• Anonym (Undrande)

Tror jag gjorde bort mig på intervjun.

Var på intervju igår. Jag tycker det gick ganska bra, fick en liten rundtur och hon sa "ja du har väll 3 månaders uppsägningstid så då blir det väl i augusti" hon skulle höra av sig på måndag. Sen när jag kom hem kom jag på att jag glömde fråga om lön. Jag mejlade och skrev sakligt men trevligt vad lönespannet låg på för lönen för den aktuella tjänsten. Hon frågade vad jag hade nu och jag svarade (jag jobbar i ett annat yrke nu där jag tjänar mer än om jag skulle få detta jobb) men jag var ärlig och svarade, men sen fick jag inget mer svar. Nu känns det som jag sumpat det

• Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.
  • Anonym (P)
    Anonym (GH) skrev 2025-04-27 00:51:34 följande:

Om man jobbar med rekrytering vet man att stämma av lön tidigt. Bara idiotiskt att erbjuda någon ett jobb som har helt fel förväntningar på lönen och tackar nej till jobbet och så kan man potentiellt ha sållat bort en massa bra kandidater som hade rätt löneanspråk.

Det troligaste är väl att hon behöver kolla lönen med någon innan hon kan återkoppla, hon vågar kanske inte skriva något i text innan, hon ringer säkert upp dig när hon kan.

Om de sållar bort dig pga detta är de totalt oproffsiga, hitta en bättre arbetsgivare. 

Precis! Jag jobbar hos en av landets större offentliga förvaltningar, och vi tar alltid löneanspråk mycket tidigt i processen. Förhandla kan man så klart göra senare i processen ändå. När jag anställdes gav jag mitt anspråk redan vid ansökan. Som du säger, att erbjuda en tjänst till en administratör som tänkt sig en chefslön, är bara tidsödande och kostsamt.
  • Anonym (Troligen)

På typiskt manliga jobb tar man lönen direkt, och på typiskt kvinnliga så väntar man med att prata lön.

• Anonym (Flipp)
    Anonym (Troligen) skrev 2025-04-27 07:50:10 följande:

På typiskt manliga jobb tar man lönen direkt, och på typiskt kvinnliga så väntar man med att prata lön.

Det ligger mycket i det här. Kvinnor förväntas vara tacksamma för att ens få ett jobb och sen blir lönen mest bonus för ersättning av förlorad fritid (Inte så viktig). Kvinnor måste bli bättre på att förhandla och prata om lön tidigt i processen, det är inte skämmigt.
  • EpicF

Om man jobbar med rekrytering vet man att stämma av lön tidigt. Bara idiotiskt att erbjuda någon ett jobb som har helt fel förväntningar på lönen och tackar nej till jobbet och så kan man potentiellt ha sållat bort en massa bra kandidater som hade rätt löneanspråk.

Det troligaste är väl att hon behöver kolla lönen med någon innan hon kan återkoppla, hon vågar kanske inte skriva något i text innan, hon ringer säkert upp dig när hon kan.

Om de sållar bort dig pga detta är de totalt oproffsiga, hitta en bättre arbetsgivare. 

Om man verkligen jobbar med rekrytering så vet man att lönediskussionen tas vid erbjudande om anställning. Man vet också att en kandidat kan tacka nej, för att man inte kommer överens om lön. Det är något alla bra rekryterare tar med i beräkningen. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-04-27 07:42:03 följande:
    Nej, verkligen inte. 
    Jo, det är det man här. När man för ett konkret erbjudande så tar man upp lönefrågan. 
  • Anonym (Farsan)

Det hade varit smartare om du hade mejlat om att du tyckte det var så kul att träffas, att du är jättesugen på jobbet och redan har tankar om hur du skulle vilja jobba. 

Allt för att de ska fatta att du är rätt person att erbjuda jobbet. När erbjudandet kommer, då kan ni prata lön. Och undvik att svara på vad du har i lön nu. Prata med facket istället om vad du kan begära. Och hänvisa gärna till det samtalet när du sen pratar med arbetsgivaren.

• Anonym (Nemi)

Jag behöver veta lönen tidigt, jag vill ju inte gå ned i lön.

Men man pratar ju i första hand om jobbet och ställer frågor om det. Tycker arbetsgivaren ska ställa frågan om vilken lön man tänkt sig, dvs att man inte ska behöva ta upp den saken själv.

Eller är det så att de bara ställer fråga om lön till de kandidater de verkligen är intresserade av?

• Anonym (Flipp)
    EpicF skrev 2025-04-27 13:04:17 följande:
    Jo, det är det man här. När man för ett konkret erbjudande så tar man upp lönefrågan. 

Nä, ett erbjudande är inte konkret förrän lönen i alla fall har börjat diskuterats, innan dess är allt bara lösa förhandlingar. Självklart frågar man om lönen i relativt tidigt skede, annars riskerat man ju att bara slösa bort sin tid på en meningslös process. 

Tiden då arbetsgivare sågs som gudalika och man skulle vara tacksam för att ens bli påtänkt för ett jobb medan lön var något man skulle skämmas för att ens be om är turligt nog förbi. 

• Colourfulrainbow
    Anonym (Troligen) skrev 2025-04-27 07:50:10 följande:

Detta. 

Min morfar har bytt jobb många gånger, drivit eget och startat upp på ny ort. Han gick alltid in på intervjun och sa vad han skulle ha för lön. Inget förhandlande, utan han sa vilken månadslön han skulle ha. Han är ingen lögnare utan han är tvärtom en person som inte kan ljuga, inte ens en liten vit lögn så jag har ingen anledning till att misstro honom. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-04-27 13:04:17 följande:

Fast det var inte det där stod i inlägget jag svarade på. 

Man löneförhandlar innan man blir anställd. Och man är inte anställd innan man skrivit på papperna. 

Svar på tråden Tror jag gjorde bort mig på intervjun.