• Anonym (TS)

Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse

En kvinna har fortsatt sålt bullar, tårtor och kakor trots att myndigheterna påtalat i över 5 års tid att hon behöver följa regelverket. Kvinnan har valt att inte sluta sälja och döms nu till fängelse. 

Kvinnan beklagar sig och uttrycker att hon har en dålig hälsa. Frågan är väl varför hon fortsatt när hon faktiskt fått all information hon behöver. Väldigt enkelt, gör rätt för dig eller sluta sälj? Är det otydligt? 

• Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse
  • Vardagsro
    Anonym (TS) skrev 2025-04-28 12:07:55 följande:
    Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse

En kvinna har fortsatt sålt bullar, tårtor och kakor trots att myndigheterna påtalat i över 5 års tid att hon behöver följa regelverket. Kvinnan har valt att inte sluta sälja och döms nu till fängelse. 

Kvinnan beklagar sig och uttrycker att hon har en dålig hälsa. Frågan är väl varför hon fortsatt när hon faktiskt fått all information hon behöver. Väldigt enkelt, gör rätt för dig eller sluta sälj? Är det otydligt? 

Håller med. Nu ska det pratas om att man dömer en tant som bakat medan andra hemska människor går fria. 
    Visst. Men det är som du skriver. Gör rätt eller sluta sälj. Man ska inte underskatta inte äldre tanter. De kan också hustla...
  • Anonym (TS)
    Vardagsro skrev 2025-04-28 12:14:34 följande:
    Håller med. Nu ska det pratas om att man dömer en tant som bakat medan andra hemska människor går fria. 
    Visst. Men det är som du skriver. Gör rätt eller sluta sälj. Man ska inte underskatta inte äldre tanter. De kan också hustla...
    Ja alltså det är ju inte som att hon sålde lite bullar, polisen knackade på och man sedan bara låser in henne på anstalt i sex veckor från ingenstans. Utan detta har pågått i flera år. Hon har fått vite som hon säger att hon inte kan betala. Jag tror knappast det är ett problem heller, hade hon bara slutat med sin försäljning så hade hon inte fått fängelse för att hon inte kunde betala. Utan det handlar ju om att hon inte slutade. Jag förstår inte alla som tycker att detta är oproblematiskt och börjar prata om folk som typ säljer droger istället. Om hon nu har en så dålig hälsa, var finns då orken att vägra myndighetsbeslut. Man kan vägra ett myndighetsbeslut genom att inte göra någonting. Den här kvinnan har gjort en aktiv handling genom att fortsätta, något som många nog skulle se som mer ansträngande. 
  • Anonym (B)

Tyckte det lät väldigt underligt. Men sedan läste jag att hon fortsatte sälja efter att hon blivit informerad att det hon gjorde ej var lagligt. Då får man nästan skylla sig själv om det blir värre straff än om man tagit varningen  på allvar. 

• Anonym (TS)
    Anonym (B) skrev 2025-04-28 12:30:38 följande:

Tyckte det lät väldigt underligt. Men sedan läste jag att hon fortsatte sälja efter att hon blivit informerad att det hon gjorde ej var lagligt. Då får man nästan skylla sig själv om det blir värre straff än om man tagit varningen  på allvar. 

Anonym (B) skrev 2025-04-28 12:30:38 följande:

Ja det är mellan 2019 till 2025. Det är inte som att hon inte haft tid på sig att förstå att hon INTE får sälja. 
  • Anonym (Bra)

väldigt bra som tycker jag som livsmedelsinspektör. Är ett stort problem med alla illegala tårtmakare eller bullbakare på Instagram och facebook som konkurrerar med seriösa aktörer.

• Anonym (Bra)

väldigt bra som tycker jag som livsmedelsinspektör. Är ett stort problem med alla illegala tårtmakare eller bullbakare på Instagram och facebook som konkurrerar med seriösa aktörer.

• Anonym (TS)
    Anonym (Bra) skrev 2025-04-28 13:03:07 följande:

Ja alltså går vi tillbaka 100 år i tiden och tittar på livsmedelshanteringen då så finns det ju en anledning till att vi har dom reglerna vi har idag? 

Problemet är ju framför allt pga att hon vägrat att sluta med sin försäljning 
  • Anonym (Bagarmossen)

Jag förstår inte att polisens resurser kan läggas på såna här saker när t ex prostitution där privatpersoner säljer sex är fullständigt bortglömt. Ska man hårdra saken så skadar det nog fler människor att sälja sex än vad den här kvinnans bakeri gjort. 

Nät jag växte upp var det inte ovanligt att föräldrar bakade till skolinsamlingar eller dylikt. Där jag bor nu existerar samma sak. Så det kan ju inte vara från ett livsmedelsperspektiv.

• Anonym (TS)
    Anonym (Bagarmossen) skrev 2025-04-28 13:24:52 följande:

Jag förstår inte att polisens resurser kan läggas på såna här saker när t ex prostitution där privatpersoner säljer sex är fullständigt bortglömt. Ska man hårdra saken så skadar det nog fler människor att sälja sex än vad den här kvinnans bakeri gjort. 

Nät jag växte upp var det inte ovanligt att föräldrar bakade till skolinsamlingar eller dylikt. Där jag bor nu existerar samma sak. Så det kan ju inte vara från ett livsmedelsperspektiv.

Anonym (Bagarmossen) skrev 2025-04-28 13:24:52 följande:

Fast dessa föräldrar som bakat till skolinsamlingar har inte fått krav från myndigheterna gång på gång i många års tid om att sluta men trots detta fortsatt? Tycker du verkligen det är jämförbart? 

Troligtvis har detta varit ett ärende som varit lätt att döma. Att andra mer allvarligare brott inte får fällande domar kan ju bero på att det är svårt att bevisa brotten? 

Menar du att polisen ska ignorera brott dom ser, som är lätta att bevisa för att det finns grövre brottslighet? 

Kan du svara på varför den här kvinnan trots uppmaningar 2019 valt att fortsätta med försäljningen? 

Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse