med alla och inkluderar alla. Och andra värderar egentid mer och har inget behov av allt umgås med andra. 
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-25 18:26:23 följande:
    Jag föreslår ofta saker. Jag bjuder med så fort vi gör större saker. Men det är 2 ggr om året som det är större resor och ibland kommer de ibland inte. 1 år sen som vi var i fjällen ihop och 3 år sen de sov här. De får dock inbjudan och förslag från mig tex på sommaren har vi ofta mycket planer och jag frågar ofta pm de vill hänga på eller komma dit samt weekend. De vill sällan åka iväg pga olika anledningar 

Så nej vi ses inte ofta på det viset och de gör massor med saker utan att bjuda med oss. Det har de alltid gjort. 

Du bjuder med dem och de tackar oftast nej. Och gör måbänga saker utan att bjuda ned er.
    Har svårt ta hinten? 
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-04-25 18:44:25 följande:
    Precis, de vill umgås i familjen. Att det ska vara så svårt att inse...
    För ts är detta otroligt svårt....tyvärr
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-25 20:11:50 följande:
    Jösses Amalia. Vi sågs senast i JUL
    Jag såg också min syster och resten av familjeliv i julas och inte blir jag upprört över att inte träffas på påsken. 

Du överdriver något så enormt och verkar inte t aningen av att din syster inte har lika stort behov av att umgås med dig som du har. 
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-25 23:26:48 följande:
    Jag kommer inte bjuda in på något på ett bra tag nu. Jag har bjudit på en stuga varje år i tio år, både i fjällen och utomlands. De har inte alltid tackat ja, men cirka 8 gågner har de ändå tackat ja på kanske 20 resor. Senast var förra året. Detta har jag inte gjort för att få något tillbaka. Tvärtom så tycker jag det är superkul då jag älskar mina syskonbarn. 

Men jag är sårad oavsett om alla tycker att jag är krävande här, så jag kommer inte vara lika inbjudande på ett bra tag då jag inte vill bli sårad för oavsett om man gör det för att man vill utan att få något tillbaka så känns det när man får en nobb. Alla här i tråden verkar väldigt chill med att folk säger nej helt kallt här, eller så gör de flesta så mot sina systrar och bryr sig inte om hur det tas emot. 

Men nej, nu kommer jag faktiskt inte säga något mer på länge. Det är nog lika bra. 
    Fast det är din upplevelse att de säger nej "helt kallt", när de bara tackar nej. Vilket är helt normalt att göra om man inte vill. Man måste inte heller ge en förklaring till att man tackar nej. 

Du måste jobba på dina egna känslor och jobba med att inte bli sårad av att någon tackar nej till att träffas. Det är inte normalt eller bra att bli sårad över att folk inte alltid vill umgås. Du verkar utifrån tråden ha ett större behov av fysisk kontakt än vad din syster har. Det är något DU måste jobba med och acceptera att din syster inte önskar lika mycket fysisk kontakt. Inte har lika stort behov av det som dig. 
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-30 00:00:36 följande:
    Ja jag roddar också i det mesta. Men mina barn är inte så mycket yngre, de är ju också typ vuxna och inte ett dugg jobbiga att ha med på en träff med kusinerrna. 

Jag skulle inte heller ha accpeterat om mina barn svarade min syster så eller sina kusiner, jag hade försökt övertala dem och sagt att det är klart vi kan ses. Speciellt när det inte fanns någon anledning (ingen mådde dåligt eller var ledsen) och det bara handlade om några timmar att umgås på.
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-30 00:00:36 följande:
    Ja jag roddar också i det mesta. Men mina barn är inte så mycket yngre, de är ju också typ vuxna och inte ett dugg jobbiga att ha med på en träff med kusinerrna. 

Jag skulle inte heller ha accpeterat om mina barn svarade min syster så eller sina kusiner, jag hade försökt övertala dem och sagt att det är klart vi kan ses. Speciellt när det inte fanns någon anledning (ingen mådde dåligt eller var ledsen) och det bara handlade om några timmar att umgås på.
    Så man får inte svara att man "inte vill" enligt dig? Även om det är sanningen. 

Vad ska svara få? Ljuga, hitta på något annat enligt dig godkänt svara? 

Man behöver faktiskt inte ha någon anledning till att inte vilja umgås. 
Svar på tråden Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?