• Anonym (klara)

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Jag arbetar som lärare på gymnasiet och hör mina treor resonera kring hur de ska betala hemma nu efter studenten eller till och med att de måste flytta ut. 

Jag tycker det är lite märkligt då jag bor i Stockholm och att flytta ut är inte det enklaste. Dock förstår jag att man vill lära sina barn att ta hand om sig själva och förstå att det kostar att bo och äta. Men lär man sig inte det ändå? På min tid var det väl adrig någon som betalade hemma, inte vad jag minns. Eller var det så då med? 

Jag själv har barn och kommer låta dem bo hemma så länge dem vill: jag kommer inte kräva att de betalar heller tror jag, nu är de yngre men jag ser nog hellre att de sparar så mycket de kan så de kan få en buffert.

Hur gör ni föräldrar med ungdomar som är på väg ut ur gymnasiet? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?
  • Anonym (Laura)

Att inte behöva betala hemma är ju en lyx. Självklart är det många som kan försörja ett vuxet barn som kanske går på universitetet eller liknande för att de ska slippa ta lån, men det är ju lika självklart att alla inte kommer kunna göra det. 

Jag behövde inte betala hemma, men jag skulle tro att om jag hade bott hemma när jag började jobba och fick en vettig lön skulle jag inte få bo helt gratis. Då skulle mina föräldrar nog förväntat sig att jag som minst bidrog till mat, bensin och såna kostnader. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (SA) skrev 2025-04-28 21:27:22 följande:

Jag gjorde ett arbete om att flytta hemifrån i nian, fick en fiktiv inkomst, letade på en "riktigt" lägenhet, möblerade, gjorde upp en månadsbudget. Morsan ansåg att det där inte gick att applicera på om jag skulle "betala hemma", speciellt inte när jag bara hade studiebidrag. Sen hade jag ett tre år yngre syskon som var "slarvig" med pengar, hade dyrt intresse och så, så de tyckte det var fel att kräva mig på det lilla jag hade när det liksom inte var jag som hade krav på maten, slarvade bort saker, krävde saker, pratade i telefon/surfade över modem hela nätterna. Ganska snart efter studenten fick jag jobb och flyttade hemifrån och har alltid skött min ekonomi galant, trots att de lät mig behålla de 850:- eller vad studiebidraget låg på på den tiden.
    Om man däremot jobbar och har en verklig inkomst ska man kanske hushålla på ett annat sätt med pengarna och bidra till hushållet. Även om det kan vara en god idé att spara så mycket som möjligt och komma hemifrån desto snabbare. Känns sniket att över en natt börja kräva någon på hyra, el, mat, hushållsartiklar etc. Om man inte vill ha något speciellt dvs.

Jag tänker väl att när det vuxna barnet tar studenten får ju föräldrarna prata med hen, som en vuxen och förklara läget och om de inte kan fortsätta försörja ytterligare en vuxen hitta en lösning för hur mycket hen kan bidra. 

Det är ju inte sniket, det är ju liksom helt normalt att behöva diskutera sånt här, speciellt när barnet blivit myndig och faktiskt inte är ett barn längre. 
  • Anonym (Är ni onda?)

Håller med med TS.

Och jag undrar, varför ni är så onda mot sina barn att de behöver att betala eller åka hemifrån?! Och nej, de ska lära sig utmärkt att tjäna och räkna pengar när det är dags! Precis som jag! Till exempel, jag bodde hos mina föräldrar tills 24 år när jag har gift mig och börjat leva tillsammans med min man. Jag har jobbat från 19 år, betalade mest på mina studier på Universitetet (bodde utomlands), men aldrig väntade mina föräldrar kostnader att jag fortfarande bodde hos dem. Aldrig! De sa också samma, att de inte väntar att jag betalar, för att de vill att jag själv kan spara pengar och köpa grejer som jag vill! Just det! Förstås köpte jag överraskande presenter eller någonting extra till mina föräldrar som tacksamhet men aldrig betalade för mat eller el osv. 

Så, varför är ni så onda mot sina barn?

Nu har jag en son, ok 7 årig, vi sparar pengar för honom och vi båda med min man ska ALDRIG säga honom att han behöver att betala eller lämna hemmet. Varför?! Ungarna behöver att spara pengar och flytta när de vill, utan att de är tvungna att jobba som vuxna. Jag tänker inte att studenternas år är vuxen.

