• Xenia

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Om barnen har en inkomst (studielån eller lön) så ska de förstås betala hemma, allt annat är curling. Har man vant sig vid att hela ens inkomst kan gå till kläder och nöjen men inget till mat och husrum, så blir det svårt den dag man flyttar hemifrån. Fast curlarföräldrarna kanske sticker åt barnen extra bidrag då?

Min dotter flyttade hemifrån när hon var 18 år. Hon hade egna inkomster och klarade sig själv. (Gröt med mjölk och lingonsylt dög inte när hon bodde hemma, men då åt hon ibland gröt utan något till. Hon lärde sig att leva ekonomskt.) Hon hälsade på ett par veckor ibland och då behöver hon förstås inte betala något.

Jag flyttade också hemifrån vid 18 års ålder och levde på studielån.

"Tvingas flytta ut", vill inte ungdomar idag själva flytta ut och bli självständiga?

• Xenia
    Blåvitt skrev 2025-04-28 05:15:44 följande:
    vadå curla? Sen ta pengar från sina barn bara för man är på väg frångå gymnasiet eller precis tagit studenten?

Visst mina föräldrar tar 10 000 kr från mig också men stoppar undan det som ett sparande för mig. Så jag bor och äter egentligen gratis fast då . Så jag sparar en ganska rejält slant tack vare det.

Dom skulle aldrig ta mina pengar för mat eller annat.
    Vaddå "ta dina pengar"? Alternativet är att du snyltar på dina föräldrar.

Klart att man inte "tar pengar" som inte finns. Dvs inget när de inte har någon inkomst.

I självständigheten ingår att försörja sig själv och inte snylta på föräldrarna.
  • Xenia
    Anonym (Allt nästan) skrev 2025-04-28 16:10:05 följande:

Min dotter jobbar och tjänar ganska bra. Men jag betalar hennes boende på ca 12500 kr i månaden. Förhoppningsvis kommer hon någon gång i framtiden förstå vilka ekonomiska uppoffringar jag gör för henne.

Varför gör du det? För att hon ska kunna lägga den summan på nöjen och resor?

Ja, det brukar stå om att föräldrar curlar sina barn  och det stämmer, det syns i tråden.

En del av dessa barn är det väl som hamnar i Lyxfällan sen.

Jag tror att hon aldrig kommer att förstå att du uppoffrar dig. Hon tror väl att du har hur mycket pengar som helst.
  • Xenia
    Anonym (Är ni onda?) skrev 2025-04-28 23:51:37 följande:

Håller med med TS.

Och jag undrar, varför ni är så onda mot sina barn att de behöver att betala eller åka hemifrån?! Och nej, de ska lära sig utmärkt att tjäna och räkna pengar när det är dags! Precis som jag! Till exempel, jag bodde hos mina föräldrar tills 24 år när jag har gift mig och börjat leva tillsammans med min man. Jag har jobbat från 19 år, betalade mest på mina studier på Universitetet (bodde utomlands), men aldrig väntade mina föräldrar kostnader att jag fortfarande bodde hos dem. Aldrig! De sa också samma, att de inte väntar att jag betalar, för att de vill att jag själv kan spara pengar och köpa grejer som jag vill! Just det! Förstås köpte jag överraskande presenter eller någonting extra till mina föräldrar som tacksamhet men aldrig betalade för mat eller el osv. 

Så, varför är ni så onda mot sina barn?

Nu har jag en son, ok 7 årig, vi sparar pengar för honom och vi båda med min man ska ALDRIG säga honom att han behöver att betala eller lämna hemmet. Varför?! Ungarna behöver att spara pengar och flytta när de vill, utan att de är tvungna att jobba som vuxna. Jag tänker inte att studenternas år är vuxen.

Enligt mig vuxenlivet börjas när man avslutar universitetet, får stabil jobb eller börjar att bo tillsammans med någon, eller att välja bo ensam. 

Och det är ungefär 25 år.

Tills 25 år jag ska ALDRIG fråga om kostnader!

Annan situation är vuxna barn på riktigt, typ 30-40+ ... 

men yngre är 25?! 

Konstigt resonemang! Man är inte ond för att man kräver att ett vuxet barn med egna inkomster ska betala för sig. Man är ansvarsfull.

Om man har så bra ekonomi att man utanproblem kan försörja sina vuxna barn, så ska man ändå låta dem betala. Sedan kan man spara den summan och ge dem pengarna den dag de behöver köpa en egen lägenhet.
  • Xenia
    Blåvitt skrev 2025-04-29 00:28:06 följande:
    Att dom tar pengar som ett sparande till sitt barn är väl helt ok så man inte bara slarvar bort hela lönen. Det gör mina föräldrar också, men jag bor gratis i sig, husrum, mat kläder och resor står dom för.

Men bara för att någon förlorar bostadsbidraget så kan inte föräldrarna kräva att få pengar som ska spenderas. Det är fel
    Varför är det fel? 

Ska inte vuxna barn behöva bidra till hushållet?! När föräldrar förlorar bidraget så får de högre kostnader och du tycker inte du ska bidra något? När tänker du bli vuxen?
  • Xenia

Föräldrar tycks resonera som "eftersom jag har råd så unnar jag mitt vuxna barn att få leva lyxliv genom att använda hela lånet/lönen som fickpengar". Det tycker jag låter som en björntjänst. Eller är de bara bekväma/fega och vågar inte kräva något av sitt barn, ifall barnet skulle protestera eller hota att flytta? "Varsågod", skulle jag svarat på ett sådant hot.

"Drygt hälften av unga som bor hemma betalar inget till hushållets kostnader. Det visar en ny rapport om unga vuxnas ekonomi.

? Det är en anmärkningsvärd hög siffra, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica Banken som gjort rapporten.

Många unga bor gratis hemma, visar Ica Bankens årliga rapport Pengakollen. Över hälften ? 53 procent ? anger i en undersökning att de inte betalar något för mat, hyra eller andra kostnader i hushållet.

? Risken är att man inte lär sig att stå på egna ben när man flyttar hemifrån, säger Magnus Hjelmér.

? Ett viktigt steg i att förbereda sig för vuxenlivet är att bilda sig en uppfattning av olika hushållskostnader, fortsätter han.

En 20-åring som bor kvar i föräldrahemmet kostar 7 320 kronor i månaden, enligt Konsumentverkets beräkningar."
    www.dn.se/ekonomi/rapport-manga-unga-betalar-inte-hemma/

Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?