Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Bråk på tåget

Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 11:11:47 följande:
    Jag anser inte att platserna var lediga. Hade jag suttit där fysiskt hade hon troligtvis inte satt sig där.
    Fast det var de ju. Du åkte med ett tåg där man inte kan boka platser,skriver du. Då kan du heller inte paxa någon plats.
    Och går du ifrån din plats så blir den ju automatiskt ledig igen. Även om din jacka hänger kvar. Saker kan ju glömmas kvar,precis som den här personen trodde.
    Jag skulle dessutom aldrig lämna saker kvar på min plats om jag måste gå iväg. Saker kan ju stjälas.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 12:18:10 följande:
    Man frågar om det är ok att sätta sig där, vilket de flesta inte gör utan tar för givet att de bara kan sätta sig. De flesta säger inget om det men jag säger ifrån när någon beter sig klantigt. Och i och med att de flesta inte säger något funkar det väl att några få som inte vill och säger det får sitta ensamma?
    Visst kan man fråga. Men på vilket sätt är det klantigt att sätta sig på den enda lediga plats som finns kvar?
    Jag kan förstå att du vill sitta ensam. Men det är inget man kan kräva. Speciellt inte om det inte går att boka plats.
    Så om du absolut vill sitta ensam så får du ta dig från plats A till B på något annat sätt. T ex med bil. Eller ta ett tåg där du kan boka plats.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:48:48 följande:
    Goneril skrev 2025-04-28 13:43:15 följande:
    Så är det nog, och då är det ingen idé att diskutera. Hissen går inte ända upp. Fortfarande, dock, undrar jag hur det går när TS ska ut och flyga? Då har man grannar bredvid sig, har man otur riktiga tjockisar vars magar väller över ens eget säte, och dessutom någon framför och bakom sig
    . Spännande att höra hur TS tacklar den situationen.

Jag flyger inte. Är tvingad att åka kollektivt, fast jag gärna sluppit. Men sinnessjukt att man inte utgår ifrån att om det ligger en jacka/väska/kläder eller annat att det inte är upptaget?
    Men jösses! Folk kan väl glömma saker kvar. Konstigare saker har väl hänt.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:51:30 följande:
    Det finns bara västtrafiks tåg att åka med på den sträckan jag skulle. Går som sagt inte att boka sittplats.
    Nej,men då kan du ju heller inte kräva att du ska få ha din plats kvar om du reser dig och går iväg.
    Då är det bara att acceptera att andra kan komma och sätta sig där.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 13:52:48 följande:

För mig är det viktigt att sitta nära fönstret när jag kan välja sittplats. Men det är ingen som bryr sig.

Men hon erbjöd dig ju att ta den platsen. Så jag ser inte problemet.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 14:30:16 följande:
    Hon flyttade ju dock på sig när jag bad henne göra det, så nog inser hon nog att hon inte gjorde helt rätt.
    eller så orkade hon bara inte tjafsa mer med dig. För fel,det gjorde hon inte.
    Det gjorde däremot du.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 16:28:35 följande:
    Nej jag betalar för min resa. Finns ingen anledning att betala för 2 platser då.
    Men då kan du ju inte heller begära att du ska ha två platser.
    Speciellt inte när du har bokat en biljett som inte innefattar platsbokning.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 17:13:43 följande:
    Vadå tanten? Tjejen var i 35-40-årsåldeen ungefär.
    Och nej jag skämtar INTE. Var inte alls en trevlig upplevelse på tåget idag.
    Och du orsakade den otrevliga upplevelsen helt på eget bevåg.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 16:39:22 följande:
    Så du hade varit beredd att ställa till en scen på tåget? Jag tycker inte du har rätt att sätta dig där jag tydligt placerat min jacka, som jag dessutom lade i kors så en täckte båda säten för att vara övertydlig med att jag vill inte att någon sätter sig där, för där sitter jag.
    Nu var det inte mig du citerade men ja,jag hade varit beredd att ställa till en scen.
    Jag hade också kunnat hämta konduktören om du inte hade gett dig.
    Bokar man en biljett som inte innefattar platsbokning och sen går ifrån platsen så får man skylla sig själv.
    Eller ta den plats som blir över när man kommer tillbaka. Eller stå resten av resan.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 18:05:06 följande:
    Även om jag helst inte sitter bredvid någon, så var det främst att personen tog sig frihet att sätta sig där min jacka var som gjorde mig upprörd. Om jag hade sett kläder/väskor på säten hade jag aldrig satt mig där.
    Men hon trodde kanske att den var kvarglömd eftersom du inte satt kvar där.
  • molly50
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-29 12:19:18 följande:
    Men det är inte alls samma sak. Jag sitter helst själv i kollektivtrafiken vid ett dubbelsäte MEN det som stör mig MEST i detta är att hon delvis flyttade på min jacka och lade i det andra sätet! Snälla förstå, jag lade det i kors av en anledning! 
    Men det är fortfarande helt irrelevant! Du har betalat en tågbiljett. Inte för en plats på tåget. Alltså kan du inte paxa 2 platser för dig själv. Går du då ifrån din plats så får du skylla dig själv om någon annan tar den. Så enkelt är det. Hon har rätt och du har fel
    Men nu börjar jag också tvivla på att det här är på riktigt.
Svar på tråden Bråk på tåget