• Tukt

Varför så fäst vid förlovningar?

I den konservativa tid vi lever i nu så är det status att vara gift. Och i brits å giftermål så kan man i alla fall vara förlovad.

• Tukt
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-29 11:08:00 följande:
    Är det verkligen det?
    Min känsla är att det var viktigare förr. När jag var ung gifte sig fler av mina vänner än mina barns vänner gör numera.

Trenden ingångna äktenskap är sluttande, med ett undantag för (tror jag att det var) 1989 då något som involverade änkepension togs bort. Minns hur många på jobbet som gifte sig just det året.

Jag är sextiotalist för övrigt.
    Min tanke är kanske svår att leda bevis. Men vi lever i en tid där konservativa tankar har växt sig starkare än förr. Och då kommer värderingarna runt det mesta, med i det.
    Är väl lite därför teve numera är fyllt med program om att gifta i hop folk.
    Sedan finns, som du också beskriver, kortvariga dippar beroende av yttre faktorer.
    Så jag skulle tro att det är mer status i dag att förlova, gifta sig, än det var för typ 20 år sedan.
  • Tukt

DDet här är ju statistiken. Men frågan är ju om det är relevant. Vigsel och förlovning. är ju inte det samma. Och inte heller om handlingen ses som viktig.
  • Tukt
    Fossil skrev 2025-04-29 22:48:27 följande:
    Och ändå startar du en tråd om det, för att du inte bryr dig?
    Fast det är väl så diskussioner uppstår?
    Bättre att bara kasta upp en boll och få tankar och åsikter som kanske inte speglar ens egna, än  att ha en tydlig agenda man vill sprida.
  • Tukt
    Fossil skrev 2025-04-29 23:22:13 följande:
    Nåja, att starta en tråd om något man säger sig inte bry sig om är ändå märkligt om du frågar mig.
    Känns mer som att ts vill få igång en diskussion som pågått i forumet i åratal.

Tror ts att det skulle bli andra svar denna femtioelfte trådstarten eller?
    Jag är som bekant en hel del i forumet, men känner inte att det är så mycket trådar om just förlovning - så där håller jag inte med dig.
    Sedan kanske inte alla, alltid, kan formulera sina tankar och att det är därför de skriver. En bra formulerad tråd kan kanske ge input på det.
    Bara en tanke...
  • Tukt
    Fossil skrev 2025-04-30 10:19:24 följande:
    Jag är också mycket här men skriver inte jätteofta och ibland under dubbel anonymitet.

Det har varit många och långa diskussioner om förlovningar, dock kanske inte själva trådstarterna har haft det som ämne.
    Så ett halvt rätt till oss var då kanske...?
    Ja, jag kan ge dig ett halvt rätt! Glad Jag intresserar mig själv sällan för ämnet. Den här gången handlade det ju mer om normer och värderingar, och då blev det lite intressant.
Svar på tråden Varför så fäst vid förlovningar?