• Anonym (Nervös)

Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?

Får ut 15500:- i månaden

Vet inte än om bostadsbidrag och bostadsersättning går igenom, så räknar inte med de pengarna.
    Det är jag och min 15-åriga son på halvtid som ska bo där.
    Har inte räknat i barnbidraget i min inkomst men
    Sonen får 700 i månadspeng och 550:- kommer sättas in på ett gemensamt konto så både jag och pappan kan köpa kläder/saker till honom.
    7122:- hyra
    143:- parkeringsplats
    1000:- el (har ingen aning om vad det landar på, kommer ha en 3a på 80 m2, någon som har liknande?)
    4000:- mat och allt på Ica.
    299:- fiber
    134:- hemförsäkring
    59:- olycksfallsförsäkring
    75:- delat Netflix
    40:- delat hbo
    35:- delat prime video 
    170:- sonens försäkring, delad
    66:- min mobil
    60:- sonens mobil, delad
    250:- tandläkarförsäkring
    220:- ex-sambons livförsäkring
    550:- busskort
    --------------------------
    Kvar: 1277:- 
    Har jag missat någon viktig räkning att tänka på? Jag är sjukpensionerad så behöver inte a-kassa.
    Utav de 1277:- som är kvar ska jag kunna köpa linser, batterier till hörapparat, läkarbesök, skapa ett buffertspar, äta pizza, gå på bio, fika... Det är inte fett att bo ensam...
  • Svar på tråden Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?
  • Dexter dot com

Jag tycker du verkar ha fått med allt utom kläder till dig själv. Personligen hade jag kollat om det gick att få tag på en 2a med billigare hyra för att slippa leva på marginalen. Din hyra är ju bra men det går kanske att komma ner ännu mer .

• Anonym (Qzv)

Varför ska du ha en parkeringsplats om du inte har bil?

Varför betalar du för din ex sambos livförsäkring?

Jag har en 3a på 68 kvadrat och elen kostar runt 300 kr/månad (elområde 3, rörligt avtal).

Tänk på att hyran tyvärr kommer höjas varje år också.

• Cereal Killer

Är exet sjuk eller varför har du en livförsäkring på honom? 

Elen går förmodligen på mindre om det är varmhyra. 

I övrigt finns det inte mycket att skära ned på. Du har redan låga kostnader för mobil och streamingtjänster, och försäkringar och fiber ?måste? du ha. 

Har du använt fsks tjänst för att beräkna bostadsbidrag osv? Har du inte tex en större pengar sparade så brukar beräkningen vara pålitlig.

• Mantrasina

Har du bil? Isf, kostnad för drivmedel och försäkring. Annars, se om du kan hyra ut parkeringen så att det iaf inte blir en minuskostnad! (Eller säg upp den, varför betala för den om du inte har bil?)

• Aniiee

Delat netflix kan gu glömma, i alla fall i längden. Om det nu inte är sonen du delar med förstås. De är stenhårda med det numera. HBO är på väg åt samma håll. Prime vet inte.

Vad elen landar på beror ju lite på. Varmhyra? Hemma mycket framför stationär dator? Mycket lämpor (även om lmpor idag inte drar särskilt mycket). Gamla vitvaror? Vå el går på runt en femhundring i månaden, men vi bor mindre. Å andra sidan har vi datorer igång 24/7 i princip och lagar rätt mycket mat.

Bostadsersättning? Menar du bostadstillägg? Jag tror jag sett en annan tråd från dig, nämligen. Så, antar att du har sjukersättning och därmed någon slags funktionsnedsättning? Kommer du klara dig själv eller kommer du behöva någon slags stöd nu när du bor själv? För beroende på kan ju det kosta (här  i min kommun tex kostar hemtjänst för unga under 65, men inte boendestöd)

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee

Ja, och transport? Inga sådana kostnader?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (f)
    Aniiee skrev 2025-04-25 17:36:51 följande:

Delat netflix kan gu glömma, i alla fall i längden. Om det nu inte är sonen du delar med förstås. De är stenhårda med det numera. HBO är på väg åt samma håll. Prime vet inte.

Ts kan läggas till som extra medlem och sedan föra över kostnaden som verkar vara 55 kr men då får vad jag antar är exet stå för huvudkostnaden på abonnemanget. Som tips.
  • Anonym (Kim)

Undrar också över vad du menar med bostadsersättning, är det bostadstillägg? Eller har du redan bostadstillägg inräknat i de 15.500 kr som du får ut?

Och ja, varför betalar du för exets livförsäkring? Och parkeringsplats?

Nu vet jag inte varför du har sjukersättning, vilka nedsättningar du har? Kanske kan vara så att du skulle ha rätt till merkostnadsersättning också?

• Jemp

Bilen saknas som sagt. Räknar du med att 500 räcker för alla sonens kostnader?

Nöjen, kläder, träning, ev husdjur? Sparande?

Maten låter låg, är det var som går åt idag? Elen dock lite i överkant, beroende på var du bor.

• Anonym (Gf)

Jag hade inte betalat för streamingtjänster alls om jag hade haft så lite att röra mig på. Det enda vi har nu är Spotify till dotter och sen bara gratis streaming.  Har man ingen bil så hade jag heller inte betalat för parkeringsplats. Här behövs inget busskort så det är cykel/gång avstånd (aldrig att jag hade tex betalt busskort för att ta mig till andra sidan stan, 4 km) 
    Har ingen tandvårdsförsäkring då jag inte behöver. Blev erbjuden för 125:-/mån men onödigt i dagsläget då jag inte har några problem. Går till tandläkare varannat år. 

Så det man absolut egentligen skulle klara sig utan är ju något som man enligt mig avslutar/tar bort.

Svar på tråden Flytta till eget, blir inte fett...Har jag glömt något viktigt?