Inlägg från: Anonym (Spargrisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spargrisen)

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Jag fick betala hemma så fort jag fick en inkomst, d.v.s. från 15.

Med en ensamstående mamma och utan en massa daddande lär man sig ta hand om sig själv och pengar.

Vi hade en helt annan och mycket bättre situation när vi fick barn men vår son visste från 15 att han skulle betala för sig om han bodde hemma efter studenten, vare sig det var med studiemedel eller lön. Vi hjälpte honom flytta ut efter första året som student och han delar nu en bostad med en kompis.

Han säger att han betalade mest av alla hemma (4250 kr/månad) och att hälften inte betalade nånting alls. Det är de som nu gnäller om att inte pengarna räcker, eftersom de aldrig fått lära sig vad det kostar att leva. Han sparar  3-4000/mån på sitt studielån med lätthet.

• Anonym (Spargrisen)
    Anonym (Studentmamma) skrev 2025-04-29 14:24:12 följande:

Min son sparade 20 000 i månaden när han bodde hemma och jobbade. 
    Han använde 2000 kr för egna behov och betalade inget  hemma.
    Tack vare detta behövde han inte ta studielån första året på universitetet.
    Så alla som får bo kostnadsfritt hemma slösar inte bort pengarna genom att leva lyxliv. 

Studielånet är det billigaste lån som finns, i princip gratis pengar. Frågar man en privatrådgivare är rådet att ta det vare sig man behöver eller inte.

Vår son har gått plus på det totala han har investerat vs det han har levt upp av studielånet och kommer att kunna betala tilbaka snabbt (om han vill) när han är klar. Annars låter man kapitalet växa och betalar minimum.

Insatsen till vår första bostadsrätt fick jag ihop med investerat studielån+ hoparbetade pengar som växt i form av aktier.

(Men sen kan klart Trumpsmurfar i systemet ställa till det tillfälligt)
  • Anonym (Spargrisen)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 18:51:26 följande:
    Jag pratar om att betala för sig, så som man gör när man är vuxen. Inte "bidra till hushållet". Jag hade absolut kunna betala för MIN mat, MINA hygienartiklar, MIN el. Men definitivt inte för den mat, de hygienartiklar och den el som hushållet använder. Till exempel. Jag tänker ju inte försörja syskon som river sönder pengar i duschen med mina pengar som jag arbetat ihop. Som tur var hade mina föräldrar sundare syn på detta än vad du har! 
    De gjorde en "undersökning på stan" förra året vad ungdomar betalade om bodde hemma.

Antalet som betalade ens i närheten av vad det faktiskt kostar var noll.
Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?