• Anonym (Hjälp)

Schampo/balsam för avbrutna hårstrån?

Mitt fina, tunna skandinaviska hår har gått av undertill visade frisörskan. Förra året tappade jag massor av hår under lång tid, vet inte varför. Det har tack och lov stannat av nu.

Hon sa att det eventuellt håller på att växa ut igen och därför ser avbrutet ut eller så är det av.

Jag tvättar och låter alltid håret självtorka så det är inte misshandlat utan har fin kvalitet. Jag kör inpackning 1-2 gånger i veckan. Jag har det i hästsvans, uppsatt med klämma eller utsläppt. Försöker ha utsläppt ofta för att inte slita på det. Håret går typ 20 cm ner på ryggen.

Vad kan jag göra för att behandla håret ännu bättre? Leave in balsam varje dag efter vanligt balsam? Silikondroppar? Någon annan produkt? Något speciellt schampo eller balsam?

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Schampo/balsam för avbrutna hårstrån?
  • Eurydike

Undvik att tvätta håret för varmt eller avsluta med kallt vatten så hårstråna sluter sig. Ät järntabletter om du har järnbrist.

• Anonym (nattmössan)

Köp en nattmössa i siden! Finns färdigsydda i butiker som säljer äkta siden. Det är sååååå bra. Håret slits inte och man behöver inte ens kamma det när man vaknar.

Annars gör många hårinpackningar. Låt de sitta i länge, flera timmar och sjölj sen ut. Gör flera gånger i veckan. 

• Anonym (nattmössan)

Min frisör sa att balsam sliter på håret, till skillnad mot hårinpackning som inte gör det. Jag vet inte om det stämmer men sen dess kör jag bara hårinpackning flera gånger i veckan. Om jag inte gör det kan jag inte kamma. 

• Cereal Killer

Hur är hennes klippningar? Låter märkligt att som frisör inte kunna se skillnad på avbrutna och icke avbrutna hår. Be någon väninna kolla. De allra flesta avbrutna hårstrån ser ut som klippta hår, dvs de går rätt av. Naturliga toppar är spetsiga. 

Att tappa hår under lång tid låter inte som något typiskt akut telogent efflavium. Det har slutat, ok, men år håret lika tjockt som tidigare? Om inte så är det viktigt med diagnos och eventuellt behandling för att förhindra att det fortgår. 

• Anonym (K)

Om det fortsätter, gå till hudläkare, alopecia brukar börja så. Skulle det vara problemet kan du inte göra något åt det själv 

• Anonym (Lena)

Ang tappa håret - har du fött barn? Ammat? Opererat dig? Varit svårt sjuk? Eller någon händelse i livet som varit jobbig kan man tappa håret. 

Man gör det dock inte med en gång utan kan ta ett par månader så tappar man hår efter kroppens chock typ.

Opererade själv bort blindtarmen för ett par år sedan. 3 månader efteråt såg det ut som en peruk på golvet i duschen varje gång jag duschat. Minns inte hur länge det höll i men 2-3 månader typ. Trodde jag skulle bli skallig på kuppen! 

Det kom tillbaka med en mycket (inte) charmerande utväxt. Vet folk som valt att raka sig när sådant hänt men jag bar inte där i tanken. 

• Eurydike

Precis som föregående skribent skrev så kan man tappa mycket hår när har gått igenom något tufft. Jag tappade massor med hår när jag hade haft en svår allergireaktion, men håret återhämtade sig snart efter det.

• Anonym (Hjälp)

Jag är så tacksam för alla bra råd och er omtanke.

Jag har inte gått igenom nånting speciellt förra året när jag tappade så mycket hår. Men har för mig att det kan vara normalt att man tappar extra mycket hår i perioder. Jag vet att det har hänt förut också genom åren, att i någon period har jag tappat mer än normalt och att det har hållit på i månader då också.

