• Anonym (klara)

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Jag arbetar som lärare på gymnasiet och hör mina treor resonera kring hur de ska betala hemma nu efter studenten eller till och med att de måste flytta ut. 

Jag tycker det är lite märkligt då jag bor i Stockholm och att flytta ut är inte det enklaste. Dock förstår jag att man vill lära sina barn att ta hand om sig själva och förstå att det kostar att bo och äta. Men lär man sig inte det ändå? På min tid var det väl adrig någon som betalade hemma, inte vad jag minns. Eller var det så då med? 

Jag själv har barn och kommer låta dem bo hemma så länge dem vill: jag kommer inte kräva att de betalar heller tror jag, nu är de yngre men jag ser nog hellre att de sparar så mycket de kan så de kan få en buffert.

Hur gör ni föräldrar med ungdomar som är på väg ut ur gymnasiet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?
  • Anonym (Nåja)

Nåja, jag fick allt betala hemma, I Stockholm, I medelklassen. Född 95. Båda mina föräldrar kommer från liknande förhållanden i liknande områden i Stockholm och fick betala hemma, båda är 70-talister. Det var liksom dealen hos de flesta i våra kretsar, det ansågs vara så ungdomarna lärde sig att det kostar. Sen var det många föräldrar som inte använde pengarna utan satte in de på ett sparkonto som man sen fick när man flyttade hemifrån. Flytta hemifrån gjorde de flesta av mina kompisar ungefär halvvägs genom universitetsstudier, eller efter. Några körde boomerang dessutom.

Vad som händer med mina egna barn om 15+ år får framtiden utvisa. Att familjer har andra behov och tankar idag än för 10 och 20+ år sedan ser jag som naturligt. 

• Xenia

Om barnen har en inkomst (studielån eller lön) så ska de förstås betala hemma, allt annat är curling. Har man vant sig vid att hela ens inkomst kan gå till kläder och nöjen men inget till mat och husrum, så blir det svårt den dag man flyttar hemifrån. Fast curlarföräldrarna kanske sticker åt barnen extra bidrag då?

Min dotter flyttade hemifrån när hon var 18 år. Hon hade egna inkomster och klarade sig själv. (Gröt med mjölk och lingonsylt dög inte när hon bodde hemma, men då åt hon ibland gröt utan något till. Hon lärde sig att leva ekonomskt.) Hon hälsade på ett par veckor ibland och då behöver hon förstås inte betala något.

Jag flyttade också hemifrån vid 18 års ålder och levde på studielån.

"Tvingas flytta ut", vill inte ungdomar idag själva flytta ut och bli självständiga?

• Tow2Mater

Stockholms välbemedalde behöver kanske inte tänka på kostnaderna.

Själv fick jag betala vad familjen förlorade i bostadsbidrag till att börja med, minns det var någon tusenlapp då för länge sedan.

• Anonym (Mamma)

Mina barn har fått betala och kommer få betala en slant hemmavid när de har en fast inkomst.
    Äldsta dottern hade en låg inkomst på ca 4000:- i månaden och fick betala några hundralappar hem för arr se att saker kostar.
    Yngsta är 20 nu och tog studenten ifjol, har pluggat en termin extra till grävmaskinist och jobbat lite extra, fått
    en säsongsanställning nu med ingångslön på 32.000:-/månaden självklart kommer hon få betala några tusen hem i månaden till mat osv. I det kommer ju matlådor till jobbet självklart ingå

• Mentat

Mina barn har fått bidra när de har en inkomst, vilket de inte har haft samma dag som de slutade gymnasiet

• Blåvitt
    Xenia skrev 2025-04-28 01:25:44 följande:

Om barnen har en inkomst (studielån eller lön) så ska de förstås betala hemma, allt annat är curling. Har man vant sig vid att hela ens inkomst kan gå till kläder och nöjen men inget till mat och husrum, så blir det svårt den dag man flyttar hemifrån. Fast curlarföräldrarna kanske sticker åt barnen extra bidrag då?

Min dotter flyttade hemifrån när hon var 18 år. Hon hade egna inkomster och klarade sig själv. (Gröt med mjölk och lingonsylt dög inte när hon bodde hemma, men då åt hon ibland gröt utan något till. Hon lärde sig att leva ekonomskt.) Hon hälsade på ett par veckor ibland och då behöver hon förstås inte betala något.

Jag flyttade också hemifrån vid 18 års ålder och levde på studielån.

"Tvingas flytta ut", vill inte ungdomar idag själva flytta ut och bli självständiga?

vadå curla? Sen ta pengar från sina barn bara för man är på väg frångå gymnasiet eller precis tagit studenten?

Visst mina föräldrar tar 10 000 kr från mig också men stoppar undan det som ett sparande för mig. Så jag bor och äter egentligen gratis fast då . Så jag sparar en ganska rejält slant tack vare det.

Dom skulle aldrig ta mina pengar för mat eller annat.
  • Anonym (Mamma)
    Blåvitt skrev 2025-04-28 05:15:44 följande:
    vadå curla? Sen ta pengar från sina barn bara för man är på väg frångå gymnasiet eller precis tagit studenten?

Visst mina föräldrar tar 10 000 kr från mig också men stoppar undan det som ett sparande för mig. Så jag bor och äter egentligen gratis fast då . Så jag sparar en ganska rejält slant tack vare det.

Dom skulle aldrig ta mina pengar för mat eller annat.

Varför vill du inte bidra till hushållet? 
    När jag sa till min yngsta att hon kommer få betala en slant så sa hon att det var ju självklart.
    Vi har absolut råd att låta henne bo hemma utan att betala något, men varför ska man göra så?
    Att hon betalar lite gör ju att vi får en liten extra slant att spara eller göra något för.
    Men alla är vi olika 

• Anonym (NL)

Vi bor i Nederländerna, här har man underhållsplikt tills barnet fyllt 21 om det inte arbetar. På universitetet får man en del bidrag, en del lån och sen får föräldrarna klara resten, en ospecificerad summa. Tjänar föräldrarna lite, får man mer studiebidrag. Och bor man hemma får man lägre studiebidrag. Så inga studenter betalar för att bo hemma. 

• Anonym (Spargrisen)

Jag fick betala hemma så fort jag fick en inkomst, d.v.s. från 15.

Med en ensamstående mamma och utan en massa daddande lär man sig ta hand om sig själv och pengar.

Vi hade en helt annan och mycket bättre situation när vi fick barn men vår son visste från 15 att han skulle betala för sig om han bodde hemma efter studenten, vare sig det var med studiemedel eller lön. Vi hjälpte honom flytta ut efter första året som student och han delar nu en bostad med en kompis.

Han säger att han betalade mest av alla hemma (4250 kr/månad) och att hälften inte betalade nånting alls. Det är de som nu gnäller om att inte pengarna räcker, eftersom de aldrig fått lära sig vad det kostar att leva. Han sparar  3-4000/mån på sitt studielån med lätthet.

• Jemp

Mina barn är yngre men jag räknar med att bor de kvar hemma efter gymnasiet får de börja betala så snart de har en inkomst. Skulle dock inte kräva något innan just inkomsten, förutsatt att de försöker. 

Varför skulle de inte betala för sig som vuxna?

Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?