• Anonym (Bråk)

Bråk på tåget

Åkte med västtåget där det inte går att boka platser. Sitter på en plats till en station där tåget gör ett uppehåll på ca 30 min. Passar på att gå på toaletten på den stationen. Lämnar kvar min jacka som markering att jag sitter där. När jag kommer tillbaka sitter det en person där, och när jag konfronterar människan sa denne att ?denne trodde det var ledigt där och att min jacka skulle kvarglömd. Då det inte fanns någon annan sittplats satte sig denne här?. Personen sa dock att jag kan sitta längst ut om du vill sitta vid fönstret, men jag sa att du får flytta på dig. Personen blev sur och sa att jag kanske inte skulle lämna min sittplats om jag var rädd att förlora den. Sen flyttade hon sig. Men jag vill inte sitta bredvid någon på tåget. Tyvärr går det inte att boka sittplats men jag vill sitta själv. Är det konstigt? 
  • Svar på tråden Bråk på tåget
  • Anonym (Bråk)

Fanns ju andra folk med väskor på sätena att fråga så förstår inte varför hon blev så sur.

• Anonym (Åk inte kollektivt)

Åk inte kollektivt om du inte kan hantera att folk sätter sig bredvid dig. Att bli sur för att någon satt sig bredvid och tvinga dem att flytta på sig är oförskämt. 

Föredrar jag att sitta enskilt? Absolut. Skulle jag bete mig som du gjorde om någon satt sig bredvid? Hell no! 

Hade de verkligen tagit din plats hade det varit en annan sak men nu hade hon bara satt sig bredvid. 

• Anonym (H)

Men skit i att hon blev sur. Att jackan skulle vara kvarglömd är bara dumheter. Att du inte vill sitta bredvid någon annan på ett tåg med icke bokningsbara sittplatser är ett önskemål som är svårare att uppnå, speciellt om tåget är fullsatt. 

• Tom Araya

Om jag förstått saken rätt så ville du inte ens låta henne sitta på sätet brevid, för att du ville sitta själv, är det rätt uppfattat?

• Anonym (Bråk)
    Tom Araya skrev 2025-04-28 09:15:44 följande:

Om jag förstått saken rätt så ville du inte ens låta henne sitta på sätet brevid, för att du ville sitta själv, är det rätt uppfattat?

Ja, hon frågade om jag ville sitta vid fönstret och att hon isåfall kunde sitta på platsen bredvid. Så ja du har uppfattat det rätt. Fanns ju en anledning att jag lade min jacka som jag gjorde.
  • Anonym (Bråk)

Tåget hade inga ensamma platser kvar utan man får sitta bredvid någon. Och då fanns det andra hon kunde fråga.

• Anonym (H)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:17:16 följande:
    Ja, hon frågade om jag ville sitta vid fönstret och att hon isåfall kunde sitta på platsen bredvid. Så ja du har uppfattat det rätt. Fanns ju en anledning att jag lade min jacka som jag gjorde.
    Så du ville ha två platser?
  • Anonym (Bråk)
    Anonym (H) skrev 2025-04-28 09:19:27 följande:
    Så du ville ha två platser?
    Ja jag vill inte sitta bredvid någon.
  • Anonym (Åk inte kollektivt)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:20:11 följande:

Det spelar ingen roll om det fanns andra som kunde flytta på sina saker eller att du vill sitta ensam. Hon har köpt biljett, hon får sitta på ledig plats. Platsen bredvid dig var ledig. Du har ingen rätt alls att be henne flytta på sig i det läget. 

Även om det hade funnits massor med hellediga rader så har hon rätten att sitta bredvid dig om jon så önskar. 

Du ska inte resa kollektivt med din inställning. Du är problemet, inte hon.
  • Anonym (Klifford)
    Anonym (Bråk) skrev 2025-04-28 09:20:11 följande:

Så kan man känna, men det är inget du kan kräva. Åker du tåg och buss får du finna dig i att det är andra människor där. 

Jag misstänker att det ligger någon rädsla eller annan svårighet bakom ditt beteende, men det är inte ok att bete sig illa mot andra bara för att man själv har ett problem. Man kan be snällt om hjälp, men det är man själv som har ansvar för sitt mående. Det är inte andras jobb att fixa. 

Svar på tråden Bråk på tåget