• Anonym (TS)

Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse

En kvinna har fortsatt sålt bullar, tårtor och kakor trots att myndigheterna påtalat i över 5 års tid att hon behöver följa regelverket. Kvinnan har valt att inte sluta sälja och döms nu till fängelse. 

Kvinnan beklagar sig och uttrycker att hon har en dålig hälsa. Frågan är väl varför hon fortsatt när hon faktiskt fått all information hon behöver. Väldigt enkelt, gör rätt för dig eller sluta sälj? Är det otydligt? 

• Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse
  • Anonym (Bagarmossen)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-28 13:29:44 följande:
    Anonym (Bagarmossen) skrev 2025-04-28 13:24:52 följande:

Jag förstår inte att polisens resurser kan läggas på såna här saker när t ex prostitution där privatpersoner säljer sex är fullständigt bortglömt. Ska man hårdra saken så skadar det nog fler människor att sälja sex än vad den här kvinnans bakeri gjort. 

Nät jag växte upp var det inte ovanligt att föräldrar bakade till skolinsamlingar eller dylikt. Där jag bor nu existerar samma sak. Så det kan ju inte vara från ett livsmedelsperspektiv.

Fast dessa föräldrar som bakat till skolinsamlingar har inte fått krav från myndigheterna gång på gång i många års tid om att sluta men trots detta fortsatt? Tycker du verkligen det är jämförbart? 

Troligtvis har detta varit ett ärende som varit lätt att döma. Att andra mer allvarligare brott inte får fällande domar kan ju bero på att det är svårt att bevisa brotten? 

Menar du att polisen ska ignorera brott dom ser, som är lätta att bevisa för att det finns grövre brottslighet? 

Kan du svara på varför den här kvinnan trots uppmaningar 2019 valt att fortsätta med försäljningen? 

Då kan man ju fundera över varför återkommande skolinsamlingar inte fått krav från myndigheter. Det borde ju vara samma sak.

Anledningen till att jag gör jämförelsen med prostitution är att det existerar ingen polisresurs för sånt. Det borde inte existera en polisresurs för såna saker som hemmabakeri heller. Även om det den gör är olagligt.

Vi kan också jämföra med saker folk säljer på blocket. Blir du blåst där så existerar ingen resurs på polisen som kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna.

Men av någon outgrundlig anledning så finns pengar, tid och energi från polisen att sätta en hemmabakare bakom galler. 

Mina tankar dras till den där lappkåtan som var några hundra år gammal som kommunen stämplade som svartbygge och tvångsrev (eller eldade dom upp den?)

Det är något som är skevt här. Ska vi ha ett rättssamhälle så borde det gälla allt, inte bara vissa fjantiga delar. 
  • Anonym (Kakor)

Kanske att hon även säljer speciella "brownies" och det ger bra inkomster. Jag vill absolut inte döma henne när jag inte vet, men det kan vara många skäl till att hon inte slutar. Och krav om att inte göra det. Vi vet ju inte varför hon fortsätter. Men jag kan ha fel, och är helt ute och cyklar.

• Anonym (Pua)

Varför hon fortsätter har väl egentligen ingen betydelse, varför hon vägrar registrera företag är mer betydande här. Om vi nu ska spendera en måndagseftermiddag med detta ämne 😌☝🏼

• Anonym (TS)
    Anonym (Pua) skrev 2025-04-28 14:19:42 följande:

Varför hon fortsätter har väl egentligen ingen betydelse, varför hon vägrar registrera företag är mer betydande här. Om vi nu ska spendera en måndagseftermiddag med detta ämne 😌☝🏼

Jo men det är ju det jag menar. Hon fortsätter att göra något hon vet att hon inte får. Om det var så att hon inte hade råd att registrera och liknande så kunde hon ha valt att bara sluta upp med detta. Då hade hon sluppit fängelse. Känns ju inte som en person som vill ta ansvar. Hade det varit en 30 åring som gjort likadant tror jag inte folk tyckt så synd om henne. Men det verkar ju vara en kvinna som fortfarande haft ork? alltså inte någon helt utslagen individ. Hon hänger med i tiden men vill inte ta ansvar.
  • Anonym (Whst)
    Anonym (Bagarmossen) skrev 2025-04-28 13:24:52 följande:

Jag förstår inte att polisens resurser kan läggas på såna här saker när t ex prostitution där privatpersoner säljer sex är fullständigt bortglömt. 

Bortglömt? Skojar du? Tror du Dermot håller sig undan för att han krängt kanelsnurror?
  • Anonym (Bagarmossen)
    Anonym (Whst) skrev 2025-04-28 16:10:08 följande:
    Bortglömt? Skojar du? Tror du Dermot håller sig undan för att han krängt kanelsnurror?
    Det finns polisresurser för prostitution som är organiserad. Inte alls när privatpersoner säljer.

Men tydligen för privatpersoner som säljer bakverk.
  • Tukt

Nu vet jag inte vilken lag hon fälldes för. Men det är ju också det här som bli konsekvenser av skärpta straff. De slår över hela linjen. Och i stället för att få böta så kommer det nu kosta samhället att ha en (galen?) tant inlåst.

• Anonym (TS)
    Tukt skrev 2025-04-28 16:38:48 följande:

Nu vet jag inte vilken lag hon fälldes för. Men det är ju också det här som bli konsekvenser av skärpta straff. De slår över hela linjen. Och i stället för att få böta så kommer det nu kosta samhället att ha en (galen?) tant inlåst.

Fast hon har fått vite och krav sedan 2019. Hon har inte betalat (vilket inte är ett problem om hon inte har råd) men hon har fortsatt att göra något på ett sätt som hon vetat om att hon inte får. Hur länge ska man få fortsätta begå samma brott gång på gång i 5 år minst. 
  • Tukt
    Anonym (TS) skrev 2025-04-28 16:51:19 följande:
    Fast hon har fått vite och krav sedan 2019. Hon har inte betalat (vilket inte är ett problem om hon inte har råd) men hon har fortsatt att göra något på ett sätt som hon vetat om att hon inte får. Hur länge ska man få fortsätta begå samma brott gång på gång i 5 år minst. 
    Det finns ju många som begår brott om och om igen. Även små brott.
    Men om folk ska känna förtroende för rättsapparaten så bör straffet stå i proportion till brottet. 
    Jag tycker inte synd om kvinnan, det är samhället jag tycker synd om.
Svar på tråden Äldre kvinna sålde bullar och kakor, döms till fängelse