Varför så fäst vid förlovningar?
Jag tycker få saker är så fåniga som folk som väljer att "förlova sig", utan att gifta sig. Främst för att vad är poängen med det? För att "visa att man hör ihop"? Genom att göra något som drar kopplingar till giftemål och äktenskap, något som personerna inte är intresserade av?
Det är ju dessutom 2025, det är inte som att det är något fel alls i att inte gifta sig. Att vara gift betyder ju inte att det förhållandet är finare, djupare eller att de "hör ihop" på ett emotionellt plan mer än några som t.ex. är sambos. Att gifta sig idag handlar ju i mångt och mycket främst om juridik, och det är ju inte som att människor generellt ser ner på några som "bara" är sambos.
Självklart spelar det ingen roll för mig personligen vad folk gör. Gör det folk glada att leka förlovning, så visst, det är sak samma för mig. Vill folk ha en ring och ge symbolik till den är det ju upp till dem. Men att kalla det en förlovning känns bara barnsligt. En förlovning visar ju bara att paret planerar en vigsel, att de ska gifta sig. Det säger ju inget om hur själva relationen är.