• Anonym (TS)

Varför så fäst vid förlovningar?

Jag tycker få saker är så fåniga som folk som väljer att "förlova sig", utan att gifta sig. Främst för att vad är poängen med det? För att "visa att man hör ihop"? Genom att göra något som drar kopplingar till giftemål och äktenskap, något som personerna inte är intresserade av?

Det är ju dessutom 2025, det är inte som att det är något fel alls i att inte gifta sig. Att vara gift betyder ju inte att det förhållandet är finare, djupare eller att de "hör ihop" på ett emotionellt plan mer än några som t.ex. är sambos. Att gifta sig idag handlar ju i mångt och mycket främst om juridik, och det är ju inte som att människor generellt ser ner på några som "bara" är sambos.

Självklart spelar det ingen roll för mig personligen vad folk gör. Gör det folk glada att leka förlovning, så visst, det är sak samma för mig. Vill folk ha en ring och ge symbolik till den är det ju upp till dem. Men att kalla det en förlovning känns bara barnsligt. En förlovning visar ju bara att paret planerar en vigsel, att de ska gifta sig. Det säger ju inget om hur själva relationen är. 

• Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?
  • Tukt

I den konservativa tid vi lever i nu så är det status att vara gift. Och i brits å giftermål så kan man i alla fall vara förlovad.

• Anonym (SA)

En romantisk ritual som ingen annan har med att göra. Intressant att göra en tråd och spy galla över något som ingen ändå "bryr sig om".

• Anonym (men)
    Anonym skrev 2025-04-28 16:26:41 följande:
    Varför är du själv inte lika obrydd angående mina åsikter i så fall?
    Du kan ju själv tillämpa "vem bryr sig egentligen"
    Jag är obrydd om dina åsikter. Men detta är en diskussion på ett öppet forum. Är det ett problem för dig?
  • Anonym
    Anonym (men) skrev 2025-04-28 16:16:47 följande:
    Och vem bryr sig egentligen?

Om man gifter sig så har det inte något med nån ring att göra. Och förlovning är bara ett ord, har ingen juridisk mening alls. 
    Detta är en diskussion på ett öppet forum. Är det ett problem för dig?
  • Anonym (men)
    Anonym skrev 2025-04-29 10:47:47 följande:
    Detta är en diskussion på ett öppet forum. Är det ett problem för dig?
    Nej, inte det minsta. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-28 17:00:23 följande:

Främst för att många säger att de vill förlova sig, men absolut inte gifta sig. Liksom, vad är poängen med det?

Det är ju inget fel i att bara vara sambos, det betyder ju inte att man inte hör ihop eller inte är en familj. Sen får alla lösa juridiken bäst de vill.

Och så kan man vara förlovad och särbos, som oss.
    Funkar finfint och inte ska vi varken flytta ihop eller gifta oss.

Vi älskar varandra och vår förlovning är en symbol för vår kärlek.
    Inte mer komplicerat än så.

Ogillar du vårt sätt att leva så är det fine. Inte för att jag ser var du kommer in i bilden men ok, du är fri att tycka... om något du säger att du inte bryr dig om.
  • Anonym (Mimmi)
    Tukt skrev 2025-04-28 17:46:02 följande:

I den konservativa tid vi lever i nu så är det status att vara gift. Och i brits å giftermål så kan man i alla fall vara förlovad.

Är det verkligen det?
    Min känsla är att det var viktigare förr. När jag var ung gifte sig fler av mina vänner än mina barns vänner gör numera.

Trenden ingångna äktenskap är sluttande, med ett undantag för (tror jag att det var) 1989 då något som involverade änkepension togs bort. Minns hur många på jobbet som gifte sig just det året.

Jag är sextiotalist för övrigt.
  • Tukt
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-29 11:08:00 följande:
    Är det verkligen det?
    Min känsla är att det var viktigare förr. När jag var ung gifte sig fler av mina vänner än mina barns vänner gör numera.

Trenden ingångna äktenskap är sluttande, med ett undantag för (tror jag att det var) 1989 då något som involverade änkepension togs bort. Minns hur många på jobbet som gifte sig just det året.

Jag är sextiotalist för övrigt.
    Min tanke är kanske svår att leda bevis. Men vi lever i en tid där konservativa tankar har växt sig starkare än förr. Och då kommer värderingarna runt det mesta, med i det.
    Är väl lite därför teve numera är fyllt med program om att gifta i hop folk.
    Sedan finns, som du också beskriver, kortvariga dippar beroende av yttre faktorer.
    Så jag skulle tro att det är mer status i dag att förlova, gifta sig, än det var för typ 20 år sedan.
  • Tremere

Att förlova sig är romantisk ritual man har med sin partner för att bevisa sin kärlek till varandra.
    Skulle lika gärna vara att man byter strumpor med varandra, men nu är ju förlovningen en vedertagen gest på just kärlek mellan två individer.

Jag tror också att många som förlovar sig, men inte vill gifta sig tänker att en ring på fingret även signalerar utåt att den här personen är upptagen, inte tillgänglig.
    Det är nog en del som bär sin ring för att stolt visa upp att man är upptagen utan att behöva säga till alla att "jag har partner och är sambo"
    Har du en ring på fingret så vet alla direkt.

• Anonym (Ny innebörd)

TS och andra verkar vara kvar på 70-talet.

"Förlovningen hade fram till 1970 viss juridisk betydelse, främst i de fall då de förlovade hade eller fick gemensamma barn. Numera är dock förlovningen helt informell och det går utmärkt för ett par att gifta sig, trots att de inte är förlovade. Det går också bra att vara förlovad, utan att vilja gifta sig, och därmed har förlovningen fått en ny innebörd."

Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?