Sannolikhet för DS
Det är ju en sannolikhet, ett värde, som man får och sen får man försöka förhålla sig till det. Det är inte lätt och det går att se från olika håll.
När jag väntade mitt andra barn hade jag precis fyllt 36.
Så åldern var en faktor och sen hade jag tydligen markörer i blodprovet som också påverkade våra värden. Vi fick 1:70 nånting.
Däremot såg allt bra när de mätte nackspalten på ultraljudet.
Jag tänkte att det inte var någon fara och vi hade pratat om det redan innan, hur vi skulle ställa oss till de resultat vi fick. Att vi skulle inte börja diskutera att avbryta förrän vi i så fall hade gjort NIPT eller moderkaksprov och fått svart på vitt hur läget var.
Men ändå satt vi där sen och såg väldigt olika på det. Jag tänkte att okej men då är statistiskt sett 69 barn friska i vår "grupp" och bara 1 barn har potentiellt sett en avvikande uppsättning kromosomer. Min man utgick hela tiden från det bästa värdet som är 1:20 000 och hade svårt att ta in att det kunde vara okej och att barnet var friskt även om man fick såna siffror som vi fick.
Vi gjorde också NIPT och det visade på ett friskt barn, så efter det var vi lugna.