Själv misstänker jag att det är hår som är på utväxt. Frisören visade med spegeln i nacken när hon hade lyft upp överhåret. Så det undre håret hängde rakt ner över ryggen och det var inte rakt och jämnt utan det såg ut som att jag hade slitit av varannan hårtest på halva längden typ. Svårt att förklara hur jag menar då jag inte hittar rätt ord. Men halva håret var typ hälften så kort som det längre håret men det var uppblandat i det långa håret men som om håret var avslitet lite hur som helst. Är det någon som ens begriper hur jag menar? Skäms

Det som får mig själv att misstänka att det är hår på utväxt är att jag inte har hittat hår överallt förutom i duschen och borsten. Jag har inte gjort något annorlunda mot förut så rimligtvis borde det "bara" vara "normalt" håravfall. Förhoppningsvis.

• Anonym (Hjälp)

Sidenörngott hade jag funderat på att köpa för att jag läste att det sliter mindre men det kanske får bli en nattmössa istället.

Jag har läst att man ska använda balsam efter inpackning. Förstår inte riktigt varför balsam skulle slita på håret?

Håret är mjukt, fint och helt obehandlat och jag varvar mellan "vanligt" schampo och volymschampo, båda från apoteket, bör jag byta till fuktgivande schampo trots att hårkvaliteten är bra? Såg att det fanns "anti breakage schampo" men vet inte om jag behöver det och dessutom brukar det börja klia av parfymerade schampon så jag är lite rädd för att testa det.

Fler inpackningar ska jag göra varje vecka och jag testar nog också med leave in balsam efter det vanliga balsamet. Det skadar säkert inte i alla fall.

• Anonym (nattmössan)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-04-28 22:00:17 följande:

Sidenörngott hade jag funderat på att köpa för att jag läste att det sliter mindre men det kanske får bli en nattmössa istället.

Jag har läst att man ska använda balsam efter inpackning. Förstår inte riktigt varför balsam skulle slita på håret?

Håret är mjukt, fint och helt obehandlat och jag varvar mellan "vanligt" schampo och volymschampo, båda från apoteket, bör jag byta till fuktgivande schampo trots att hårkvaliteten är bra? Såg att det fanns "anti breakage schampo" men vet inte om jag behöver det och dessutom brukar det börja klia av parfymerade schampon så jag är lite rädd för att testa det.

Fler inpackningar ska jag göra varje vecka och jag testar nog också med leave in balsam efter det vanliga balsamet. Det skadar säkert inte i alla fall.

Jag förstår inte heller varför balsam skulle slita mer på håret än inpackning. Känns ju som typ samma sak. 

Ang. schampo vet jag inte, är dålig. Tycker dock aussie`s korta impackningar på 3 minuter är jättebra. Håret blir fyllligt och lätt att kamma. 

Jag tapppade jättemycket hår förra året, och det kändes tunnt. Nu är det bättre. Men det kan också vara hormoner, ålder osv som gör att man tappar.

• Anonym (We)

Funderar på om det påverkar hårbotten om man applicerar inpackning och balsam där många gånger i veckan. Kan det inte bli för mycket? Kan du inte ha inpackning och balsam längre ut, och låta hårbotten vara i fred?

Nästa gång du eventuellt börjar tappa hår, så kanske du ändå ska gå till en läkare. För säkerhets skull.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (We) skrev 2025-06-05 23:46:20 följande:

Funderar på om det påverkar hårbotten om man applicerar inpackning och balsam där många gånger i veckan. Kan det inte bli för mycket? Kan du inte ha inpackning och balsam längre ut, och låta hårbotten vara i fred?

Nästa gång du eventuellt börjar tappa hår, så kanske du ändå ska gå till en läkare. För säkerhets skull.

Jag använder bara balsam och inpackning på längderna. Har aldrig använt det i hårbotten.   
  • StudierKemi

Jag har äntligen fint skandinaviskt hår. Det var ofta brutet och gjorde mig olycklig, innan jag började med ett nytt knep. Jag brukade klippa mig för kort också, men det var så torrt och gick typ inte att borsta bra annars, knutar och brytningar i det förflutna...

Självklart ska man inte vara hårdhänt när man torkar håret med handduk, bra att du verkar ha förstått det. Sätt olja i hårtopparna, det blir lättare att borsta då. Jag själv kan ha håret längre nu och ser mer sexig ut. Bara ett tips. Det var en tonårig make-up artist som lärde mig. :) Anv. först fingrar som kam försiktigt. Sedan olja och riktig borste.

Svar på tråden Schampo/balsam för avbrutna hårstrån?