Enligt mig vuxenlivet börjas när man avslutar universitetet, får stabil jobb eller börjar att bo tillsammans med någon, eller att välja bo ensam. 

Och det är ungefär 25 år.

Tills 25 år jag ska ALDRIG fråga om kostnader!

Annan situation är vuxna barn på riktigt, typ 30-40+ ... 

men yngre är 25?! 

• Blåvitt
    EpicF skrev 2025-04-28 23:05:20 följande:
    Ja, det är normalt att bidra när man har en egen inkomst. 

Många föräldrar sparar dessutom de pengarna till sina barn som de har som buffert när de sedan flyttar hemifrån. 

Andra föräldrar förlorar ex bostadsbidrag när deras barn gött ut skolan och då kan barnet vara tvungen att bidra till hushållet om de ska bo hemma. 

Att lära barn att ett hem kostar som vuxen är bara sunt och bra. 
    Att dom tar pengar som ett sparande till sitt barn är väl helt ok så man inte bara slarvar bort hela lönen. Det gör mina föräldrar också, men jag bor gratis i sig, husrum, mat kläder och resor står dom för.

Men bara för att någon förlorar bostadsbidraget så kan inte föräldrarna kräva att få pengar som ska spenderas. Det är fel
  • Anonym (U)
    Anonym (Studentmamma) skrev 2025-04-28 18:39:35 följande:
    Lever pojkens far? Bidrar han i så fall inte med pengar till pojkens uppfostran? Men det är ju helt rätt att det är bra att sommarjobba. Av många skäl.
    Jag har av olika anledningar ensam vårdnad. Men jag står fast vid att det enbart är nyttigt för unga människor att känna ansvar och att de behöver bidra till hushållet och till samhället. I Sverige har vi förlängt umgdomstiden till typ 30-årsåldern. Fattar inte varför? Tror att det till stor del är därför många unga idag mår psykiskt dåligt. Många är för självcentrerade till långt upp i åldrarna och "letar efter dig själva". Det är liksom en fas man bör ha i puberteten, men inte halva livet. 
  • Anonym (U)
    Blåvitt skrev 2025-04-29 00:28:06 följande:
    Att dom tar pengar som ett sparande till sitt barn är väl helt ok så man inte bara slarvar bort hela lönen. Det gör mina föräldrar också, men jag bor gratis i sig, husrum, mat kläder och resor står dom för.

Men bara för att någon förlorar bostadsbidraget så kan inte föräldrarna kräva att få pengar som ska spenderas. Det är fel
    Är du inte vuxen? Jag fattar inte din poäng?
  • Blåvitt
    Anonym (U) skrev 2025-04-29 06:19:32 följande:
    Är du inte vuxen? Jag fattar inte din poäng?
    Jo, det är jag 19 år. Vad är det du inte fattar?
  • Anonym (U)
    Blåvitt skrev 2025-04-29 06:26:48 följande:
    Jo, det är jag 19 år. Vad är det du inte fattar?
    Du tycker alltså inte att det är rätt att föräldrar kräver pengar från en vuxen i hushållet när bostadsbidraget ryker? Det är märkligt. Bostadsbidrag får man bara om ekonomin är dålig, dvs det är svårt att betala hyran utan detta bidrag. Föräldrarna/föräldern (oftast är det ensamstående som får bostadsbidrag) hade troligen valt att flytta till en mindre och billigare lägenhet om det vuxna barnet flyttar ut. Men om det vuxna barnet vill bo kvar hemma några år till, då tycker du att det är fel att föräldrarna kräver viss ekonomisk hjälp av det vuxna barnet? (Som jag antar också har en inkomst)
  • Anonym (M)
    Blåvitt skrev 2025-04-28 08:53:46 följande:
    Tanken är att köpa en fin lägenhet inne i centrum och då måste spara det öka och det är vad mina föräldrar villl också. Jag är inte så gammal heller 
    Om du inte ens klarar att spara själv, hur ska du klara att bo själv?
  • CelenaCelena

Nej, mina barn kommer inte kunna få med sig mycket pengar när de flyttar ut då mitt bidrag till dem är att de får bo hemma gratis efter studenten, förutsättning att de pluggar, jobbar men tanke på att spara ihop till något under 1-2 år. De får dock hjälpa till, ta hand om sin tvätt  men inte betala. 

men inte om de ska vara ni här utan någon plan, utan jobb eller utan framtidsutsikter. Då får de flytta 

Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?