• Anonym (TS)

Varför så fäst vid förlovningar?

Jag tycker få saker är så fåniga som folk som väljer att "förlova sig", utan att gifta sig. Främst för att vad är poängen med det? För att "visa att man hör ihop"? Genom att göra något som drar kopplingar till giftemål och äktenskap, något som personerna inte är intresserade av?

Det är ju dessutom 2025, det är inte som att det är något fel alls i att inte gifta sig. Att vara gift betyder ju inte att det förhållandet är finare, djupare eller att de "hör ihop" på ett emotionellt plan mer än några som t.ex. är sambos. Att gifta sig idag handlar ju i mångt och mycket främst om juridik, och det är ju inte som att människor generellt ser ner på några som "bara" är sambos.

Självklart spelar det ingen roll för mig personligen vad folk gör. Gör det folk glada att leka förlovning, så visst, det är sak samma för mig. Vill folk ha en ring och ge symbolik till den är det ju upp till dem. Men att kalla det en förlovning känns bara barnsligt. En förlovning visar ju bara att paret planerar en vigsel, att de ska gifta sig. Det säger ju inget om hur själva relationen är. 

• Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?
  • Anonym (men)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-28 15:20:11 följande:
    Varför så fäst vid förlovningar?

Jag tycker få saker är så fåniga som folk som väljer att "förlova sig", utan att gifta sig. Främst för att vad är poängen med det? För att "visa att man hör ihop"? Genom att göra något som drar kopplingar till giftemål och äktenskap, något som personerna inte är intresserade av?

Det är ju dessutom 2025, det är inte som att det är något fel alls i att inte gifta sig. Att vara gift betyder ju inte att det förhållandet är finare, djupare eller att de "hör ihop" på ett emotionellt plan mer än några som t.ex. är sambos. Att gifta sig idag handlar ju i mångt och mycket främst om juridik, och det är ju inte som att människor generellt ser ner på några som "bara" är sambos.

Självklart spelar det ingen roll för mig personligen vad folk gör. Gör det folk glada att leka förlovning, så visst, det är sak samma för mig. Vill folk ha en ring och ge symbolik till den är det ju upp till dem. Men att kalla det en förlovning känns bara barnsligt. En förlovning visar ju bara att paret planerar en vigsel, att de ska gifta sig. Det säger ju inget om hur själva relationen är. 

Och jag tycker att få saker är så fåniga som att oja sig över att andra vill kalla det förlovning. 
  • Anonym

Jag håller med dig ts
    Känns som dagis och man leker "förlovning"

• Anonym (men)
    Anonym skrev 2025-04-28 16:05:11 följande:

Jag håller med dig ts
    Känns som dagis och man leker "förlovning"

Och vem bryr sig egentligen?

Om man gifter sig så har det inte något med nån ring att göra. Och förlovning är bara ett ord, har ingen juridisk mening alls. 
  • Anonym
    Anonym (men) skrev 2025-04-28 16:16:47 följande:

Om man gifter sig så har det inte något med nån ring att göra. Och förlovning är bara ett ord, har ingen juridisk mening alls. 
    Varför är du själv inte lika obrydd angående mina åsikter i så fall?
    Du kan ju själv tillämpa "vem bryr sig egentligen"
  • Anonym (Lo)

Hur vet du att de inte har för avsikt att gifta sig då?
    Och vem är du att döma eller ställa krav på när i tiden man ska gifta sig för att det ska räknas?

Det sköna är väl precis det du skriver på slutet, att vi har gått ifrån trolovning, förlovning, giftermål och alla regler som detta var förenat med och att folk helt ärligt får göra som de vill.
    Sen är jag för att man också förstår juridiken kring sina val och vad de kan innebära för barn, särkullbarn, sambos, gifta etc vid händelse av dödsfall, skilsmässa etc. Men DET är en annan fråga

• Anonym (Ullis)

Har inte gjort det själv men det låter som en fin symbol och ceremoni för de som vill lova varandra trohet men inte vill ha det juridiska paketet som följer med ett äktenskap. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lo) skrev 2025-04-28 16:48:48 följande:

Hur vet du att de inte har för avsikt att gifta sig då?
    Och vem är du att döma eller ställa krav på när i tiden man ska gifta sig för att det ska räknas?

Det sköna är väl precis det du skriver på slutet, att vi har gått ifrån trolovning, förlovning, giftermål och alla regler som detta var förenat med och att folk helt ärligt får göra som de vill.
    Sen är jag för att man också förstår juridiken kring sina val och vad de kan innebära för barn, särkullbarn, sambos, gifta etc vid händelse av dödsfall, skilsmässa etc. Men DET är en annan fråga

Främst för att många säger att de vill förlova sig, men absolut inte gifta sig. Liksom, vad är poängen med det?

Det är ju inget fel i att bara vara sambos, det betyder ju inte att man inte hör ihop eller inte är en familj. Sen får alla lösa juridiken bäst de vill.

• Anonym (Hm)

Folk får göra som dom vill utan att någon lägger sig i. Det påverkar eller skadar ingen annan.

• Anonym (TS)
    Anonym (men) skrev 2025-04-28 16:16:47 följande:

Fast ord har betydelser. Det är ju som att säga att man har gift sig, fastän man bara lekt bröllop i trädgården. Det blir ju fånigt, även om ingen juridik ändras.

Och folk som bara vill kalla sig förlovade bryr sig ju tydligen väldigt mycket. Det är ju antagligen nåt fel i att säga att man är sambo, om det låter så mycket finare att säga att man är förlovad. 
  • Anonym (Ellinor)

Håller med om att det är larvigt. Varför är det så viktigt att säga att man är förlovad, speciellt då om man inte ens är förlovad på riktigt? Ingenting i ens relation ändras ju efter att man sätter en ring på fingret och kallar sig förlovad, man är ju oavsett fortfarande sambo eller särbo. Har aldrig riktigt förstått vad som skulle vara fel med att vara det? 

Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?