Inlägg från: Anonym (Hennes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hennes)

Hur långt gick det innan ni separerade?

Anonym (Desperat) skrev 2025-04-26 08:01:50 följande:
    Hur långt gick det innan ni separerade?

Jag lever med min fru sedan 31 år, men börjar fundera på att separera. Vårt förhållande har inneburit minskande lust i 20 års tid, från min frus sida. Vi har haft sex en gång i år. Min fru tar inte heller initiativ till kramar så ofta heller, hon vill gärna bli värmd av mig när hon fryser men kramar inte tillbaka.

Vårt gemensamma liv har varit stormigt i perioder med barn som haft psykisk ohälsa, och när barnen var små upplevde hon att hon fick den närhet hon behövde där. Hon har också haft en pressad situation på jobbet i perioder. Den sak som hon hävdar är en stor del av problemet är att hon skäms över hur vårt hem ser ut, hon tycker att det är för ostädat och tycker inte att jag gör nog och att hon inte orkar själv. Hennes vardag består av gym två gånger i veckan och körsång en gång i veckan med hennes ensamstående mamma. I övrigt städa så mycket hon orkar och därefter titta på filmer/serier tills efter midnatt. Det sätt hon ser mig på är att säga tack ibland när jag gör saker eller ger komplimanger för mitt utseende.

Jag är inte nöjd med att aldrig få kramar, bara ge. Inte heller med att aldrig ha sex, eller kyssas vilket hon tycker är äckligt.
    Vad gör jag åt situationen? Jag försöker ta mer ansvar för städning, låter henne ha egentid, frågar/erbjuder att göra saker tillsammans, föreslår familjeterapi, föreslår att hon kan försöka väcka lusten i hjärnan med att läsa sexnoveller som hon gått igång på förut, försöker hålla mig så snygg och fräsch jag kan men inget hjälper. Hur långt kämpade nu innan ni separerade? Några tips till mig?

Konstigt att hon inte kramar dig. Om jag var du skulle jag sluta krama henne. Om hon inte då börjar söka kroppskontakt med dig och krama dig, så är det nog kört för förhållandet. Hon är då bara din vän, inget mer.
  • Anonym (Hennes)
    Anonym (Desperat) skrev 2025-04-26 12:52:19 följande:

Hon tycker att det räcker med de få gånger hon tar initiativ till en kram och att hon ger mig komplimanger. Hon tillåter att jag onanerar om jag har lust. Hon kan samarbeta kring det som rör barnen och barnbarnet. Det som gör att jag är på väg att tappa hoppet är att hon inte ens vill försöka något av det jag föreslår. Den största orsaken till att jag fortfarande hoppas är att jag är rädd att känna mig ännu mer ensam som singel. Ytterligare en sak med min fru är att hon har väldigt lite behov av att träffa folk utöver jobbet. Hennes mamma undantaget. Hon har inget emot att jag träffar folk, men skulle skämmas ihjäl om jag bjöd hem någon.

Du kommer att känna dig ensam och väldigt konstig till mods i början om du skiljer dig, men man vänjer sig. Se till atthja någon kompis att göra.saker med och/ eller några aktiviteter/föreningar att ägna diig åt. 

Bkid hem barnwn på middag någon vardagskväll ibland. Det kan vara en hjälp till dem att slippa laga mat.

Passa på att bjuda hem folk när du kan.
  • Anonym (Hennes)

Ps. Trevliga män i 50-årsåldern som gör sin del av arbetet hemma är eftertraktade!

• Anonym (Hennes)
    Anonym (Desperat) skrev 2025-05-01 15:24:15 följande:
    Det är flera saker som gör mig tveksam. Att vi har behövt ägna mycket tid åt barn som mår dåligt, kommer vi att klara av att hjälpa barnen var för sig? Kommer jag att må bättre? Hur kommer barnen att hantera en skilsmässa?

Jo, mina känslor har svalnat. Och hennes för mig. Det är så svårt.
    Även vuxna barn utan psykiska svårigheter reagerar ofta starkt när föräldrarna skiljer sig, men när allt är klart och de nya levnadssituationerna har satt sig, så brukar det lugna ner sig.

Döttrar kan vara lite avundsjuka när fadern hittar någon ny, medan söner brukar tycka att det är bra att pappan inte är ensam.

Sedan vet jag inte hur stort behov av stöd dina barn har idag. Men det borde ju gå att lägga upp rent praktiskt ändå.

Det som jag funderar på är din fru, oin vwmerkar inte ha något behov av vänner och socialt ungänge alls, förutom hennes mamma. Har hon själv psykiska svårigheter? Då kan hon ju reagera stark på att du vill skiljas. Men du har bara ett liv!
  • Anonym (Hennes)

Du kommer till att börja med troligtvis att må sämre psykiskt efter en separation, det är rätt påfrestande att skilja sig. Men du behöver tänka på att du bara har ett liv och att du troligtvis kommer att vara missnöjd i resten av ditt liv om du stannar. 

Tänk igenom de olika alternativen noga.

Du kan bli piggare med tiden och då lättare klara att hjälpa ditt barn. Du slipper oroa dig flr städning t.ex., din nivp räcker då.

Om din fru orkar gå till gymmet så skulle hon ju också orka ha sex någon gång ibland, även om sexintresset ofta avtar lite i alla förhpllanden. 

När du är separerad behöver du sedan vara aktiv för att finna någon ny. Använd dejtingsidor som Mötesplatsen, gå en kurs och/eller gå med i en förening för något som du är intresserad av. Lär dig dansa bugg (om du inte redan kan det) och gå på danser. 

• Anonym (Hennes)
    Anonym (Mini) skrev 2025-07-13 09:20:37 följande:
    Håller med om det första, det gäller att kunna "stå ut" med att må dåligt efter separationen, det blir bättre.

Sex som är bra med någon man är attraherad av har man, det handlar inte om att det skulle vara fysiskt jobbigt.

Varför behöver han hitta en ny, varför prioriteten på det? En miss många gör, inte minst jag själv är att direkt hoppa in i nästa förhållande. Det blir bättre om man lär sig att leva själv och att bearbeta det tidigare förhållandet. Men som sagt, jag har gjort så många gånger.
    Håler med, man behöver en period att sörja och hitta fotfästet på.

Men de flesta mår bättre av nära relationer i det långa loppet. Det kan vara nära vänner eller en partner. Så man ska definitivt börja leta när man börja känna "fast mark under fötterna" efter separationen..
  • Anonym (Hennes)

Bra att du ger det en tidsfrist TS! För annars kan det ju pågå hur länge som helst!

Svar på tråden Hur långt gick det innan ni separerade?