• Anonym (Sk)

Är detta okej?

Min pojkvän kollar vilka jag följer på sociala medier och frågar vem den och den killen är. Denna frågan får jag bara om killar.
    Han ställer även detaljerade frågor om mitt förflutna. Är jag skyldig att ens säga allt om mitt förflutna?

• Svar på tråden Är detta okej?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sk)
    Anonym skrev 2025-04-27 02:41:21 följande:

Är det ni som ska sätta upp gränser för ert förhållande eller ska Familjeliv göra det?

Jag pratar om det för att se om detta är normalt beteende.
  • Dardiskåne

hmmm  han ska inte gå in i såna detaljer( tänkt då om du säger att du har haft 25 + relationer ) ... och även inte fråga dig om vilka du följer! Känns som att vill hitta en anledning och avbryta relationen ( dumt sätt ) ...

• Snälla Killen

Du har ingen skyldighet att berätta något, annat än det du själv känner dig bekväm med att berätta för din partner. 

Om man inte säger si eller så, eller känner sig tvungen att avrapportera till sin partner,  så kanske man borde leta vidare....

• Anonym (Man 9)

Hej. Du har inga skyldig heter att berätta något, det du har gjort är din ensak och gjort dig till den du är,
    Är han svartsjuk och kontrollerande,
    tänk över hur du vill ha det brukar inte bli bättre för sådana personer.

• Lynx123

Stor varningsflagga! Enorm!

Självklart är det du som bestämmer vad du vill eller inte vill berätta.

Den här killen låter inte okej alls!

• Anonym (Nej)

Det är inte normalt, det låter nämligen inte som en oskyldig nyfikenhet, utan mer som ett förhållande som kan bli väldigt kontrollerande!

Var väldigt försiktig och sätt upp dina gränser med det samma! Fråga honom varför han tjatar om detaljer. Varför är han så otroligt intresserad av det förflutna? Bryr han sig mer om det som varit? Fråga honom varför han är så brydd om dina sociala medier. Oavsett vad han svarar så ska du INTE börja ta bort folk, eller tvingas att berätta om gamla killar. 

• Anonym (Solros)

Du har ingen skyldighet att redogöra varken ditt tidigare liv, vilka du följer på nätet eller vilken anknytning du har till de personerna. Det låter som din pojkvän är väldigt osäker vilket kan vara destruktivt i längden för en relation.

Från egen erfarenhet tycker jag osäkerhet, svartsjuka och ett stort bekräftelsebehov är varningssignaler 🚩

• KimLinnefeldt
    Anonym (Sk) skrev 2025-04-27 03:06:17 följande:
    Det du menar är väl egentligen om det är ett beteende som du bör kunna acceptera. Det bestämmer bara du, oberoende av om det är "normalt" eller ej.

Jag skulle säga nej till att partnern rotar i mitt privatliv. Det där tyder på att han har ett dåligt självförtroende som han bör göra något åt.
  • Anonym (Inte okej)

Jag hade inte accepterat det. Det känns helt främmande för mig att hålla på att kontrollera en partner sådär. 

Det hjälper ju liksom inte. Antingen är partnern pålitlig,  och då behöver man inte kontrollera, eller så är hen opålitlig och smyger med saker, och då hittar man inga bevis fastän man kontrollerar.

Och hur som helst så blir man ju bara knäpp av att leva med en människa som man inte litar på. Det torde ta död på kärleken rätt fort.

• EpicF
    Anonym (Sk) skrev 2025-04-27 03:06:17 följande:
    Nej, det är inget generellt normalt beteende och det förståe du nog själv också om du tänker efter. 
  • Anonym (Säg ingenting)

Det är inte normalt. Han ska söka hjälp för det där. Du ska inte svara på nåt det blir bara värre. 

• Anonym (Nope)

Nä, inget jag accepterar. Exet (20+ år relation) har försökt i omgångar att gå igenom min telefon. Det togs väl inte emot helt bra när jag sa nej. Tog tid att lämna men nu är det gjort. Det är ett destruktivt beteende som kan/kommer att eskalera. 

Nuvarande partner och jag pratar om allt utan minsta antydan till svartsjuka, kontrollbehov eller liknande. Hade ju blivit tokig om jag hade blivit svartsjuk över att han nämner en annan kvinnas namn.

Svar på tråden Är detta okej?