• Anonym (Undrande)

Tror jag gjorde bort mig på intervjun.

Var på intervju igår. Jag tycker det gick ganska bra, fick en liten rundtur och hon sa "ja du har väll 3 månaders uppsägningstid så då blir det väl i augusti" hon skulle höra av sig på måndag. Sen när jag kom hem kom jag på att jag glömde fråga om lön. Jag mejlade och skrev sakligt men trevligt vad lönespannet låg på för lönen för den aktuella tjänsten. Hon frågade vad jag hade nu och jag svarade (jag jobbar i ett annat yrke nu där jag tjänar mer än om jag skulle få detta jobb) men jag var ärlig och svarade, men sen fick jag inget mer svar. Nu känns det som jag sumpat det

• Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.
  • Lynx123

Inte nödvändigtvis men det är bäst att inte diskutera lön under anställningsintervju. Det bör hållas separat.

• Anonym (sh)

Nej, tycker inte att du gjorde bort dig på intervjun, däremot tycker jag att det är lite att göra bort sig att maila efteråt med löneanspråk. Det var onödigt gjort.

• Anonym (Jonas)
    Lynx123 skrev 2025-04-26 16:17:18 följande:

Inte nödvändigtvis men det är bäst att inte diskutera lön under anställningsintervju. Det bör hållas separat.

Det ska man absolut göra. Om inte då, när annars? Det är fullt rimligt att veta vad man kommer att tjäna innan man börjar arbeta. Likadant är det viktigt att se till  att man får viktiga papper som anställningsavtal påskrivna, INNAN man börjar arbeta. Regler, om det finns kollektivavtal etc.

Om du visste hur många som blivit lurade på detta. Sedan får det ingen lön, och kan inte styrka att dom arbetar där och ska ha lön. Så har det arbetat gratis.

Dock ska man inte mejla om detta, det kan man ta vid nästa tillfälle man ses. 
  • EpicF
    Anonym (Jonas) skrev 2025-04-26 16:31:52 följande:
    Det ska man absolut göra. Om inte då, när annars? Det är fullt rimligt att veta vad man kommer att tjäna innan man börjar arbeta. Likadant är det viktigt att se till  att man får viktiga papper som anställningsavtal påskrivna, INNAN man börjar arbeta. Regler, om det finns kollektivavtal etc.

Om du visste hur många som blivit lurade på detta. Sedan får det ingen lön, och kan inte styrka att dom arbetar där och ska ha lön. Så har det arbetat gratis.

Dock ska man inte mejla om detta, det kan man ta vid nästa tillfälle man ses. 
    Lönediskussionen tas när man fått erbjudande om anställning. 

Vem fan är så dum att denne börjar arbete INNNAN anställningsavtalet är påskrivet?!
  • Lynx123
    EpicF skrev 2025-04-26 17:09:56 följande:
    Lönediskussionen tas när man fått erbjudande om anställning. 

Vem fan är så dum att denne börjar arbete INNNAN anställningsavtalet är påskrivet?!
    Precis så. Det är först när man blir erbjuden jobbet som man sks börja förhandla. Det.är då de visar att de vill ha dig och därför sitter du i ett mycket bättre läge än när du, nervös och dan, försöker impa till dig jobbet.
  • Anonym (Hm)

Lönediskussionen tar man när man blivit anställd.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (GH)

Om man jobbar med rekrytering vet man att stämma av lön tidigt. Bara idiotiskt att erbjuda någon ett jobb som har helt fel förväntningar på lönen och tackar nej till jobbet och så kan man potentiellt ha sållat bort en massa bra kandidater som hade rätt löneanspråk.

Det troligaste är väl att hon behöver kolla lönen med någon innan hon kan återkoppla, hon vågar kanske inte skriva något i text innan, hon ringer säkert upp dig när hon kan.

Om de sållar bort dig pga detta är de totalt oproffsiga, hitta en bättre arbetsgivare. 

• Anonym (Flipp)

Du har inte gjort bort dig. Helt rätt att fråga om lönespannet för tjänsten, lönen är typ det viktigaste för huruvida ett  jobb är intressant eller ej. 

Däremot tycker jag att det var dumt av rekryteraren att fråga om din nuvarande lön, den har noll med att göra vad du kan få hos dem. (Sådana frågor är bara till för att luska fram hur låg lön du kan tänka dig att acceptera). 

• Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-26 18:17:53 följande:

Lönediskussionen tar man när man blivit anställd.

Nej, verkligen inte. 
Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.