• Anonym (Suck)

Hur blir man nöjd med sig själv?

Jag känner i princip alltid ett självhat mot mig själv att jag är så dålig, ful och värdelös. Visst det driver mig framåt och jag kämpar hela tiden med att bli en bättre version av mig själv och att andra ska gilla mig. Men mitt mående är inget vidare. Jag kämpar hela tiden och kraschar då och då och finner livet så otroligt meningslöst

• Svar på tråden Hur blir man nöjd med sig själv?
  • Anonym (Fråjd)

En snabb genväg är att använda affirmationer. Istället för att tänka negativa tankar om dig själv så upprepar du många gånger varje dag saker som:

- Jag är fin att se på

- Andra gillar mig

- Jag är en attraktiv man/kvinna

- Människor ser på mig med kärlek

etc

• Anonym (storasyrran)

Det låter väldigt jobbigt. Jag tycker rätt bra om mig själv, men har inte alltid gjort det.
    Har du provat att vända fokus ifrån vem du tror att du är, alltså en dålig person, till att göra bra saker, för dig själv eller andra? När du är står du still, och inte på någon bra plats just nu, när du gör något kan du röra dig framåt till bättre platser. 
    Har du något du gärna vill göra? Behöver inte vara något stort, det kan vara något litet som att så blomfröer i en kruka eller höra av dig till en barndomskompis du inte pratat med på ett år. 

När jag gör saker, kan jag inte fokusera på att kasta hatfulla blickar på mig själv, utan får koncentrera mig på det jag håller på med. Och dessutom har jag fått något gjort. Efteråt är jag nöjd med vad jag gjort.

Svar på tråden Hur blir man nöjd med sig själv?